Wijziging wet investeringsrekening voordelig voor overheid en Met terugwerkende kracht tot 1 januari 1984 zijn wetswijzigingen van kracht geworden, die de Wet Investeringsrekening vereenvoudigen en verruimen. Ook de Eerste Kamer ging half januari 1985 met het wetsvoorstel akkoord. Voordien hadden twee direct bij de wijzigingen betrokken par tijen, leasemaatschappijen en inspecteurs van de Vennootschapsbelasting, overeenstemming bereikt omtrent de uitleg van de fiscale aspecten van de wijzigingen. Investeringen in roerend goed Eerdere bezwaren verdwenen? 8 m,voor WIR in aanmerking te komen, moet de investeerder vennootschapsbelastingplich tig zijn. Overheid en non-profit instellingen zijn derhalve uitge sloten van deze investerings premie. Om te voorkomen, dat bedoelde instellingen door het oprichten van eigen 'verhuurmaatschap- pijen' met nauwelijks fiscaal te belasten winsten toch indirect van WIR zouden pro fiteren, was het claimen van WIR op voor verhuur aan niet WIR-gerechtigde instel lingen bestemde investeringen uitgeslo ten. Voor de bijstelling van de wet beteken de dit, dat een lease- of verhuurmaat- schappij weliswaar een object ter beschik king kon stellen aan overheden en non- profit organisaties, maar daarvoor geen WIR kon claimen, ondanks het feit dat zij een investering pleegde. De instelling die als huurder/lessee fungeerde was namelijk niet WIR-gerechtigd en dat bepaalde de einduitkomst. De wetswijziging heeft deze uitzonde ringspositie nu uitdrukkelijk opgeheven voorzover het roerende investeringen in Nederland betreft. Voor onroerend goed verandert er niets. Een lessor die over een gebouw beschikt of dat speciaal laat neerzetten om het bij voorbeeld aan een gemeente te verhuren, kan ook in de nieuwe situatie nog steeds geen WIR claimen. Maar leasing van roe rende bedrijfsmiddelen is nu zeer wel mo gelijk onder gebruikmaking van de WIR. Een machine, een vrachtwagen, een com puter, een sneeuwruimer, om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen, kunnen thans in operationele lease aan la gere overheden, non-profit organisaties, stichtingen en verenigingen ter beschik king worden gesteld, waarbij de lessor het voordeel van de WIR aan hen kan doorspe len. Dit opent voor overheidslichamen en non-profit instellingen, maar uiteraard te vens voor de operationele leasemaat schappijen aantrekkelijke perspectieven. De wetgever had eerder de WIR claim-mo gelijkheid bij verhuur aan lagere overheden weggehaald ten einde deze ervan te weer houden zelf kleine bedrijven te gaan opzet ten voor aankoop en doorverhuur van door hen benodigde apparatuur. Het zou, werd De Lage Landen is een dochterinstelling van Rabobank Nederland. Zij biedt gespe cialiseerde diensten aan op de financiële deelterreinen Consumentenkrediet, Facto- ring en Leasing. De Lage Landen Leasing levert maatwerk in zowel de financiële als operationele lease. Op het terrein van Autoleasing bestaat sedert 1 januari 1985 een samenwerking met Translease BV te Nijmegen. Reeds eerder deden overheids- en non-profitinstellingen een beroep op de leasemo gelijkheden van De Lage Landen. Een recente wetswijziging maakt leasing een nog interessanter alternatief ten opzichte van het zelf investeren van deze instellingen. In bijgaand artikel vindt u een uiteenzetting van mr. J. M. Vullings, directeur van De Lage Landen NV over de inhoud van de recente wijziging van de Wet op de Investe ringsrekening.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 8