0^' e^n van De consumptieve be stedingen in Nederland vertonen al enkele jaren een teruggang. Het midden- en kleinbedrijf dat voor meer dan de helft van zijn afzet aangewezen is op deze bestedingen, onder vindt daarvan in sterke mate de gevolgen. Dit geldt zeker voor de detaillisten, die vrijwel volledig afhankelijk zijn van de koopkracht van de consumenten. Maatregelen ter verbetering van het rendement om daarmee de continuïteit van het bedrijf zeker te stellen zijn hier dus meer dan ooit noodzakelijk. 12 •<ch bfë" én van de maatregelen ter verbe tering van het rendement in de detailhandel is automatisering. De mate waarin dit moet gebeu ren is afhankelijk van de indivi duele ondernemer en diens eigen kosten/baten analyse. Voor de ene ondernemer betekent het een verkoopregistratiesysteem, voor de ander een administratie die gevoerd wordt met behulp van de computer. Ook tussen de verschillende branches onderling in het midden- en kleinbedrijf zijn grote verschil len waar te nemen in de ontwikkeling van de automatisering. Bepalend hiervoor is de mate van organisatie binnen de branche. Eén van de nieuwste ontwikkelingen waar de ondernemer mee te maken krijgt is het elektronisch betalen door de consument. Dit kan diverse voordelen opleveren zoals: besparing van tijd bij het afrekenen, het geen kan leiden tot vermindering van het aantal kassa 's; rentevoordeel doordat het geld direct op de rekening van de ondernemer wordt bijge- boekt; minder problemen bij geldbewaking en ge/dvervoer; versnelling van de kasopmaak doordat er minder contant geld en cheques ontvangen zullen worden; verbetering van de liquiditeitspositie. Tevens wordt verwacht dat door invoering

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 12