Concrete voorstellen Het leven na een liberalisatie komstige landbouwbeleid veel breder van opzet moet zijn dan het huidige en gericht dient te zijn op marktontwikkeling, in plaats van op inkomensgaranties. De toe nemende complexiteit van en specialisatie binnen de landbouw en de vele vertakkin gen met andere belangrijke economische sectoren, vereisen volgens de regering een veel sterkere oriëntatie van het beleid op andere bij de landbouw betrokken groe pen, zoals consumenten en toeleverings-, verwerkings-, distributie- en marketingbe drijven. De sterke structuurwijziging van Kleine veeteelt- en landbouwbedrijven in New Hampshire fbovenen Maine (onder). de Amerikaanse landbouw tijdens de afge lopen jaren heeft bovendien tot gevolg, dat de belangen van de verschillende produ centengeledingen steeds minder overeen stemmen. Vanwege hun betrekkelijk geringe produk- tievolume hebben de 1,7 miljoen kleine boeren minder belang bij het huidige systeem van prijssubsidies dan bij een evenwichtig monetair en begrotingsbe leid, investeringen in regionale infrastruc tuur en programma's voor plattelandsont wikkeling en beroepsscholing. De ongeveer 300 000 grote bedrijven ont vangen vanwege hun grote produktievolu- me een belangrijk deel van de totale prijs subsidies. Deze boeren komen echter steeds meer tot de overtuiging, dat hun lange-termijnbelangen zijn gediend met een liberalisatie van de landbouwpolitiek en de organisatie van een effectief export beleid. Dit geldt met name voor de produk- tie van granen en oliehoudende zaden. Vanwege een stagnerende binnenlandse vraag naar agrarische produkten zijn deze boeren voor de afzet van de trendmatige jaarlijkse produktiegroei van 1,5 tot 2 pro cent vrijwel volledig aangewezen op ex porten. Het huidige systeem leidt niet al leen tot een structureel aanbodoverschot in de Verenigde Staten, maar versterkt te vens de marktpositie van buitenlandse graanproducenten als de EG, Canada, Australië en Argentinië. Het Amerikaanse prijs- en interventiebeleid legt namelijk een hoge kunstmatige bodem onder de we- reldprijzen voor granen en vermindert zo doende de noodzaak tot aanpassing in de gewoonlijk met hogere produktiekosten werkende concurrerende landen. De grote Amerikaanse boeren geven daarom in groeiende mate de voorkeur aan een markt-georiënteerd beleid van min of meer vrije prijsvorming en afwezigheid van in terventies. Een dergelijk beleid wordt in het algemeen afgewezen door de middelgrote gezinsbe drijven, waarvan het voortbestaan op korte termijn sterk afhangt van de omvang van de overheidssteun. De regering-Reagan heeft echter haar kaarten gezet op de 300 000 grootste bedrijven en hoopt de omvang van de landbouwsubsidies terug te brengen van 14 miljard in 1985 tot 3 a 5 miljard in 1989. Gezien de weer standen die in het Congres bestaan, hou den deskundigen het op een verlaging tot hoogstens 9 of 10 miljard. Op dit moment worden een groot aantal plannen gemaakt en initiatieven genomen. De regering wenst de boeren uitsluitend een tijdelijke bescherming te bieden tegen extreme prijsdalingen en wil daarom de voor steunuitgaven vastgestelde richtlij nen verlagen tot 75 procent van het niveau van de huidige marktprijzen en het maxi male subsidiebedrag per bedrijf terug brengen van 50 000 tot 10 000. De regering wenst eveneens haar interven ties op de zuivel-, tabak- en suikermarkt te staken en een einde te maken aan betaalde areaalbeperking. Het is niet aannemelijk dat deze en an dere hervormingsplannen ongeschonden door het Congres zullen komen. In 1986 moeten 22 Republikeinse senatoren, me rendeels afkomstig uit de landbouwstaten, worden herkozen en het gevaar dreigt dat de Republikeinen hun meerderheid in de senaat zullen verliezen. In het Amerikaanse congres bestaat grote ondersteuning voor plannen om de rege lingen voor kredietgaranties en rentesubsi dies aanzienlijk uit te breiden en de vesti gingsvoorwaarden te versoepelen. Wetge vende initiatieven van het Congres zijn tot nu toe stuk gelopen op het Witte Huis, dat de landbouwuitgaven heeft aangewezen als een concentratiegebied voor bezuini gingen ten behoeve van het herstel van be grotingsevenwicht. Onlangs sprak presi dent Reagan zijn veto uit over een voorstel om een door de regering in september ten behoeve van de commerciële banken inge steld fonds voor kredietgaranties te ver groten van 650 miljoen tot 2,5 miljard en de bestaande eis van een minimaal winstpercentage van 20 procent van de omzet te vervangen door de eis van kos tendekkende bedrijfsvoering. Hetzelfde lot trof het voorstel om tijdens het komende plantseizoen 7 miljard voorschotten te geven. Daarnaast is toestemming gegeven aan de Farmers Home Administration (FmHA), - een federale kredietmaatschappij voor door banken onvoldoende kredietwaardig geachte, hoofdzakelijk kleine en middel grote boeren - om een deel van de in totaal 25 miljard uitstaande kredieten te her structureren en om rentesubsidies te verle nen. Aan door de FmHA vakkundig geach te boeren mag gedurende een periode van vijf jaren een rentestop over 25 procent van de uitstaande lening worden verstrekt, terwijl over dit deel eveneens gedurende een periode van vijfjaren geen aflossingen verricht hoeven te worden. De regering-Reagan hoopt daarnaast via 'creatieve financiering' de agrarische uit voer te stimuleren, bijvoorbeeld door de verstrekking van 'gemengde kredieten' waarvan de tarieven een subsidie-element bevatten en door de opvoering van de voedselhulp. Tekenend in dit verband is dat in de begrotingsvoorstellen voor 1 986 voor de federale Export-Import Bank uit sluitend de afdeling agrarische exporten blijft verschoond van bezuinigingen. De Verenigde Staten zullen in toenemende mate gebruik maken van het instrument van exportsubsidie, in navolging van de Europese Gemeenschap. Een kortelings verschenen studie van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw be vestigt, dat een liberalisatie van de land bouwpolitiek en de instelling van een ef fectief exportbeleid de positie voor de Amerikaanse landbouw op middellange termijn aanzienlijk zal versterken. De pro- duktie-omvang zal naar verwachting sterk dalen, ongeveer 12 miljoen hectaren land van marginale kwaliteit zullen uit produktie worden genomen en de vraag naar kunst mest, bestrijdingsmiddelen, brandstof en machines zal afnemen. De prijzen van landbouwprodukten zullen dalen, waar door de vraag naar deze produkten zal kun nen toenemen. Fokkers en mesters zullen hun voerkosten zien dalen. De vraagstij- ging zal een positieve impuls geven aan de transport-, verwerkings- en marketing- industrie. Na vijf jaren zal een aanzienlijk kleinere, doch veel efficiëntere agrarische sector overblijven, die zelfs bij een dollar koers van ongeveer f 3,1 0 tot f 3,25 met succes zal kunnen concurreren op de wereldmarkt. Europa wees op je hoede!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 21