Uniek Oost-Groninger
bedrijfshaiienpian
scoren
op snelheid
De zuigkracht van de
Randstad
Driemaal scheepsrecht
Anticiperen op basis van
terugdenken
Een essentieel punt voor elke ondernemer is de bedrijfsruimte. Belangrijke overwe
gingen zijn of de ruimte zich leent voor de geplande activiteiten, of grootte en ligging
daarmee overeenstemmen, of er uitbreidingsmogelijkheden zijn, en dergelijke. Te
vens ligt het in de levenscyclus van veel bedrijven besloten dat, na de start, nog één
of meerdere keren van 'jasje' gewisseld moet worden. Daarom zullen, als het mo
ment daar is, zowel de startende als de gevestigde ondernemer nauwgezet hun mo
gelijkheden onderzoeken. Een periode van doelgericht wikken en wegen: hoe, wat,
wanneer? Denken in maanden wordt dat al gauw denken in jaren. En dat terwijl snel
heid geboden is. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Veenkoloniën en
Oostelijk Groningen te Veendam heeft hierop ingehaakt en een uniek bedrijfshallen-
plan ontwikkeld, het zogeheten Veloxplan. Velox van velocitas latijn voor snel
heid. Dit plan garandeert ondernemers in een drietal maanden een op maat gesne
den bedrijfsruimte, in 'no-time' en zonder 'rompslomp'.
De eerste Veloxhal: in drie maanden bedrijfsklaar.
ind maart werd het Veloxplan in
de Utrechtse Jaarbeurs gepre-
senteerd door de Groninger com-
missaris der Koningin de heer H.
J. L. Vonhoff, in zijn hoedanig-
heid van voorzitter van het Cen-
trum Industriebevordering Gro-
ningen. Een en ander in aanwezig
heid van ir. P. J. Lardinois, voorzitter van de
hoofddirectie van Rabobank Nederland,
die, met het oog op de economische ach
terstand, voor Groningen meer dan be
moedigendewoorden sprak. Naar zijn me
ning moet het mogelijk zijn die achterstand
binnen een generatie in te halen, waarbij
de Rabobank zich vanuit haar historie
doordrongen weet van een bijzondere ver
antwoordelijkheid. In verband hiermee
greep Lardinois de gelegenheid aan om,
voor de eerste maal, gewag te maken van
het door de Rabobank te stichten Garan
tiefonds. Het geven van prioriteit aan ge
zonde initiatieven in Oost-Groningen door
de Rabobank, zoals Lardinois het
uitdrukte, kan dus duidelijk ook betrokken
worden op het gepresenteerde Veloxhal-
lenplan.
Bedrijfshallen. 'Niets nieuws onder de zon'
is de eerste gedachte. Op industrieterrei
nen overal in het land kan men ze aantref
fen. De kranten staan vol met advertenties
waarin ze, in alle maten en soorten, aange
boden worden. De bij de bedrijfshallen be
trokken instanties zijn, in afwachting van
een aantrekken van de economie, op zoek
naar wegen om in de broodnodige bedrij
vigheid te voorzien. Daarbij heeft het keren
van het economisch tij in de jaren zeventig
ertoe geleid dat bedrijven, nog sterker dan
reeds het geval was, aan het westen des
lands 'gebakken zitten': de zuigkracht van
de Randstad. Daarmee is voor de ten on
rechte wel als 'buitengewesten' betitelde
provincies de spoeling nog dunner gewor
den. De groeicijfers blijven er achter, de
werkloosheid is er hoog. Juist daar vergt
de strijd voor economische vooruitgang
extra veerkracht, extra vechtlust, extra in
ventiviteit, uitmondend in gezonde initia
tieven.
Zo ook Groningen. Een voorbeeld van zo n
'buitengewest' dat verbeten in gevecht om
bedrijvigheid gewikkeld is. In de voorste li
nie staat Oost-Groningen, bakermat van
het Veloxplan. Ing. H. Lubberts, algemeen
secretaris van de Veendammer Kamer van
Koophandel en drijvende kracht achter het
plan: 'Natuurlijk hebben we hier een voor
geschiedenis wat bedrijfshallen betreft.
In de jaren zestig werd al een commissie
geformeerd om de haalbaarheid van be
drijfshallen te bestuderen. In de jaren ze
ventig heeft de Kamer deze zaak ook aan
gekaart bij de Noordelijke Ontwikkelings
maatschappij (NOM). In beide gevallen
werd de mogelijke rentabiliteit van be
drijfshallen op voorraad onvoldoende
geacht. Nu zijn we er, door het kiezen van
een totaal andere aanpak, wel in geslaagd
om een werkbaar plan van de grond te krij
gen. Driemaal scheepsrecht, om in de
sfeer van het gebied te blijven.' De heer
Lubberts legt uit dat men bij de eerdere po
gingen op de toekomst vooruit wilde lo
pen op basis van de heersende verwach
tingen. De potentiële vraag werd beoor
deeld en men' stemde de investeringen
daarop af. De dreiging was reëel, dat men
op een gegeven moment met nieuwe,
maar lege bedrijfshallen en een zo goed als
waardeloze investering kwam te zitten.
'Met het Veloxplan denken we andersom',
zegt Lubberts, 'en dat betekent: niet op
voorraad bouwen en geen investeringen in
onroerend goed.'
Hoeveel stappen is het terug vanaf de over
dracht van de sleutel tot aan het moment
van het eerste contact en hoeveel tijd gaat
daarmee verstrijken? Dat zijn de wezenlijke
vragen die de opstellers van het Veloxplan
zich gesteld hebben. Het uitgangspunt bij
de beantwoording was: wanneer een on
dernemer vandaag komt, moet er bij wijze
van spreken morgen met de bouw begon
nen kunnen worden. Inclusief de bouw van
de hal, is men toen uitgekomen op een pe
riode van slechts drie maanden. Een uni
cum. Lubberts: 'Idealiter is het nu zo dat de
ondernemer vandaag de beslissing neemt
en dat driemaanden later de verhuiswagen
bij hem voorrijdt. Hoe dat mogelijk is?
Overleggen en coördineren. De ingrediën
ten in de juiste volgorde zetten.' Het plan
zit nu als volgt in elkaar. Veertien deelne
mende Oost-Groningse gemeenten hou
den voordelige industrieterreinen (f 25 a
f 35 per m2) beschikbaar. Elke gemeente
heeft een speciale ambtenaar in de start