)ER#HER&DER« De 'naaide' waarheid Opening regiokantoor Rotterdam Staatssecretaris opent winkelcentrum met woonfunctie wordt de risico's te onderkennen en dat dus de verantwoordelijkheid voor de ge volgen van zijn transacties volledig bij hem ligt. Voor de EOE vormt dit het bewijs dat de cliënt op de hoogte is gebracht van de risico's, die aan de handel in opties verbon den zijn. Voor een juiste gang van zaken is het absoluut noodzakelijk dat de EOE over een dergelijke ondertekende verklaring kan beschikken. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de POM (i.c. de bank). De verantwoordelijkheden worden zodoende daar gelegd waar zij thuishoren: de cliënt is verantwoordelijk voor zijn eigen hande len, de bank voor de juiste administratieve procedure. Natuurlijk mag van de bank ver wacht worden dat zij de cliënt daarbij zo veel mogelijk in het optiegebeuren bege leidt en adviseert. De feitelijke optietransactie, die de cliënt voor ogen staat, vindt zijn neerslag in een optiecontract. Hiermee is vastgelegd wat de transactie precies behelst en het mag duidelijk zijn dat een en ander, zowel vanuit het oogpunt van de cliënt als dat van de bank, met de grootst mogelijke zorgvul digheid dient te geschieden. Voor een goede afwikkeling van de optie transactie zal de bank in geval de cliënt daarover nog niet beschikt, vragen een pri- vé-rekening of rekening-courant te ope nen. Vanuit de bank gezien is een afzon derlijke privé-rekening of rekening-cou rant voor dergelijke transacties uit het oog punt van beheersbaarheid zeker te prefe reren. Wanneer een transactie is uitge voerd, wordt door de bank een 'position- report' vervaardigd, waaruit de positie van de cliënt naar voren komt. Bij de koop of verkoop van opties door de cliënt wordt dan de administratie bijge werkt en de privé-rekening of rekening courant gedebiteerd dan wel gecrediteerd voor het betreffende bedrag. Anders ligt het indien de cliënt opties wil schrijven. Wanneer de cliënt de onderlig gende aandelen daadwerkelijk bezit, schrijft hij de optie gedekt (covered). Bij een eventuele uitoefening van het contract kan dan levering van de onderliggende aandelen zonder meer geschieden. Nog anders ligt het wanneer de cliënt, ge heel of gedeeltelijk, ongedekt (uncovered of naked) opties wil schrijven. Hij bezit dan de onderliggende waarde niet. Daarom is het noodzakelijk dat hij over middelen be schikt om toch een dergelijke verplichting aan te kunnen gaan. De cliënt zal dan op een andere wijze de gewenste zekerheid kunnen stellen. Deze zekerheid, de zoge naamde margin, wordt berekend in gul- denswaarde door middel van een margin- report. Zo kan de cliënt in het bezit zijn van andere effecten, die dan als onderpand (collateral) voor de transactie kunnen die nen. Is dit niet het geval dan verdient het zeker aanbeveling dat de margin door de cliënt wordt gestort of overgeboekt op een afzonderlijk door de bank te administreren rekening: de margin-account. Een andere mogelijkheid is dat een reeds bestaande rekening voor de margin geblokkeerd, of een eventueel spaartegoed of deposito aan de bank verpand wordt. Hoe dan ook: tegenover de door de cliënt, vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid, aangegane risico's zal te allen tijde door hem voldoende zekerheid gesteld moeten worden. Anderzijds dient de bank er zorg voor te dragen dat die verantwoordelijk heid van de cliënt vastgelegd is in haar ad ministratie. Uiteindelijk is het de bank die garant staat voor het geval de cliënt niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Reden genoeg voor de bank om met name inzake het schrijven van opties bijzonder omzichtig te werk te gaan. Het is begrijpe lijk dat banken liever helemaal niet zouden zien dat cliënten ongedekt opties schre ven. Eveneens is het te begrijpen dat op die regel uitzonderingen moeten worden ge maakt. De financieel goede positie van een cliënt en de aard van een relatie kunnen aanleiding daartoe geven. Wil de bank dan op een verantwoorde wijze bezig zijn, dan zal zij de orders tot het ongedekt schrijven van opties behandelen als een financie- ringsaanvraag en de daaruit voortspruiten de marginverplichting als een financie ringsverplichting. Dit vereist een nauwe samenwerking binnen de banktussen rela tiebeheerders, beleggingsdeskundigen en financieringsexperts. Alleen dan zal de bank er zich tegen kun nen vrijwaren dat zij - en de cliënt - voor onaangename verrassingen komt te staan en de rekening gepresenteerd krijgt voor de risico's die de cliënt op eigen verant woording heeft willen aangaan. Gecon fronteerd te worden met de 'naakte' waar heid is al erg genoeg: natuurlijkin de eerste plaats voor de cliënt. Maar ook voor de bank, die de relatie met haar cliënt koes tert, is dat zonder meer een onaangename zaak. Door onduidelijkheid over de geno men verantwoordelijkheden geen kans te geven, kan de bank er toe bijdragen de 'naakte' waarheid niet onnodig hard te la ten zijn. AJK In Capelle aan den IJssel werd op 16 april jl. het nieuwe regiokantoor Rotterdam ge opend. Ir. P. J. Lardinois voerde namens de hoofddirectie van Rabobank Nederland het woord. Hij haalde herinneringen op aan het prille begin van de regionalisatie en constateerde dat de gestelde doelen gro tendeels gerealiseerd zijn. Toch wees hij erop dat we niet op onze lauweren kunnen gaan rusten. Aan de dienstverlening van de aangesloten banken zullen steeds hogere eisen gesteld worden. Niet de hoeveelheid aangeboden diensten en produkten, maar de kwaliteit van de dienstverlening is voor de cliënt doorslaggevend bij de keuze van zijn bank. De aangesloten banken vroegen de centrale bank hierop in te spelen. Het antwoord kwam in de vorm van Geïnte greerd Relatiebeheer. Uitgangspunt daar bij is het leggen van een goede basisrelatie met de cliënt, waarna deze relatie verder zal uitgroeien. De beleidsplannen van de aangesloten banken richten zich steeds meer op 'cliënten en hun bancaire wen sen', dan op 'produkten en diensten'. Natuurlijk kan deze aanpak alleen dan suc cesvol zijn, als voldoende aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van de dienstver lening en daarmee aan de opleiding van de medewerkers. In feite vraagt dat om twee soorten activiteiten: het ontwikkelen van kennis en vaardigheden om aan de toe komstige eisen te kunnen voldoen en het organiseren van taken en verantwoorde lijkheden, op een wijze dat ook volledig ge bruik kan worden gemaakt van ieders ca paciteiten. Om die doelen te kunnen berei ken is een veelomvattend programma ont wikkeld waaraan de plaatselijke bank als geheel deelneemt. In de regio Bergen op Zoom zijn met dit model reeds goede erva ringen opgedaan. Veghel is sinds kort een nieuw wijkwin kelcentrum rijker. Op 17 april jl. werd het centrum, gelegen in de wijk De Bun ders, door staatssecretaris mr. G. Ph. Brokx officieel geopend. Bij de openingsceremo nie vertegenwoordigde de heer F. H. J. Boons RA de hoofddirectie van Rabobank Nederland. Het centrum, dat een bedrijfs vloeroppervlakte van 1900 m2 omvat, is ontwikkeld door de activiteit Vastgoed van Rabobank Nederland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 26