Europese Commissie
werkt aan nieuw beleid
andbouwcommentaar
33
Europa is er de laatste 20 jaar goed in ge
slaagd de eerste levensbehoefte, voed
sel, veilig te stellen. Voor de individuele
consument is er een ongekende keuze
mogelijkheid tegen relatief lage en sta
biele prijzen. Het gevoerde beleid heeft
het bovendien mogelijk gemaakt dat de
welvaartsontwikkeling op het platte
land in de pas bleef met die in de stedelij
ke gebieden.
Werkprogramma
Dit resultaat is zonder twijfel een gevolg van meerdere fac
toren. Een samenspel van landbouwbeleid, techniek en in
spanning van alle werkers in de agrarische bedrijvigheid.
In grote delen van de wereld schort er wat aan dat samen
spel. In ontwikkelingslanden ontbreekt veelal de techniek
en infrastructuur. In de Oost-Europese landen is de tech
niek grootschalig voorhanden, maar vormt de structuur
van de landbouw een knelpunt om de werkers voldoende
te motiveren. Het ontbreken van landbouwbeleid is één
van de hoofdoorzaken voor de tegenstellingen in grote de
len van Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië. De prijs
voor een evenwichtig landbouwbeleid zoals de EG heeft
gevoerd, is daarom niet gauwte hoog. Toch is er een grens
voor de kosten van het landbouwbeleid. Voor de komende
jaren ligt die voor de Europese Gemeenschap zo rond de
50 miljard gulden per jaar. Op het oog een groot bedrag.
Ten opzichte van het totale nationale inkomen van de
Europese lidstaten is dit bedrag niet meer dan enkele pro
centen.
De Europese Gemeenschap voert al enkele jaren een be
leid om deze landbouwuitgaven te stabiliseren. Er wordt
een voorzichtig prijsbeleid gevoerd. Voor een aantal pro-
dukten gelden garantiedrempels. Als de produktie daar
boven komt wordt de prijs gekort of op een andere wijze
de financiële verantwoordelijkheid van de agarische pro
ducenten vergroot. Bij de melk en wijn zijn quota-stelsels
ingevoerd. Verder wordt de groei van de produktie afge
remd door beperking van de steun aan investeringen voor
produkten met overschotten.
Deze maatregelen hebben al enig resultaat opgeleverd. Ze
dragen echter nog teveel het karakter van noodmaatrege
len. De Europese Commissie, waarbinnen onze landge
noot Andriessen de portefeuille van Landbouw beheert,
heeft aangekondigd een beleid op langetermijn te ontwik
kelen. Voor de agrarische ondernemer is dit van groot be
lang. Deze is gebaat bij duidelijkheid op wat langere ter
mijn, zodat investeringen en bedrijf beter kunnen worden
gepland.
In januari van dit jaar heeft de Europese Commissie aange
geven waar de discussie op gericht zal worden:
komen tot een moderne en rendabele landbouw die de
produktiviteitsmogeiijkheden benut en het milieu ontziet;
verruiming van de afzetmarkten en ontwikkelen van
nieuwe toepassingen van agrarische grondstoffen buiten de
voedselsfeer;
integratie van de plattelandsbevolking in de economie,
met name in de achtergebleven Middellandse-Zeege-
bieden.
De Europese Commissie heeft een 6-tal ambtelijke werk
groepen opdracht gegeven voorstellen uit te werken. Deze
zomer zullen die in discussie worden gebracht bij het
Ir. J. H. Egberink
Europese bedrijfsleven. Op 28 mei jl. heeft landbouw
commissaris Andriessen in Sienna (Italië) enkele voorlopi
ge gedachten bij de Europese Landbouwministers op tafel
gelegd. Hij wil de prijzen een grotere rol laten spelen om
tot marktevenwicht te komen. Verdere contingentering
moet vermeden worden. In plaats van gegarandeerde prij
zen zouden meer directe inkomenstoeslagen gegeven
moeten worden.
De Europese Landbouwcommissaris vindt dat het
systeem van importheffingen en exportsubsidie behou
den dient te blijven. Verder acht Andriessen nieuwe ex
portbevorderende maatregelen denkbaar zoals ook ande
re grote landen die toepassen, bijvoorbeeld exportkredie
ten en lange termijn-contracten.