Bijscholen op de bank Een brede bank. Ja. Toch ligt de tijd, waarin het beeld van wat een bank voor haar cliënten kon betekenen beperkt bleef tot 'de geldzaken', nog niet zover achter ons. Sparen, beleggen, betalingsverkeer, vanzelfsprekend bij een bank. En niet te vergeten: geld lenen... bij een bank. Met name deze laatste activiteit heeft zich door de jaren heen geweldig ontwikkeld. Tegenwoordig spreken we niet meer van 'lenen', maar veeleer van 'financieren'. Een woord, waarachter een enorme taakuit breiding schuilgaat. De relatie tussen bank en cliënt heeft zich zeer verdiept, en verbreed, en dat is met name ook op het ter rein van de financieringen goed merkbaar. Welhaast elke on dernemer, die een financiering heeft 'lopen', zal er het zijne van kunnen zeggen. Door de toenemende complexiteit van het ondernemersgebeuren gaan ondernemer en bank steeds meer hand in hand. In beider belang. Van grote betekenis daarbij is wel dat ondernemer en bank dezelfde taal spreken en elkander goed verstaan. Naast zijn gedegen vakkennis zal de onderne mer daarom vandaag de dag een goed inzicht dienen te heb ben in de bedrijfseconomische aspecten van zijn onderneming. Niet altijd is deze kennis in voldoende mate voorhanden. Is het daarom vanuit dit gezichtspunt verwonderlijk dat een bank zich nog eens extra 'breed' maakt en de ondernemer in de gele genheid stelt die taal (beter) te leren spreken door zijn kennis nodig voor het ondernemerschap op peil te brengen? Bijscho len op de bank. Cursus 'Ondernemen in Midden- en Kleinbedrijf' atuurlijk, een plaatselijke bank beschikt over diverse mogelijk heden om de ondernemer infor matie over het ondernemerschap aan te reiken. Te denken valt aan brochures, voor lichtingsbijeenkomsten, seminars. Daar naast zijn er voor de ondernemer legio mo gelijkheden om eventuele hiaten in zijn kennis op te vullen. Door zelfstudie bijvoor beeld, of door het volgen van één van die vele cursussen die met dat doel door diverse instituten ontwikkeld zijn. Maar de ondernemer die gemotiveerd een cursus wil aanpakken, stuit vaak op ondermijnen de problemen. Met het volgen van een cur sus kan veel tijd verloren gaan, reistijd bij voorbeeld, terwijl er ook veel energie mee gemoeid is. Tijd en energie zijn juist voor de druk bezette ondernemer vaak schaarse grootheden, waar hij zuinig mee om springt. Vaak schiet het volgen van zo'n cursus er dan toch bij in. Wanneer een plaatselijke bank constateert dat er deson danks bij de ondernemers in haar werkge bied duidelijk behoefte bestaat aan extra scholing, dan lijkt het een heel zinnigezaak dat door die bank het initiatief genomen wordt om zo'n cursus naar de onderne mers toe te halen. Een voorbeeld van een bank die een dergelijk initiatief ont plooide is de Rabobank Halfweg-Zwanen burg. De heerG. A. C. D. Kruithof, onderdirecteur Rabobank Halfweg-Zwanenburg: 'In het kader van de relatieverdieping- en verbre ding rondom het financieringsgebeuren bleek dat er bij onze zakelijke cliënten over het algemeen wel voldoende vakkennis aanwezig is, maar dat de theoretische on derbouw van het ondernemerschap soms te wensen overlaat.' Hierdoor voelden veel ondernemers zich niet voldoende toege rust om optimaal profijt te trekken uit het relatiebeheer van de bank. Nader onder zoek wees echter uit dat ondernemers be staande cursussen vaak te theoretisch en te weinig op de praktijk gericht vonden. 'Buiten verwachting', aldus de heer Kruit hof, 'werd toch vrij snel een cursus gevon den die vrijwel alle aspecten van het onder nemen in het midden- en kleinbedrijf aan de orde stelde en die tevens aan het wen senpakket van bank en ondernemers vol deed.' Op het 'menu' onder meer: onder nemersplan, begroting, kostprijsbereke ning, planning, fiscale en juridische aspec ten, automatisering, publiciteit. De optre dende docenten, met een universitaire achtergrond, bleken bovendien in, of dicht bij de praktijk te staan. De cursus 'Onder nemen in Midden- en Kleinbedrijf' bij de Rabobank Halfweg-Zwanenburg kon van de grond komen. Wegens succes geprolongeerd De bank nam de organisatie ter hand, het ingeschakelde instituut zorgde voor het materiaal en de docenten. Plaats van han deling: het personeelsrestaurant van de Rabobank Halfweg-Zwanenburg. De cur sus werd gepland over negen afzonderlijke avonden, tegen een sterk gereduceerd ta rief. De laatste avond, de zogenoemde 'bank-avond', kwam voor rekening van de heer Kool, adviseur Bedrijven van het Re giokantoor Haarlem. 'Al spoedig bleek er De cursus 'Ondernemen in MKB' op de Rabobank Halfweg-Zwanenburgeen succes.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 38