Wijziging wet
investeringsrekening
voordelig voor overheid en
Met terugwerkende kracht
tot 1 januari 1984 zijn
wetswijzigingen van kracht
geworden, die de Wet
Investeringsrekening
vereenvoudigen en
verruimen. Ook de Eerste
Kamer ging half januari
1985 met het wetsvoorstel
akkoord. Voordien hadden
twee direct bij de
wijzigingen betrokken par
tijen, leasemaatschappijen
en inspecteurs van de
Vennootschapsbelasting,
overeenstemming bereikt
omtrent de uitleg van de
fiscale aspecten van de
wijzigingen.
Investeringen in roerend
goed
Eerdere bezwaren
verdwenen?
8
m,voor WIR in aanmerking te
komen, moet de investeerder
vennootschapsbelastingplich
tig zijn. Overheid en non-profit
instellingen zijn derhalve uitge
sloten van deze investerings
premie. Om te voorkomen, dat
bedoelde instellingen door het
oprichten van eigen 'verhuurmaatschap-
pijen' met nauwelijks fiscaal te belasten
winsten toch indirect van WIR zouden pro
fiteren, was het claimen van WIR op voor
verhuur aan niet WIR-gerechtigde instel
lingen bestemde investeringen uitgeslo
ten. Voor de bijstelling van de wet beteken
de dit, dat een lease- of verhuurmaat-
schappij weliswaar een object ter beschik
king kon stellen aan overheden en non-
profit organisaties, maar daarvoor geen
WIR kon claimen, ondanks het feit dat zij
een investering pleegde. De instelling die
als huurder/lessee fungeerde was namelijk
niet WIR-gerechtigd en dat bepaalde de
einduitkomst.
De wetswijziging heeft deze uitzonde
ringspositie nu uitdrukkelijk opgeheven
voorzover het roerende investeringen in
Nederland betreft. Voor onroerend goed
verandert er niets.
Een lessor die over een gebouw beschikt of
dat speciaal laat neerzetten om het bij
voorbeeld aan een gemeente te verhuren,
kan ook in de nieuwe situatie nog steeds
geen WIR claimen. Maar leasing van roe
rende bedrijfsmiddelen is nu zeer wel mo
gelijk onder gebruikmaking van de WIR.
Een machine, een vrachtwagen, een com
puter, een sneeuwruimer, om maar een
paar willekeurige voorbeelden te noemen,
kunnen thans in operationele lease aan la
gere overheden, non-profit organisaties,
stichtingen en verenigingen ter beschik
king worden gesteld, waarbij de lessor het
voordeel van de WIR aan hen kan doorspe
len. Dit opent voor overheidslichamen en
non-profit instellingen, maar uiteraard te
vens voor de operationele leasemaat
schappijen aantrekkelijke perspectieven.
De wetgever had eerder de WIR claim-mo
gelijkheid bij verhuur aan lagere overheden
weggehaald ten einde deze ervan te weer
houden zelf kleine bedrijven te gaan opzet
ten voor aankoop en doorverhuur van door
hen benodigde apparatuur. Het zou, werd
De Lage Landen is een dochterinstelling van Rabobank Nederland. Zij biedt gespe
cialiseerde diensten aan op de financiële deelterreinen Consumentenkrediet, Facto-
ring en Leasing. De Lage Landen Leasing levert maatwerk in zowel de financiële als
operationele lease. Op het terrein van Autoleasing bestaat sedert 1 januari 1985 een
samenwerking met Translease BV te Nijmegen.
Reeds eerder deden overheids- en non-profitinstellingen een beroep op de leasemo
gelijkheden van De Lage Landen. Een recente wetswijziging maakt leasing een nog
interessanter alternatief ten opzichte van het zelf investeren van deze instellingen.
In bijgaand artikel vindt u een uiteenzetting van mr. J. M. Vullings, directeur van De
Lage Landen NV over de inhoud van de recente wijziging van de Wet op de Investe
ringsrekening.