Nederland Japan Engeland Duitsland Een greep uit de centrale banken uit diverse landen. gedaan voor de verdeling van de verant woordelijkheden bij hettoezicht op buiten landse vestigingen en wel tussen de moe derautoriteit (toezichthouder in het land van het hoofdkantoor van de bank) en de gastautoriteit (toezichthouder in het land van de buitenlandse vestiging van de bank). Men was van oordeel, dat er sprake is van een gezamenlijke verantwoordelijk heid van moederautoriteit en gastautori teit. In 1983 is het Concordaat op enkele punten aangepast. Meer specifiek kan over de inhoud van deze herziene versie het volgende worden vastgesteld. Bij het toezicht op banken, zoals dat bij voorbeeld in ons land door de Nederland- sche Bank wordt uitgeoefend, wordt de liquiditeits- en solvabiliteitspositie perio diek aan een onderzoek onderworpen. Het 'Cooke-committee' heeft een gewenste verdeling aangegeven van de verantwoor delijkheden tussen gastautoriteit en moe derautoriteit bij het onder de loep nemen van liquiditeit en solvabiliteit. De gastauto riteit komt de primaire verantwoordelijk heid voor het liquiditeitstoezicht toe. Daar voor is een voor de hand liggende reden: voor het liquiditeitsbeheer van een buiten landse vestiging zijn de lokale gewoonten en het functioneren van de geldmarkt in dat land maatgevend. Bij het solvabiliteitstoezicht istot op zekere hoogte van een omgekeerde situatie spra ke: het verdient de voorkeur aan de moe derautoriteit de primaire verantwoordelijk heid toe te kennen. Voorzover het buiten landse bijkantoren ('branches') betreft spreekt dit eigenlijk vanzelf; immers de moederautoriteit kan het beste beoordelen wat een toereikende vermogenspositie voor het totale bankconcern is en of er van een voldoende risicospreiding kan worden gesproken. Indien de buitenlandse vesti ging zelfstandig is ('subsidiary'), is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van moederautoriteit en gastautoriteit aanbe velenswaardig, terwijl in geval van joint ventures de verantwoordelijkheid van de gastautoriteit van overheersend belang is. Bij het bankentoezicht op nationaal niveau is het mogelijk, dat in geval van ernstige problemen bij een bepaalde bank, de cen trale bank aan deze instelling liquiditeits- steun verschaft. Opgemerkt moet worden, dat het Concordaat niet betrekking heeft op liquiditeitssteun aan banken in moeilijk heden. Het 'Cooke-committee' kan dit een voudig niet toezeggen, omdat het deels uit toezichthouders bestaat die geen centrale bank zijn en derhalve geen liquiditeits steun kunnen verschaffen. Een en ander betekent dus niet, dat dergelijke hulp on der omstandigheden niet zal kunnen wor den verleend, maar wel dat niet reeds op voorhand expliciet wordt gesteld dat steun kan worden verwacht. In ons land vindt het toezicht door de Ne- derlandsche Bank sinds 1977 plaats op basis van geconsolideerde cijfers. Indien I men een adequaat inzicht wil hebben in de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 29