Kampen en de Lange Brugge
De oude, inmiddels door een moderner brug vervangen. Lange
Brugge was tot bijna heden toe een verkeersobstakel van de
eerste orde. Maar, kwam men vanuit het oosten dan had men
op die brug volop gelegenheid om het prachtige 'gezicht' van
de oude hanzestad Kampen rustig in zich op te nemen. Die bij
gehaaste verkeersdeelnemers zo gehate brug vormde al gedu
rende meer dan vijf eeuwen de enige vaste oeververbinding.
Sinds enkele jaren is er stroomopwaarts een moderne nieuwe
brug, die het verkeer om de stad heenleidt.
trokken doch niet ingeleverde kaart. De
blokkeringslijst is uitsluitend een verzame
ling van gedepersonaliseerde technische
gegevens, gericht op het tegengaan van
ongewenst pasgebruik. Geen speciale pri-
vacy-aspecten aan de GUA derhalve.
Zijn er dan helemaal geen extra privacy
aspecten aan de GUA? Het bankpassen-
uitgiftebeleid wellicht? Nee, want hier is
geen situatie die afwijkt van bijvoorbeeld
het verstrekken van kredieten of betaal
cheques.
Vanuit privacy-optiek is er dan ook geen
sprake van een grotere bedreiging van het
individu bij een GUA dan bij overige opna
men. Integendeel. Het 'geweigerd worden'
aan de balie is wellicht pijnlijker dan een
automaat, die wegens onvoldoende saldo
geen geld meer geeft.
eeds in 1448 bouwde de wel
varende stad van koophandel
en internationaal verkeer te wa
ter, een houten brug over de
IJssel; de eerste brug over een
grote rivier in Nederland. Die
eerste brug op houten palen
werd in een half jaar gebouwd
en was voor die tijd een wereldwonder van
technisch vernuft. De lotgevallen van deze,
herhaaldelijk vernieuwde, verbouwde, ver
woeste en opnieuw geconstrueerde brug,
werden uitvoerig beschreven in 'De Kam
penaren en hun brug', een zeer lezens
waardige en rijk geïllustreerde uitgave;
even lezenswaardig als de boekjes 'Verha
len ronde de lange brugge' en 'Verhalen
van een oude hanzestad'.
Inderdaad een oude hanzestad, ontstaan
uit een zeer bescheiden nederzetting van
vissers die, na een waarschijnlijk vrij snelle
groei, reeds omstreeks 11 75 al van enige
betekenis werd en in het bezit was van een
Romaanse Kerk.
Omstreeks 1230 werd Kampen tot stad
verheven, een 'bevordering' die van het al
lergrootste belang zou blijken te zijn. In de
tweede helft van de dertiende eeuw was
Kampen al een handelsstad met veel over
zeese relaties. Het water, de IJssel, waar-
De oude glorie van de
Lange Brugge overleefde
de oorlog niet.