Firma J. Mol Zn.
Kwaliteitsgroenten op Amerikaanse markt
Hoiiind*
Holltnd*
Holland*
HoïI«nd*
iolltnd*
HollVnd*
Hollftd*
[oll^d»
Gereedmaken van vliegtuigpallets Hollandse groenten van de firma Mo! voor verzending op Schiphol.
Het is eigenlijk begonnen met een praat
je op de veiling. Exporteren van groente
naar Canada en de Verenigde Staten
was het onderwerp. Niet bepaald het
eerste gebied waar je aan denkt bij
groente-export, maar voor Han Schou
ten was het intrigerend genoeg om de
haalbaarheid van een dergelijk plan te
onderzoeken. De gelukkige omstandig
heid daarbij was, dat hij over commer
cieel talent beschikt, in pionieren een
uitdaging vindt, én zorgvuldig te werk
gaat. Die drie elementen zijn nodig voor
een dergelijk avontuur.
De eerste exportactiviteiten dateren van
begin 1 982. Eén van de eerste handelin
gen bestond uit het zoeken van contact
met de Kamer van Koophandel in New
York om wegwijs te raken op de Ameri
kaanse markt. Over de informatie die hij
daar kreeg, is hij erg te spreken. 'Daar heb
ik veel aan gehad, nog steeds bedien ik re
laties uit die tijd. Natuurlijk doe je - zeker in
het begin - ook wel zaken met verkeerde
partijen maar daar kom je dan wel snel
achter.'
De firma J. Mol Zn., waarvan Schouten
medefirmant is en waar hij als export-ma
nager fungeert, is één van de grotere
ondernemingen onder de circa 40 Neder
landse exporteurs van groenten naar Ame
rika. De produkten die de firma daar afzet,
zijn in hoofdzaak paprika's en daarnaast
tomaten en komkommers. Witlof, waar
mee ook al eens geëxperimenteerd is, blijkt
minder aan te slaan. De paprika's vonden
aanvankelijk hun weg naar delicatesse
zaken en dure restaurants, maar in toe
nemende mate worden ook de chainstores
- grote supermarktketens - bereikt.
De hoge Nederlandse kwaliteit is daarbij
het verkoopargument bij uitstek. De Ame
rikanen hebben er een zoveel hogere prijs
voor over, dat de transportkosten daaruit
voldoende bestreden kunnen worden.
Daarbij komt, dat deze overzeese markt
een welkome aanvulling is op de bestaan
de afzetgebieden in de EG.
'De produktie is in Nederland erg groot.
Het is voor tuinders schitterend, dat er een
markt buiten Europa bijgekomen is, die het
topje van de produktie weghaalt', aldus
Schouten. Deextreem koudewinter, diede
VS onlangs heeft geteisterd, heeft boven
dien de Nederlandse exporteurs een
handje geholpen.
Hoewel de firma Mol ook een tuindersbe-
drijf omvat, zijn het niet de eigen produk
ten die naar Amerika worden geëxpor
teerd. De handelswaar wordt in de vroege
ochtend voornamelijk op de drie grote vei
lingen in het Westland gekocht. Daar
wordt de groente onmiddellijk voor verzen
ding gereed gemaakt. Op vliegtuigpallets,
per stuk goed voor 10 m3, maken de
Nederlandse produkten de oversteek naar
de Verenigde Staten. Om 1 6.10 uur landt
het KLM-vliegtuig op Kennedy-airport,
waar een commissionair zich over de goe
deren ontfermt. In de nachtelijke uren vin
den de wholesaler-markten in New York en
Boston plaats, waar de produkten door in
kopers van supermarktketens en groente
handelaren worden ingekocht. Zo kan de
consument de Hollandse groente één dag
na de veiling in het Westland in Ameri
kaanse winkels kopen. Vers, fris en van een
hoge kwaliteit.
Waarderen de Amerikanen deze snelheid
van leveren, de firma Mol weet ook een
vlotte financiële afwikkeling op waarde te
schatten. Voor de betaling van groente
wordt doorgaans van cheques gebruik ge
maakt. 'Voorheen - tot eind 1982 - kre
gen wij de cheques van onze afnemers per
post toegestuurd', zegt Schouten, 'het
duurde dan zeker wel 14 dagen voordat je
die binnen had, buiten het feit, dat ze nog
zoek kunnen raken. Bijvoorbeeld door on
volledige adressering.' Nu, met de Quick-
Cheque-Service plakt Schouten op elke
factuur de bekende sticker. Binnen een dag
weet hij - via de Rabobank Wervershoof -
of de cheque inderdaad door zijn afnemer
is verzonden. Als de afnemer tegen de af
spraken in zijn betaling nog niet heeft
verricht, kan er meteen actie worden geno
men. 'Je hebt nu vrij korte lijnen, dat geeft
zekerheid', stelt Schouten vast.'Ik vind het
een enorm voordeel, want wij hebben de
betaling nu snel binnen, niet alleen uit New
York en Boston, ook van klanten elders in
de Verenigde Staten, Seattle en Los Ange-
les bijvoorbeeld.'
De waarde van een pallet, geladen met
groente, is in doorsnee zo'n f 25 000,-.
Per vlucht gaan meerdere pallets mee, zo
dat een bekorting van de betalingstijdlijn
door de Quick-Cheque-Service naast een
grotere zekerheid ook een niet te verwaar
lozen rentevoordeel voor de firma oplevert.
Per pallet laat zich het rentevoordeel - na
aftrek van de (geringe) extra kosten - op
ruim f 40,- schatten.
De dynamiek van de groente-export ligt de
heer Schouten na aan het hart. Het is dan
ook nauwelijks te verwonderen, dat hij
voortdurend uitziet naar nieuwe kansen. 'Ik
zit op de punt van mijn stoel om weer te
gaan pionieren. Ik luister naar mensen en
kijk naar dichtbevolkte streken waar grote
groepen mensen wonen, om vervolgens te
onderzoeken of daar een geschikte markt
is voor kwaliteitsgroenten uit Nederland.'