Rabobank Ondernemer Een moeilijke start Balanceren op de rand 13 commerciële afdeling, onder meer ook be last met de verkoop van testapparatuur. De markt voor testapparatuur ontwikkelde zich zodanig dat Weishaupt en Bijster bosch een zelfstandige service-afdeling konden opstarten in Wapenveld. Gebleken was dat de 'sales-support' van de gelever de apparatuur, waaronder begeleiding, programma-ontwikkeling, maar ook het uitvoeren van tests, zich gunstig ontwik kelde. Door de aard van deze activiteiten kwam de afdeling wel steeds meer los te staan van C. N. Rood BV. In die periode groeide bij Weishaupt, de commerciële man, en Bijsterbosch, de technische man, de idee om geheel op eigen kompas te gaan varen. Voorstellen in die richting stuitten niet op bezwaren, sterker nog, de pioniers kregen één jaar de kans om het onder de vleugels van C.N. Rood BV uit te proberen. We schrijven 1979. Rood Testhouse BV werd opgericht en alles wees op een pro bleemloze start. Ware het niet dat juist op dat moment de grote onderneming, waar voor het testen van componenten ter hand niettemin waren de beginjaren moeilijke jaren. Uitsluitend dank zij de verkoopacti viteiten konden Weishaupt en Bijster bosch uit de rode cijfers blijven. Rood Test- house had gelukkig verschillende verte genwoordigingen voor testapparatuur in de Benelux achter de hand. Maar langza merhand begon ook het vertrouwen in de testcapaciteiten van de onderneming te groeien. Aan de horizon doemde een streepje licht. Met Weishaupt - Bijsterbosch is met va kantie - staan we wat langer stil bij die be ginperiode. Hoe rijpt dat idee om een on groot deel op basis van vertrouwen, heb ben wedaartoen gehoor gevonden.' Weis haupt en Bijsterbosch moesten met hun hele hebben en houden borg staan, een lease-constructie bij de Lage Landen bracht uitkomst bij de aanschaf van de kostbare apparatuur. 'Waarschijnlijk om dat de Rabobank geen typische handels bank is, wordt ons nu weieens gevraagd waarom we bij die bankzitten. Onze bevin ding is dat er qua dienstenpakket bepaald geen onderscheid is tussen deze bank en een handelsbank. Het onderscheid zit wel in die plaatselijke zelfstandigheid. Dat blijkt een goede basis voor het vertrouwen dat tussen bank en ondernemer moet Wat doet Rood Testhouse? Vanaf de oprichting heeft Rood Testhouse in 'high tech' apparatuur geïnvesteerd. Het bedrijf beschikt nu over een complete reeks testapparatuur en is gekwalificeerd door het CECC, een internationaal normbe palend instituut. Ook vooraanstaande Eu ropese elektronische bedrijven hebben het laboratorium van Rood Testhouse geëva lueerd en voor opname in hun productie- flow vrijgegeven. Met de 'automatic test equipment' kunnen kwaliteitstesten voor zowel research als produktie worden uit gevoerd. Hierbij kan gedacht worden aan karakterisatie en evaluatie van elektroni sche componenten, inkomende inspectie van 'integrated circuits' en 'printed circuit boards', ontwikkeling en schrijven van be nodigde testprogramma's, evaluatie van prototypen, duurproeftesten, etcetera. Met ovens voor 'bake', 'temperature shock', 'burn-in','temperaturecycling' en klimaat kamers kan een uitvoerige reeks 'reliabili- ty'-testen worden uitgevoerd. Het bedrijf is uniek in Nederland en heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een toonaange vend testhouse in Europa. genomen zou worden, failliet ging. De kostbare testapparatuur, speciaal voor de order aangeschaft, stond werkeloos. 'De investering was gedaan, de ontgoocheling enorm', zegt Weishaupt terugkijkend. 'Maar we zijn niet bij de pakken neer gaan zitten. Na intensief zoeken vonden we in Zuid-Duitsland bij een grote multinational gehoor voor soortgelijk testwerk. Ja, dat was opluchting. We konden toen alsnog een begin maken met het vestigen van de naam van onze prille onderneming.' Desal- derneming op te zetten, waar komen de middelen vandaan, welk managementcon cept kozen ze, etcetera. Weishaupt: 'We kwamen tot de ontdekking dat er sprake was van een gat in de markt. Voor grote be drijven is het over het algemeen toch een onrendabele zaak om zelf te testen. Boven dien moet een testproces waterdicht zijn, het testen is een specialisme waar veel voor komt kijken. Ons idee was die bedrij ven te ontlasten, hun dat complexe, moei- lijkcontroleerbare proces uit handen te ne men.' Daarmee was de basis gelegd voor een uitgebreide plannenmakerij. Vervol gens gingen ze met die plannen de banken af voor een beginfinanciering. 'Bij bijna alle banken hebben we ons verhaal gedaan, overal kregen we nul op het request', aldus Weishaupt, 'telkens werd vanuit het hoofdkantoor het licht op rood gezet. Bij de Rabobank hier in Heerde lag het anders, omdat deze vanwege de plaatselijke zelf standigheid zelf een beslissing kon nemen. De directeur en zijn bestuur keken, naast de degelijkheid van het plan, duidelijk naar de mens op de achtergrond. Voor een groeien. Wij zijn blij dat we toen die stap gedaan hebben. De Rabobank Heerde heeft alles op een voortreffelijke manier aangepakt. Dat wil ik wel gezegd hebben. Alles hebben we samen doorgesproken, alle stappen hebben we overdacht. We kregen niet alleen geld, maar ook een uit stekend klankbord.' De beginjaren van Rood Testhouse worden gekenmerkt door het constant balanceren op de rand van het mogelijke. In nauw overleg met de banktot het uiterste gaan. Door een uitgekiend management, waarbij niets aan het toeval overgelaten werd, slaagden Weishaupt en Bijsterbosch erin het eigen vermogen van hun onderneming langzaam op te krikken. 'Je moet de zaken goed op een rijtje hebben, én houden', zegt Weishaupt, 'we hebben zo optimaal mogelijk gebruik ge maakt van automatisering en externe des kundigen ingeschakeld voor de admini stratieve kant van de zaak. Zowel wat het technisch proces als de informatieverwer king betreft is alles controleerbaar, tra ceerbaar en overzichtelijk gehouden. Dat is niet alleen essentieel voor onze betrouw baarheid als testbedrijf, maar ook qua be- Ing. J. A. Weishaupt (rechts) en ing. J. H. Bijsterbosch (links): onderscheiden ondernemers.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 13