at ons bezigh Naar het zuiden Hypotheekervaringen onderzocht (1 Hypotheekervaringen onderzocht (2) Op de jongste Centrale Kringvergadering werd opnieuw een uitbreiding van ons bui tenlandse vestigingennet aangekondigd. Dit soort annonceringen lijken wel de re gelmaat van de spreekwoordelijke klok te krijgen. Meestal laat de hoofddirectie bij geëigende gelegenheden wel in de publici teit komen in welke richting de gedachten gaan; zo had Lardinoisal geruime tijd gele den - voor de eerste maal bij de opening van onze Londense vertegenwoordiging - laten doorschemeren dat onze organisatie best eens naar Azië zou kunnen kijken. En ditmaal werd heel duidelijk vastgesteld dat de organisatie zeer positief staat tegenover vestiging in dat zo snel ontwikkelende ge bied. Wij zullen er ongetwijfeld meer over horen. Maar belangrijk was toch zeker wel een be sluit dat een veel definitiever karakter heeft, namelijk om in Parijs in de vorm van een 'vertegenwoordiging' vaste voet aan de grond te krijgen. Voor velen misschien een verrassing, want de naam van de licht stad was in dit verband nog niet eerder ge noemd. Frankrijk was wellicht wat op de achtergrond geraakt, na New York, Duits land, Londen, en niet te vergeten het bij ve le Nederlanders zo geliefde Antwerpen. Maar de aangesloten banken en sommige bedrijfsrelaties lieten op dat punt geen on zekerheid bestaan. Er moest aan Frankrijk gedacht worden, het derde belangrijkste land voor onze buitenlandse handel, waar van maar liefst 30 procent van agrarische oorsprong is. Ook werd duidelijk herinnerd aan de 700 Nederlandse bedrijven die er gevestigd zijn, waarvan ongeveer 1 5 pro cent uit de groene sector. En dat Frankrijk van oudsher - minstens al van de tijd van de Zonnekoning af - een bureaucratisch land is, is welbekend, zeker bij het area- management van Rabobank Nederland, dat veel van zijn tijd moet besteden aan het begeleiden van de relaties van onze orga nisatie in hun discussie met de Franse overheid. Gelukkig hadden we reeds jaren een goede partner in onze Franse zusterorganisatie, de Crédit Agricole; haar centrale bank ont moeten we regelmatig in het kader van de Unico Banking Group. Ook met verschei dene van haar regionale banken konden de banden nauwer worden aangehaald. Maar evenals indertijd in Duitsland hebben we toch gemeend dat zelfs de beste corres pondenten nooit optimaal de belangen van de relaties van onze organisatie kun nen behandelen. Zij immers kennen niet van binnen en van buiten het speciale karakter, de specifieke wensen, van onze groene sector en ons exporterende mid den- en kleinbedrijf, waarvan de Raboban- ken immers eveneens de belangrijkste bankiers zijn. Floe weinig over een eigen vestiging in Frankrijk gesproken werd was geen afspiegeling van de mate waarin aan het onderwerp gedacht werd; zij die wat meer 'nourri dans Ie sérail' zijn wisten dat het er vroeg of laat van zou komen. De aan staande toetreding van Spanje en Portugal tot de Europese Gemeenschap - wij zijn er vast van overtuigd dat die een feit zal wor den - heeft de aandacht weer sterk op het zuidelijke gedeelte van ons continent ge richt. Juist de Franse hoofdstad is een voortreffelijke plaats als uitkijkpost voor deze twee landen, niet slechts om haar lig ging, maar vooral ook wegens het inten sieve handelsverkeer van Frankrijk met Spanje. Na oktober zullen we onze relaties graag ook in Parijs verwelkomen! In ons land wordt een grote variatie aan hypotheekvormen aangeboden door een aanzienlijk aantal financiële instellingen. Gevolg is dat de cliënt veel keuzemogelijk heden heeft. De 'Vereniging Eigen Fluis' houdt ieder jaar een vergelijkend warenon derzoek om de consument bij zijn keus behulpzaam te zijn. In het kader van dit hypotheekvoorwaar- denonderzoek, waarvan de resultaten on langs werden gepubliceerd in het blad De Woonconsument, werd dit keer voor het eerst ook geïnformeerd naar de mening van leden van de Vereniging over hun hypotheek. Op het eerste gezicht zijn deze ervaringen - dat werd ook in perspublika- ties geconcludeerd - niet al te positief. Zo meldt bijvoorbeeld bijna de helft van de ondervraagden 'matig' of 'slecht' te spre ken te zijn over de verstrekte informatie, terwijl 30 procent van de geënquêteerden zegt 'wel eens' of 'regelmatig' met admini stratieve fouten te zijn geconfronteerd. Een nadere beschouwing van de onder zoekmethode en de rapportage geeft ech ter toch wel aanleiding tot enkele relative rende opmerkingen. In de eerste plaats blijkt geen sprake te zijn van een represen tatieve steekproef: het onderzoek heeft zich beperkt tot leden van de Vereniging Eigen Fluis, die schriftelijk benaderd zijn met het verzoek het ingevulde enquêtefor mulier retour te zenden. Van de 1 300 ver zonden formulieren kwamen er bijna 800 terug (is het niet zo dat tevreden cliënten minder snel zullen reageren dan mensen met klachten?). Onze vraagtekens bij de representativiteit van het onderzoek worden sterker als we de feitelijke marktaandelen van de ver strekkers van hypothecaire leningen ver gelijken met de mate waarin zij in het on derzoek vertegenwoordigd zijn. Zo is in werkelijkheid één op de drie hypotheken bij onze organisatie (aangesloten banken en Rabohypotheekbank) ondergebracht, terwijl slechts 1 8 procent van de geënquê teerden een Rabohypotheek had. Ook de rapportage over het onderzoek laat ruimte voor enkele kritische kanttekenin gen. Als gemeld wordt dat bijna een kwart van de Rabobankcliënten nu een andere hypotheek of zelfs een andere bank zou kiezen, lijkt dat een ernstige vingerwijzing. Een nadere analyse leert echter dat slechts 1 procent (ongeveer 1,5 ondervraagde) nu geen hypotheek meer zou willen afsluiten bij een Rabobank. Een andere hypotheek- vorm is de wens van 2 procent van de on dervraagden. De verlangens van de reste rende 21 procent van de 'Rabo-spijtoptan- ten' beperken zich tot een andere rentevas te periode (de mensen waarvoor het hypo theektarief werd vastgelegd op het mo ment dat de rente boven 10 procent lag?) of wijzigingen in bepaalde voorwaarden. Natuurlijk gelden de beperkingen van het onderzoek ook voor de andere verstrekkers van hypothecaire leningen. En in dat kader hoeven we niet echt ontevreden te zijn over onze vijfde plaats in het 'eindklassement', waarin de twaalf grootste aanbieders beoordeeld zijn op hun klantgerichtheid. FHet voorgaande betekent geenszins dat wij de conclusies van de Vereniging Eigen Fluis niet serieus zouden moeten beoorde len. Flet past geheel binnen het beleid van onze organisatie om constant te streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van onze produkten en dienstverlening en daarbij kunnen klachten van cliënten uiter aard de weg wijzen. Het is dan ook geen toeval dat er regelmatig eigen hypotheek- onderzoeken worden gehouden. De meest recente eigen gegevens dateren uit 1 982. Op één punt bevestigen de resul taten van het Rabobankonderzoek de con clusies van Eigen Huis: waar het betreft de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 2