V
t
l_L_
!_L_I
Het nog niet zo tang
geleden afgesloten project-
OTW bij Rabobank Neder
land heeft, behalve een
aantal bezuinigingen, ook
enkele nieuwe activiteiten
doen ontstaan. Eén daarvan
is geweest de instelling van
een afdeling COO binnen
het directoraat Opleidingen
in Eindhoven. De letters
COO staan voor Computer-
Ondersteund Opleiden, een
misschien niet zo
gemakkelijk in het gehoor
liggende term, welke
ontstaan is bij het zoeken
naar een aanvaardbare
vertaling van het Engelse
Computer-Based Training.
Wat is COO en waarom is
de Rabobank er mee van
start gegaan? Dit artikel
licht een tipje van de sluier
op.
22
Wat is COO?
Kin uit d> ondirstundi scgeli.ikhsden:
3 Hit op mm van cm Zilvervloctrskening
4 Looptijd, spaarjarsn *n prea;e
5 Starten *n yngitr
6 Hit beeindigen vit overeenkomst
7 Preaieberakening en -uitkering
Samenvatting
-> Toets
- gedeeltelijk doorgenomen
geheel doorgenomen
Metavragen acid beantwoord
-ui v» keuze d.n.v. pijltoetsen 4- Dr-j- daarna :s '.«DEP.
Enkele beelden uit het
eerste COO-programma
'De Zilvervloot'.
Het bankbedrijf is een dienstverlenend bedrijf. Het is dus mensenwerk. De kwaliteit
van de service wordt dan ook voor het belangrijkste deel bepaald door de vakbe
kwaamheid van de mensen, of ze nu in direct contact met de cliënten staan, of ach
ter de schermen aan de belangen van de cliënt werken. Aan gedegen en praktijkge
richt opleiden hecht de Rabobankorganisatie een bijzonder groot belang.
Doorlopend worden nieuwe opleidingen ontwikkeld om gelijke tred te houden met
de ontwikkeling van het bankbedrijf. Daarnaast zoekt men voortdurend naar nieuwe
onderwijskundige vormen en methodieken, die leiden tot de meest effectieve ken
nisoverdracht. Op dat terrein is nu een nieuwe fase ingeluid. Op 18 maart jl. is bij de
Rabobank Oosterhout het eerste computer-ondersteund opleidingsprogramma offi
cieel geïnstalleerd. In dit artikel beschrijft dr. H. C. D. de Bruyne, leider van het team
dat deze opleidingsvorm ontwikkelt en gestalte geeft, de essentie en de specifieke
eigenschappen van dit nieuwe fenomeen.
COO is een opleidingsmethodiek, waarbij
de computer wordt ingeschakeld om een
aantal taken van de docent over te nemen.
In die zin kan men de computer dus be
schouwen als een hulpmiddel dat de do
cent ten dienste staat, vergelijkbaar met
bijvoorbeeld een videorecorder of een
overhead projector. De vergelijking nog
even doortrekkend: een videorecorder
werpt zijn nut pas af indien deze 'gevoed'
wordt met een videofilm, een overhead
projector heeft alleen zin met bijbehoren
de transparanten, een computer begint
pas te werken, als er een computerpro
gramma in gestopt wordt. Praten over COO
is dus niet zozeer praten over computers
- alhoewel het daar heel vaak de schijn van
heeft - maar praten over computerpro
gramma's die speciaal geschreven zijn
voor opleidingsdoeleinden.
De vergelijking van de computer met ande
re media (zoals video) gaat in een aantal
opzichten echter mank. Met de computer,
exacter geformuleerd: met goedgeschre
ven computerprogramma's, zijn namelijk
andere opleidingsdoelen te realiseren dan
met de meeste andere media.
Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de compu
ter in het opleidingsproces in te schakelen,
wanneer er geen docent beschikbaar is.
Iets dat met enkel video of dia's doorgaans
"aarnaast kuit u, zoals altijd:
- door de les bladeren iTEPüC, HEW.
flTOST-VEBDS», -ÏEPüG e
- zg. 'helpschemen' oproepen
FERM en BEGR.LIJST);
de les beëindigen EINDE).
Stap 2. De pre» re-aanvrager dient het verzoek tot uitbetaling te onder tahaw.
Stap 3. De premie wordt of contant uitgekeerd of op aan (eventueel nog
te openen) rekening bijgeachreven. In het eerste gevel is steeds san
geldig legitimatiebewijs vereist.
Stap 4. Os bank aoet ds uitgekeerd* p
Sociale Zakan.
i obcJersrsn bij het Ministerie vi