A utomatiseringsmaatwerk bank kan worden geïnterpreteerd. De start in 1985 is dus veelbelovend, ook al zouden de groeipercentages in het ver dere verloop van dit jaar wat kunnen af zwakken - omdat de groei van de bank zich vooral in het tweede halfjaar 1 984 vol trok - dan nog is enig optimisme ten aanzien van de ontwikkeling van onze dochterinstelling in Duitsland gerecht vaardigd. De eerste fase van ons automatiserings plan, zoals dat in 1977 werd opgesteld, - de KTS-fase - is op 21 juni jl. afgerond met de installatie van een computer systeem bij de Rabobank Wemeldinge. De heer F. H. J. Boons, dieals lid van de hoofd directie verantwoordelijk is voor het werk gebied Informatica, zorgde ervoor dat deze installatie een officieel tintje kreeg. Hij ver telde bij deze gelegenheid dat de afron ding van de KTS-fase is aangegrepen om ons automatiseringsbeleid zorgvuldig te heroverwegen en wellicht te herijken. Het beleidsplan dat in 1 977 werd opge steld was erop gericht zulke voorzieningen te treffen, dat ingespeeld kon worden op de ontwikkelingen in de bancaire dienst verlening van de jaren tachtig en negentig. Bovendien moest de informatievoorzie ning steeds beter aansluiten op de infor matiebehoefte van zowel onze cliënten als onze medewerkers. De conclusie was des tijds dat op een vera ntwoorde wijze centra le systemen gedeeltelijk plaats dienden te maken voor decentraal - dat wil zeggen bij de plaatselijke banken - opgestelde syste men. De keuze van destijds is juist ge weest, zowel in technische als in commer ciële zin. Bovendien sluit die keuze voor de centralisatie van computersystemen uit stekend aan bij de zelfstandigheid van de plaatselijke bank. Waar soms de opvat ting heerst, dat automatisering tot groot schaligheid zou leiden, blijkt hier het te gendeel. Het versterkt juist de effectiviteit van onze fijnmazige coöperatieve bankor- ganisatie. Was het niet treffend, dat een der leveranciers van apparatuur, Nixdorf, in Wemeldinge een beeldje van Don Quichot aanbood? De keus was op de figuur van deze befaamde ridderlijke strijder tegen windmolens gevallen, omdat er in het begin onder de automatiseringsdeskundi gen nogal getwijfeld werd of de Rabobank ooit haar conceptie van decentralisatie zou kunnen verwezenlijken. Het is gelukt, won derlijk goed zelfs, en daarom werd met vreugde Don Quichot als symbool van on ze prille pionierstijd aanvaard. In de komende maanden zal een aantal be langrijke beslissingen genomen moeten worden over de prioriteiten, die wij moeten stellen bij de voortzetting van ons automa tiseringsbeleid. Het decentrale concept kan immers alleen verantwoord worden uitgevoerd met behulp van goed gestruc tureerde centrale databanken en een in alle opzichten perfect functionerend netwerk. Die beslissingen zullen met name betrek king hebben op het implementatietempo van zowel de centrale als de decentrale systemen. Hierbij komen onder meer aan de orde de verdere uitbreiding van het viewdatasysteem MIRA, de kantoorauto matisering, geldautomaten en Maretel. Bovendien zal veel aandacht besteed wor den aan het verbeteren van de voorziening van bestuurlijke informatie. In de pers is uitgebreid aandacht besteed aan de betekenis die'Wemeldinge' voorde automatisering in de Rabobankorganisatie heeft. Daarbij werd vooral aandacht ge schonken aan de investering die de KTS- fase heeft gevergd: 90 miljoen gulden aan apparatuur en programmatuur. De ko mendejaren, tot en met 1 988, zal nog eens een bedrag van 400 miljoen gulden wor den gestoken in het plaatsen van werksta tions als hulpmiddel voor de afhandeling van balietransacties. Eind van dit jaar heb ben 750 kantoren balieterminals. Daarna zullen per jaar 600 kantoren met dergelijke apparatuur worden uitgerust.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 7