Europese Commissie werkt aan nieuw beleid andbouwcommentaar 33 Europa is er de laatste 20 jaar goed in ge slaagd de eerste levensbehoefte, voed sel, veilig te stellen. Voor de individuele consument is er een ongekende keuze mogelijkheid tegen relatief lage en sta biele prijzen. Het gevoerde beleid heeft het bovendien mogelijk gemaakt dat de welvaartsontwikkeling op het platte land in de pas bleef met die in de stedelij ke gebieden. Werkprogramma Dit resultaat is zonder twijfel een gevolg van meerdere fac toren. Een samenspel van landbouwbeleid, techniek en in spanning van alle werkers in de agrarische bedrijvigheid. In grote delen van de wereld schort er wat aan dat samen spel. In ontwikkelingslanden ontbreekt veelal de techniek en infrastructuur. In de Oost-Europese landen is de tech niek grootschalig voorhanden, maar vormt de structuur van de landbouw een knelpunt om de werkers voldoende te motiveren. Het ontbreken van landbouwbeleid is één van de hoofdoorzaken voor de tegenstellingen in grote de len van Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië. De prijs voor een evenwichtig landbouwbeleid zoals de EG heeft gevoerd, is daarom niet gauwte hoog. Toch is er een grens voor de kosten van het landbouwbeleid. Voor de komende jaren ligt die voor de Europese Gemeenschap zo rond de 50 miljard gulden per jaar. Op het oog een groot bedrag. Ten opzichte van het totale nationale inkomen van de Europese lidstaten is dit bedrag niet meer dan enkele pro centen. De Europese Gemeenschap voert al enkele jaren een be leid om deze landbouwuitgaven te stabiliseren. Er wordt een voorzichtig prijsbeleid gevoerd. Voor een aantal pro- dukten gelden garantiedrempels. Als de produktie daar boven komt wordt de prijs gekort of op een andere wijze de financiële verantwoordelijkheid van de agarische pro ducenten vergroot. Bij de melk en wijn zijn quota-stelsels ingevoerd. Verder wordt de groei van de produktie afge remd door beperking van de steun aan investeringen voor produkten met overschotten. Deze maatregelen hebben al enig resultaat opgeleverd. Ze dragen echter nog teveel het karakter van noodmaatrege len. De Europese Commissie, waarbinnen onze landge noot Andriessen de portefeuille van Landbouw beheert, heeft aangekondigd een beleid op langetermijn te ontwik kelen. Voor de agrarische ondernemer is dit van groot be lang. Deze is gebaat bij duidelijkheid op wat langere ter mijn, zodat investeringen en bedrijf beter kunnen worden gepland. In januari van dit jaar heeft de Europese Commissie aange geven waar de discussie op gericht zal worden: komen tot een moderne en rendabele landbouw die de produktiviteitsmogeiijkheden benut en het milieu ontziet; verruiming van de afzetmarkten en ontwikkelen van nieuwe toepassingen van agrarische grondstoffen buiten de voedselsfeer; integratie van de plattelandsbevolking in de economie, met name in de achtergebleven Middellandse-Zeege- bieden. De Europese Commissie heeft een 6-tal ambtelijke werk groepen opdracht gegeven voorstellen uit te werken. Deze zomer zullen die in discussie worden gebracht bij het Ir. J. H. Egberink Europese bedrijfsleven. Op 28 mei jl. heeft landbouw commissaris Andriessen in Sienna (Italië) enkele voorlopi ge gedachten bij de Europese Landbouwministers op tafel gelegd. Hij wil de prijzen een grotere rol laten spelen om tot marktevenwicht te komen. Verdere contingentering moet vermeden worden. In plaats van gegarandeerde prij zen zouden meer directe inkomenstoeslagen gegeven moeten worden. De Europese Landbouwcommissaris vindt dat het systeem van importheffingen en exportsubsidie behou den dient te blijven. Verder acht Andriessen nieuwe ex portbevorderende maatregelen denkbaar zoals ook ande re grote landen die toepassen, bijvoorbeeld exportkredie ten en lange termijn-contracten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 33