Wob
Gemeentegarantie op de
tocht
Vervolg van pagina 3
de stukken bij de Tweede Kamer. De volks
vertegenwoordigers kunnen nu over enige
tijd met dit lijvige boekwerk in de hand het
wetsontwerp plenair gaan bespreken.
Daarmee is de totstandkoming van de
Postbank opnieuw in de lentetijd aan de or
de. Nieuwe geluiden zijn er in de Memorie
van_ Antwoord en de bijgevoegde docu
menten echter niet of nauwelijks te be
speuren.
Het feit dat er wederom een jaar is verstre
ken, is naar onze opvatting dan ook het be
langrijkste gegeven. Dat betreuren wij. In
onze visie moet er zo snel mogelijk een vol
waardige Postbank van start gaan. Zoals
we reeds eerder in deze kolommen stel
den: wij denken de concurrentie aan te
kunnen! Wij vinden dat de Postbank vanaf
het begin een echte bank moet zijn, niet
beperkt in haar bewegingsvrijheid. Ver
wacht mag immers worden dat er anders
toch naar zal worden gestreefd de thans
aanwezige belemmeringen later alsnog
ongedaan te maken. Aldus zal het slepen
de karakter van de 'Postbank-kwestie' blij
ven voortbestaan en zal de Postbank voor
lopig een speelbal van de politiek blijven.
De Postbank moet volgens ons echter zo
onafhankelijk mogelijk van de overheid
kunnen opereren. Zij mag niet toegerust
worden met concurrentievoordelen ten
opzichte van de overige banken, maar
moet evenmin onnodige of onhoudbare
beperkingen opgelegd krijgen. Als aan de
ze voorwaarden is voldaan, mag wat ons
betreft de Postbank er komen: liefst nog
voor de lente van 1 9861
Het instituut gemeentegarantie heeft als
belangrijkste doel om vooral voorde lagere
inkomensgroepen het eigen woningbezit
te stimuleren en daarmee een zekere ver
mogensvorming. Gezegd kan worden, dat
men in het bereiken van die doelstelling re
delijk is geslaagd. Immers, steeds meer
mensen kochten met behulp van gemeen
tegarantie een eigen huis, hoewel zij hier
voor op grond van strikt bancaire normen
niet in aanmerking zouden komen.
Dat veel mensen nog steeds graag een
eigen woning willen, blijkt uit een recente
lijk gehouden onderzoek van de vereniging
Eigen Huis. Bijna de helft (47 procent) van
alle huurders woont liever in een eigen
huis.
Daarom is het betreurenswaardig te moe
ten constateren, dat veel gemeenten de
laatste jaren in toenemende mate nadere
normen en voorwaarden voor het verlenen
van een gemeentegarantie zijn gaan stel
len. Daardoor wordt het voor potentiële ko
pers steeds moeilijker een eigen woning te
verwerven. De vraag rijst dan, waarom die
gemeenten hiertoe zijn overgegaan. Een
vraag stellen, is haar beantwoorden.
Door de economische crisis, waarin ons
land in de jaren zeventig verzeild raakte,
kwam er een einde aan de inkomensgroei,
terwijl ook in hoog tempo steeds meer
mensen werkloos werden en niet meer
aan hun financiële verplichtingen konden
voldoen. Mede hierdoor waren de finan
ciers in bepaalde gevallen genoodzaakt om
van het uiterste middel, de openbare ver
koop, gebruik te maken.
Maar omdat ook de onroerend goed markt
inmiddels was ingestort, bleef er vaak na
de openbare verkoop een 'gat' zitten tus
sen de verkoop-opbrengst en de hypothe
caire schuld. Overigens dient hier bena
drukt te worden, dat de taxatierapporten
die destijds bij de aankoop van de wonin
gen zijn afgegeven, niet deden vermoeden,
dat er zo'n gat zou vallen.
'Wij pretenderen niet dat wij het antwoord
hebben op al uw problemen. Deze zijn te ge
compliceerd en te geschakeerd. De onder
linge verschillen lopen van land tot land
daarvoor te ver uiteen. Kijkt u slechts naar
de enorme verschillen, die er op het gebied
van het agrarisch krediet in de diverse lan
den bestaan. Kijk naar de economische ver
schillen en de verschillen in het sociale en
Bij hypotheekverstrekkingen met gemeen
tegarantie zijn gemeente en overheid elk
voor de helft van het geleden verlies aan
sprakelijk. Het feit dat de overheid zelf ook
50 procent van het verlies dekt, heeft er
wellicht voor gezorgd, dat de problemen
rond de gemeentegaranties niet eerder zo
manifest zijn geworden. Intussen zijn de
gemeenten echter zelf op zoek gegaan
naar middelen om de groei van hun ver
plichtingen af te remmen.
In de praktijk zijn ze steeds vaker eigen,
aanvullende voorwaarden en normen gaan
hanteren bij het verlenen van gemeentega
rantie om zo hun verliesrisico te beper
ken. Hierdoor kan nauwelijks nog gespro
ken worden van een uniforme garantiere
geling.
Sommige gemeenten sluiten bijvoorbeeld
bepaalde soorten van hypothecaire lenin
gen uit van gemeentegarantie. Andere
gemeenten laten bepaalde woningen niet
voor een financiering met gemeentegaran
tie in aanmerking komen. Weer andere ge-
politieke klimaat. Wij proberen ook niet de
Rabobank-formule te verkopen aan andere
landen, ook al heeft die hier al bijna 100 jaar
heel goed gewerkt.
Wij bieden eenvoudig onze kennis en erva
ring aan. Als u op zoek bent naar structuren
en systemen gebaseerd op de principes van
het coöperatieve agrarische krediet, dan zult
u ze hier misschien vinden.
De heer C. G. A. Mertens te midden van enkele cursisten.
Omdat de heer Mertens op 25 februari voor de vierde maal de Internationale Cursus
Agrarisch Crediet en Coöperatief Bankieren in Wageningen opende, verdient hij dit
plaatje te midden van 'zijn' cursisten. Hij draagt zijn taak nu over aan de heer Van
Verschuer, die hem opvolgt als voorzitter van de Stichting Steun door Rabobanken.
De heer Mertens kon deze keer 17 cursisten uit 15 landen welkom heten. Die zullen
twee maanden een intensieve theoretische scholing ontvangen en tevens door
stage bij Rabobanken de Nederlandse coöperatieve bankpraktijk leren kennen. Ook
zij zullen straks, evenals na de vorige drie cursussen is gebleken, hun ervaringen in
eigen land uitdragen. Maar Mertens had voor deze cursisten in zijn openingstoe
spraak wel een wijs woord: