Exportmanagers te gast bij Rabobank Nederland Laatste vakantiebon in Zuidlaren uitgereikt gabflbaiifc bureaus, uitgeverijen en diverse banken. Voor de doelgroepen van de beurs, begin nende en enigszins ervaren exporteurs, bleek deze opzet doeltreffend en drempel verlagend te zijn, gezien de hoeveelheid bezoekers die de stand hebben bezocht. De standbemanning was samengesteld uit medewerkers van de betrokken directora ten - waaronder Buitenland - van Rabo bank Nederland. Ook waren de buitenland se kantoren vertegenwoordigd. De voorna melijk zeer concrete en praktische vragen van bezoekers aan de stand konden veelal direct beantwoord worden; voorzover ad vies of afhandeling thuis hoorden bij aan gesloten banken, werd naar hen verwezen. De betrokken aangesloten banken hebben daarvan inmiddels bericht ontvangen. Op vallend groot was de belangstelling voor handelsbemiddeling door de Rabobank, waarbij buitenlandse importeurs, agenten of partners worden gezocht voor Neder landse cliënten. De beurs werd officieel geopend door staatssecretaris mr. F. Bolkestein (Buiten landse handel). Citaat uit zijn rede: 'Het gaat goed met onze export. Nederlandse goederen vonden in 1984 hun weg naar 192 landen. Op het merendeel van deze markten (143) kon de Nederlandse afzet worden opgevoerd. Door deze gunstige ontwikkeling heeft de uitvoer in 1984 ruimschoots de f 200 miljard grens over schreden.' Tijdens de beurs werden de resultaten ge presenteerd van een onderzoek naar het (potentiële) gebruik van adviesinstellingen op het gebied van export. Ruim een kwart van de (exporterende en niet-exporteren- de) geënquêteerden noemt de bank als de aangewezen instantie. De aanwezigheid van de Rabobank op deze beurs kan wor den gezien als een positieve bijdrage bij het streven van onze bank naar een groter aandeel in het buitenlands betalingsver keer. Aannemer T. Stoffers (r) bekijkt de laatste gekochte vakantiezegels, die hij aannam van bankdirecteur J. Schepers (I). De heren Sondermeyer en De Nijs van het Sociaal Fonds kijken belangstellend toe. Achter de heer Stoffers verscholen staat de heer A. Warringa, voor wie de zegels waren be stemd. volgens een systeem, waarbij de computer werd ingeschakeld. In 1981 werd rond Amsterdam een proef gestart waarbij ca. 30 bedrijven en 2000 personeelsleden waren betrokken. De proef verliep zeer succesvol waarna besloten werd tot een definitieve invoering van het Rechtenbe heersysteem. Naast uitsluiting van verlies en fraude biedt het systeem nog veel meer voordelen. Het systeem geeft het Sociaal Fonds Bouwnijverheid de beschikking over een unieke (vierwekelijkse) registratie van alle dienstverbanden in de bouw. Het biedt niet alleen een overzicht van de gewerkte dagen, maar geeft ook inzicht in Ziektewet en WW-dagen. Het Sociaal Fonds maar ook de gehele bedrijfstak putten hier veel informatie uit over de ontwikkelingen in het verzuim, het verloop en de werkloos heid in relatie tot de werknemersopbouw. Daarnaast ontstaat een goed inzicht in de mate waarin de werkgevers aan hun ver plichtingen voldoen. reld in de Rabobank Zuidlaren een unieke gebeurtenis plaats. Directeur J. Schepers van de Rabobank verkocht aan aannemer T. Stoffers uit Ekehaar de laatste serie va kantiebonnen van de Stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid. De heer Stoffers kocht deze vakantiebonnen ten behoeve van zijn medewerker A. Warringa, die daardoor zijn vakantiegeld kan krijgen. Met de verkoop van deze zegels is na een perio de van ruim 50 jaren een eind gekomen aan het bestaan van vakantiezegels. Voor de Nederlandse bouwvakkers is de tijd van innen, bewaren, plakken en vlak voor de zomer weer inleveren, dan ook voorgoed voorbij. De bouwnijverheid verstrekte de eerste ze gels in juli 1929. Het zegelsysteem werd ingevoerd, omdat de bouwvakkers vrij vaak van werkgever veranderden, waardoor op gebouwde vakantierechten nogal werden 'versnipperd'. Het zegelsysteem bracht hierbij uitkomst, want iedere week kreeg de werknemer van zijn werkgever een ze gel als bewijs van betaling van de vakantie toeslag en de bijdrage voor doorbetaling van loon tijdens de vakantie. In de loop van de jaren steeg de waarde van de zegel, om dat de werkgever via aankoop van zegels ook aan andere verplichtingen kon vol doen. Er werd namelijk een opslag gehan teerd om bijvoorbeeld ook de premie voor het Risicofonds Vorstverlet en het Pen sioenfonds te innen. Zo ontving het Sociaal Fonds Bouwnijverheid in 1 982 maar liefst 4 miljard gulden via verkoop van zegels. De verkoop geschiedde door agentschappen. Aangezien vele Rabobanken een agent schap hadden, werd een groot deel van de ze geldstroom via de Rabobankorganisatie gëind. Door de waardevermeerdering van de zegel en het feit, dat het om een toon derstuk ging, werd deze een interessant object voor fraude en diefstal. Daardoor werd de roep om een vervangend systeem steeds groter. Een in de jaren zeventig in gestelde studiecommissie ontwierp ver- In marketingkringen speelt het Nederlands Instituut voor Marketing - kortweg NIMA - een centrale rol bij het stimuleren van marktgericht ondernemen. Ook op het ge bied van exportmarketing ontwikkelt deze organisatie sinds enkele jaren vakspecia- listische activiteiten, die organisatorisch zijn ondergebracht in de NIMEG, de inter nationale marketing en exportgroep. De initiatieven die op dit terrein worden geno men betreffen o.a. programma's bestemd voor exportmanagers, gericht op vakont wikkeling door studie en uitwisseling van ervaringen. Rabobank Nederland heeft aan de activi teiten van de NIMEG-groep medewerking willen verlenen door accommodatie be schikbaar te stellen voor een aantal bijeen komsten. Wellicht zal het de deelnemers bij binnenkomst zijn opgevallen hoe laag de drempels in onze organisatie zijn. Op 16 april 1985 vond in aanwezigheid van een aantal genodigden uit de bouwwe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 28