V t l_L_ !_L_I Het nog niet zo tang geleden afgesloten project- OTW bij Rabobank Neder land heeft, behalve een aantal bezuinigingen, ook enkele nieuwe activiteiten doen ontstaan. Eén daarvan is geweest de instelling van een afdeling COO binnen het directoraat Opleidingen in Eindhoven. De letters COO staan voor Computer- Ondersteund Opleiden, een misschien niet zo gemakkelijk in het gehoor liggende term, welke ontstaan is bij het zoeken naar een aanvaardbare vertaling van het Engelse Computer-Based Training. Wat is COO en waarom is de Rabobank er mee van start gegaan? Dit artikel licht een tipje van de sluier op. 22 Wat is COO? Kin uit d> ondirstundi scgeli.ikhsden: 3 Hit op mm van cm Zilvervloctrskening 4 Looptijd, spaarjarsn *n prea;e 5 Starten *n yngitr 6 Hit beeindigen vit overeenkomst 7 Preaieberakening en -uitkering Samenvatting -> Toets - gedeeltelijk doorgenomen geheel doorgenomen Metavragen acid beantwoord -ui v» keuze d.n.v. pijltoetsen 4- Dr-j- daarna :s '.«DEP. Enkele beelden uit het eerste COO-programma 'De Zilvervloot'. Het bankbedrijf is een dienstverlenend bedrijf. Het is dus mensenwerk. De kwaliteit van de service wordt dan ook voor het belangrijkste deel bepaald door de vakbe kwaamheid van de mensen, of ze nu in direct contact met de cliënten staan, of ach ter de schermen aan de belangen van de cliënt werken. Aan gedegen en praktijkge richt opleiden hecht de Rabobankorganisatie een bijzonder groot belang. Doorlopend worden nieuwe opleidingen ontwikkeld om gelijke tred te houden met de ontwikkeling van het bankbedrijf. Daarnaast zoekt men voortdurend naar nieuwe onderwijskundige vormen en methodieken, die leiden tot de meest effectieve ken nisoverdracht. Op dat terrein is nu een nieuwe fase ingeluid. Op 18 maart jl. is bij de Rabobank Oosterhout het eerste computer-ondersteund opleidingsprogramma offi cieel geïnstalleerd. In dit artikel beschrijft dr. H. C. D. de Bruyne, leider van het team dat deze opleidingsvorm ontwikkelt en gestalte geeft, de essentie en de specifieke eigenschappen van dit nieuwe fenomeen. COO is een opleidingsmethodiek, waarbij de computer wordt ingeschakeld om een aantal taken van de docent over te nemen. In die zin kan men de computer dus be schouwen als een hulpmiddel dat de do cent ten dienste staat, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een videorecorder of een overhead projector. De vergelijking nog even doortrekkend: een videorecorder werpt zijn nut pas af indien deze 'gevoed' wordt met een videofilm, een overhead projector heeft alleen zin met bijbehoren de transparanten, een computer begint pas te werken, als er een computerpro gramma in gestopt wordt. Praten over COO is dus niet zozeer praten over computers - alhoewel het daar heel vaak de schijn van heeft - maar praten over computerpro gramma's die speciaal geschreven zijn voor opleidingsdoeleinden. De vergelijking van de computer met ande re media (zoals video) gaat in een aantal opzichten echter mank. Met de computer, exacter geformuleerd: met goedgeschre ven computerprogramma's, zijn namelijk andere opleidingsdoelen te realiseren dan met de meeste andere media. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de compu ter in het opleidingsproces in te schakelen, wanneer er geen docent beschikbaar is. Iets dat met enkel video of dia's doorgaans "aarnaast kuit u, zoals altijd: - door de les bladeren iTEPüC, HEW. flTOST-VEBDS», -ÏEPüG e - zg. 'helpschemen' oproepen FERM en BEGR.LIJST); de les beëindigen EINDE). Stap 2. De pre» re-aanvrager dient het verzoek tot uitbetaling te onder tahaw. Stap 3. De premie wordt of contant uitgekeerd of op aan (eventueel nog te openen) rekening bijgeachreven. In het eerste gevel is steeds san geldig legitimatiebewijs vereist. Stap 4. Os bank aoet ds uitgekeerd* p Sociale Zakan. i obcJersrsn bij het Ministerie vi

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 22