'Naarmate de maatschappelijke waardering toenamwerd de ondernemer weer actiever Meneer Van Lede, nog maar kort gele den was de tijdgeest heel anders. Winst was een vies woord. En de ondernemers klaagden steen en been over het onder nemingsklimaat. Maar ze wekten in die tijd zelf nou niet bepaald de indruk, dat ze gemakkelijk vooruit te branden wa ren. Het leek wel het oude kinderversje: blijf zitten waar je zit en verroer je niet. Is de Nederlandse ondernemer ont waakt? Is hij intussen meer geëmanci peerd, na een periode van maatschap pelijke verkettering en gebrek aan zelf vertrouwen? Wat is er eigenlijk ver anderd? Van Lede: 'Het is een logisch proces. We hebben in de maatschappij eerst een de cennium lang geprobeerd via de staat de risico's uit ons leven te bannen. De instel ling van de mensen was sterk op zekerheid gericht. De hele opbouw van het systeem van sociale zekerheid is daar een afspiege ling van. Maar je kunt geen absolute zeker heid verkopen, ook de staat niet. Zo zit het leven niet in elkaar. Toen de staat in finan ciële problemen kwam, toen de werkloos heid toenam en de rendementen werden J. Ph. K. Dost Voorlichting en Externe Betrekkingen (Public Affairs) uitgehold, toen is men gaan inzien dat we van de staat hiervoor geen oplossingen konden verwachten, maar dat die van de bedrijven moesten komen. 'In dezelfdetijd is ook internationaal gezien het accent sterk teruggegaan naar de aan bodzijde van de economie. En dan zit je bij de bedrijven en ondernemingen. Op dat moment kreeg de ondernemer meer kan sen. En die heeft hij dan ook direct gegre pen. Zeker, er waren veel ondernemers die zich voorheen als een soort paria's van de maatschappij voelden. Maar naarmate de maatschappij meer waardering voor hen toonde, zijn ook zij actiever geworden.' Kun je zeggen dat het huidige kabinet dit proces heeft versneld, of spelen kabi netten daarin niet zo'n grote rol? Van Lede: 'Laat ik eerst dit zeggen. Het al gemene klimaat is heel belangrijk en het is geen typisch nationaal verschijnsel. Dat kan gewoon niet in zo'n klein land, met zo'n afhankelijke economie. 'Maar wat de ontwikkeling in Nederland zelf betreft? Het kabinet Lubbers? Kabinet ten spelen zeker een rol. Ik geloof echter dat het belangrijke, voorbereidende werk gedaan is door de heer Van Agt, en wel twee maal achter elkaar. Er zijn toen allerlei begrotingen en plannen gemaakt, waarvan weliswaar de realisatie anders uitpakte, maar waar het eigenlijk om gaat is, dat je eerst een sfeer moet creëren om de men sen ervan te overtuigen, dat het probleem er is. De heer Lubbers rondt het erg goed af.' Ook de ondernemersorganisaties heb ben natuurlijk niet stil gezeten. Ook aan hun inspanningen is het te danken dat het ondernemen in ons land weer een beter imago heeft gekregen. Zo startte het VNO vijf jaar geleden met de actie 'Word je eigen werkgever'. Aanvanke lijk was men over het mogelijke succes daarvan ook in eigen kring nogal scep tisch. Dat is nu wel anders. Kunt u in het algemeen wat over dit suc ces vertellen? Van Lede: 'Het verdwijnen van die scepsis is er in ieder geval het bewijs van, dat dit programma van het VNO goed is opgezet en goed is gezien. Het komt in het alge meen hierop neer: wij stellen de expertise van ervaren ondernemers ter beschikking van mensen die met een nieuwe onderne ming willen beginnen. Eén van de belang- vier procent. En met de eindstreep bedoel ik, dat onze adviseurs tegen zo'n onderne mer zeggen: we vinden het verstandig dat je nu op eigen benen verder gaat. 'Dit is een goede formule gebleken en het blijft ook in de toekomst een belangrijk on derdeel van ons beleid. Het accent van het programma verschuift echter nu een beet je in de ricnting van de ondernemer die al begonnen is, maar zijn bedrijf moet conso lideren. Hij moet zijn zaakje echt gaan run nen en beheren. Nou, ook daar helpen we mee. We hebben specifiek voor de kleinere ondernemers die al op eigen benen staan via de Stichting de Baak in Noordwijker- hout, waar we bij betrokken zijn, een oplei dingsprogramma ontwikkeld om hen ook in de beheersfasete helpen. Daar besteden we veel aandacht en ook veel geld aan.' Om wat voor ondernemingen gaat het in het algemeen? Van Lede: 'Het is werkelijk het hele spec trum. Het gaat om technische, maar ook om de meest onverwachte en originele za ken. Zo heb ik de prijs voor de duizendste rijkste dingen daarbij is een overenthou siaste ondernemer nog eens twee keer te laten nadenken over waar hij aan begint. We hebben dan ook een relatief hoog aan tal gevallen, waarin we zeggen: je moet het niet doen. Dat heeft zijn voordelen. Want daardoor is het percentage van de mensen die met onze assistentie beginnen, maar de eindstreep niet halen, eigenlijk maar starter mogen uitreiken aan een werkloze timmerman, die het idee had opgevat om zijn diensten aan binnenschippers aan te bieden. Zo'n binnenschip ligt van tijd tot tijd stil en dan moeten er reparaties wor den uitgevoerd. Die man heeft toen een klein vrachtwagentje ingericht met de be langrijkste apparatuur, een hypotheek ge nomen op zijn huis en is gaan adverteren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 21