Firma J. Mol Zn. Kwaliteitsgroenten op Amerikaanse markt Hoiiind* Holltnd* Holland* HoïI«nd* iolltnd* HollVnd* Hollftd* [oll^d» Gereedmaken van vliegtuigpallets Hollandse groenten van de firma Mo! voor verzending op Schiphol. Het is eigenlijk begonnen met een praat je op de veiling. Exporteren van groente naar Canada en de Verenigde Staten was het onderwerp. Niet bepaald het eerste gebied waar je aan denkt bij groente-export, maar voor Han Schou ten was het intrigerend genoeg om de haalbaarheid van een dergelijk plan te onderzoeken. De gelukkige omstandig heid daarbij was, dat hij over commer cieel talent beschikt, in pionieren een uitdaging vindt, én zorgvuldig te werk gaat. Die drie elementen zijn nodig voor een dergelijk avontuur. De eerste exportactiviteiten dateren van begin 1 982. Eén van de eerste handelin gen bestond uit het zoeken van contact met de Kamer van Koophandel in New York om wegwijs te raken op de Ameri kaanse markt. Over de informatie die hij daar kreeg, is hij erg te spreken. 'Daar heb ik veel aan gehad, nog steeds bedien ik re laties uit die tijd. Natuurlijk doe je - zeker in het begin - ook wel zaken met verkeerde partijen maar daar kom je dan wel snel achter.' De firma J. Mol Zn., waarvan Schouten medefirmant is en waar hij als export-ma nager fungeert, is één van de grotere ondernemingen onder de circa 40 Neder landse exporteurs van groenten naar Ame rika. De produkten die de firma daar afzet, zijn in hoofdzaak paprika's en daarnaast tomaten en komkommers. Witlof, waar mee ook al eens geëxperimenteerd is, blijkt minder aan te slaan. De paprika's vonden aanvankelijk hun weg naar delicatesse zaken en dure restaurants, maar in toe nemende mate worden ook de chainstores - grote supermarktketens - bereikt. De hoge Nederlandse kwaliteit is daarbij het verkoopargument bij uitstek. De Ame rikanen hebben er een zoveel hogere prijs voor over, dat de transportkosten daaruit voldoende bestreden kunnen worden. Daarbij komt, dat deze overzeese markt een welkome aanvulling is op de bestaan de afzetgebieden in de EG. 'De produktie is in Nederland erg groot. Het is voor tuinders schitterend, dat er een markt buiten Europa bijgekomen is, die het topje van de produktie weghaalt', aldus Schouten. Deextreem koudewinter, diede VS onlangs heeft geteisterd, heeft boven dien de Nederlandse exporteurs een handje geholpen. Hoewel de firma Mol ook een tuindersbe- drijf omvat, zijn het niet de eigen produk ten die naar Amerika worden geëxpor teerd. De handelswaar wordt in de vroege ochtend voornamelijk op de drie grote vei lingen in het Westland gekocht. Daar wordt de groente onmiddellijk voor verzen ding gereed gemaakt. Op vliegtuigpallets, per stuk goed voor 10 m3, maken de Nederlandse produkten de oversteek naar de Verenigde Staten. Om 1 6.10 uur landt het KLM-vliegtuig op Kennedy-airport, waar een commissionair zich over de goe deren ontfermt. In de nachtelijke uren vin den de wholesaler-markten in New York en Boston plaats, waar de produkten door in kopers van supermarktketens en groente handelaren worden ingekocht. Zo kan de consument de Hollandse groente één dag na de veiling in het Westland in Ameri kaanse winkels kopen. Vers, fris en van een hoge kwaliteit. Waarderen de Amerikanen deze snelheid van leveren, de firma Mol weet ook een vlotte financiële afwikkeling op waarde te schatten. Voor de betaling van groente wordt doorgaans van cheques gebruik ge maakt. 'Voorheen - tot eind 1982 - kre gen wij de cheques van onze afnemers per post toegestuurd', zegt Schouten, 'het duurde dan zeker wel 14 dagen voordat je die binnen had, buiten het feit, dat ze nog zoek kunnen raken. Bijvoorbeeld door on volledige adressering.' Nu, met de Quick- Cheque-Service plakt Schouten op elke factuur de bekende sticker. Binnen een dag weet hij - via de Rabobank Wervershoof - of de cheque inderdaad door zijn afnemer is verzonden. Als de afnemer tegen de af spraken in zijn betaling nog niet heeft verricht, kan er meteen actie worden geno men. 'Je hebt nu vrij korte lijnen, dat geeft zekerheid', stelt Schouten vast.'Ik vind het een enorm voordeel, want wij hebben de betaling nu snel binnen, niet alleen uit New York en Boston, ook van klanten elders in de Verenigde Staten, Seattle en Los Ange- les bijvoorbeeld.' De waarde van een pallet, geladen met groente, is in doorsnee zo'n f 25 000,-. Per vlucht gaan meerdere pallets mee, zo dat een bekorting van de betalingstijdlijn door de Quick-Cheque-Service naast een grotere zekerheid ook een niet te verwaar lozen rentevoordeel voor de firma oplevert. Per pallet laat zich het rentevoordeel - na aftrek van de (geringe) extra kosten - op ruim f 40,- schatten. De dynamiek van de groente-export ligt de heer Schouten na aan het hart. Het is dan ook nauwelijks te verwonderen, dat hij voortdurend uitziet naar nieuwe kansen. 'Ik zit op de punt van mijn stoel om weer te gaan pionieren. Ik luister naar mensen en kijk naar dichtbevolkte streken waar grote groepen mensen wonen, om vervolgens te onderzoeken of daar een geschikte markt is voor kwaliteitsgroenten uit Nederland.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 20