6 procent van de kosten per eenheid ge ëxporteerd produkt. De vervanging van alle non-tarifaire han delsbelemmeringen door invoerheffingen helpt voorkomen dat de GATT ineffectief wordt. Het meest kenmerkende van het nieuwe protectionisme is namelijk zijn vaak bilaterale, sector-specifieke karakter. Dit is in volstrekte strijd met het op multila- teraliteit en non-discriminatie gefundeer de systeem van de GATT. Het huidige multilaterale handelssysteem is van niet te onderschatten betekenis ge weest voor de stabiliteit van de wereldeco nomie. Het GATT-systeem kan echter geen stabiliteit blijven voortbrengen als de deel nemers weigeren de nodige discipline op te brengen. De belangrijkste deelnemers, de Verenigde Staten, Japan, de EG en Ca nada, kunnen de doelmatigheid en het ge zag van de GATT herstellen door gezamen lijk hun handelstransacties te onderwer pen aan de principes van de GATT. Helaas bestaat maar al te vaak de indruk dat een dergelijk initiatief een concessie vertegen woordigt, diealleen andere landen bevoor deelt. Dit is een hardnekkig misverstand. Vrijhandel is in de eerste plaats nationaal eigenbelang. Als de vier belangrijkste deel nemers van de GATT, gezamenlijk verant woordelijkvoor 80 procent van de wereld handel, de regels van de GATT eerbiedi gen, ontstaat een systeem van 'effectieve multilateraliteit'. Goed voorbeeld doet goed volgen. De meest constructieve bijdrage aan de toekomstige vitaliteit van de GATT betreft een ingrijpende wijziging in de nationale wetgeving van de deelnemende landen: de aanvaarding als bindend van de uitspraken van buitenlandse gerechtshoven ten aan zien van klachten van buitenlandse rechts personen over huns inziens illegale belem meringen van hun uitvoer. Kortom, de mo gelijkheid om buitenlandse overheden te dagen voor binnenlandse gerechtshoven en een bindende uitspraak te verkrijgen. Een dergelijke revolutionaire ontwikkeling zal uiteraard uitsluitend kans van slagen hebben als alle deelnemers van de GATT hun medewerking verlenen en bovendien in alle deelnemende landen een uniforme, nauwkeurig omschreven wetgeving voor de internationale handel wordt ingevoerd. Anno 1985 hebben we het over Utopia. De kosten van protectionisme De onjuiste opvatting dat protectionisme arbeidsplaatsen redt, is wijdverbreid. In de praktijk blijkt niet alleen het werkgele genheidseffect in de beschermde sector onzeker te zijn, maar bovendien de werk gelegenheid in andere sectoren af te ne men. Gezien de bijzonder gecompliceerde vormen waarin protectionismezich menig maal aandient en de moeilijk te schatten invloed op het groeivermogen van de eco nomie, lijden alle studies aan een ernstige tekortkoming: een onderschatting van de werkelijke kosten. Een aantal voorbeelden geeft echter een illustratie van onze groeiende kennis van zaken. Als gevolg van het Multi-vezel Akkoord be talen de Engelse consumenten per jaar 700 miljoen pond sterling extra voor hun kleding. Omdat T-shirts en spijkerbroeken onevenredig zwaar worden getroffen, tref fen de maatregelen met name de lagere inkomensklassen. Dit geldt trouwens in het algemeen vcor protectionistische maatre gelen. Zo heeft bijvoorbeeld de Europese Commissie vastgesteld dat 75 procent van de Europese boeren, die niet meer dan 25 procent van de Europese landbouwpro- dukten voortbrengen, slechts 25 procent van de door de landbouwmaatregelen ver oorzaakte verhoging van de consumenten prijzen ontvangen. Met name ontwikkelingslanden worden in de exportmogelijkheden dubbelhard getroffen door het protectionisme.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 11