Eigen fundingkracht van Rabobank Nederland leidsuitgangspunten, te weten: als onder deel van Rabobank Nederland aanvullend te werken ten aanzien van het bedrijf van de aangesloten banken en binnen rand voorwaarden een zo hoog mogelijk posi tieve bijdrage te leveren aan de reserve ringscapaciteit. 'Grote Bedrijven' richt zich op het tot stand komen, onderhouden en intensiveren van relaties met grote in Nederland en daarbui ten gevestigde ondernemingen, die qua aard of omvang buiten het kader van de werkzaamheden van de aangesloten ban ken vallen. Voor de kwalificatie 'groot' wordt ruwweg een omzet vanaf 300 mil joen gulden als maatstaf gehanteerd. Dat 'grote' bedrijfsleven met dikwijls be langen tot ver over onze grenzen, heeft zich niet voor niets ontwikkeld tot een belang rijke doelgroep van de Rabobankorganisa- tie. De lokale banken zijn meegegroeid met hun cliënten, terwijl de grote bedrijven daarnaast als toeleverancier of afnemer van betekenis zijn voor lokale bedrijven. Om een goede entree te krijgen of te hou den bij het lokale bedrijfsleven is het goed de overkoepelende landelijke bedrijven als relatie te hebben. Een nauwkeurige omschrijving van de werkzaamheden is uiterst moeilijk te ge ven, doch globaal laten deze zich als volgt omschrijven: 1 Relatiebeheer in de ruimste zin van het woord. 2 Behandelen van financieringsaan- vragen. 3 Aanbieden van en aandacht vestigen op het totale dienstenpakket van de Rabobankorganisatie. Deze werkzaamheden worden verricht door een aantal account-managers (rela tiebeheerders) die elk een directe verant woordelijkheid dragen voor de relatie van Rabobank Nederland met een aantal hen toegewezen cliënten c.q. voor een aantal geselecteerde prospects. Aan hen is de taak te onderzoeken aan wel ke financiële diensten (potentiële) relaties behoefte hebben en in geval van financie- ringsaanvragen de cliënt bedrijfsecono misch doorte lichten om vervolgens advies uit te brengen aan de goedkeurende in stanties binnen Rabobank Nederland. Daarbij adviseren zij ook de relatie over de vorm waarin de financiering kan plaatsvin den. Daarbij lopen de mogelijkheden uit een van krediet in rekening-courant tot financiering van de export van (kapitaal goederen, investeringen in vaste activa etcetera. Gezien de aanzienlijke vermo gensbehoeften van deze bedrijven is het voor een bank zeer attractief om bancaire zaken met hen te doen. Vanuit dit gezichts punt is het begrijpelijk dat zich tussen vrij wel alle banken een concurrentiestrijd heeft ontwikkeld, waarin inventiviteit en flexibiliteit een belangrijke rol spelen. Het op de hoogte zijn met de basistechnieken, om van daaruit inventief te kunnen zijn, is derhalve een eerste vereiste. Temeer daar de accountmanager bij de grote bedrijven steeds vaker geconfronteerd wordt met ex-bankiers en financieringsdeskundigen. De daarvoor nodige kennis is - helaas - niet altijd uit een boek te halen en wordt dan ook voornamelijk opgedaan in de praktijk, aangevuld met gerichte seminars. Opleiding in de praktijk betekent dat van de ervaren accountmanagers verwacht wordt dat zij hun kennis overbrengen op jongere c.q. nieuwe collega's, maar tevens dat zij optreden als docenten in cursussen zoals Internationaal Zaken Doen en Kredietverle ning. Derhalve dienen zij eveneens over enige didactische gaven te beschikken. Voor voorbereidende werkzaamheden en formele afwerking van transacties wordt ondersteuning verleend door de Binnen dienst. Geheel passend in het totale beleid van onze organisatie bewandelt ook 'Grote Bedrijven' de weg der geleidelijkheid waar het gaat om uitbreiding van de portefeuille. De kwaliteit en de rentabiliteit van de uit zetting prevaleren boven volume, maar daarnaast is het zo belangrijk dat de kwali teit van de dienstverlening t.o.v. de concur rentie 'superieur' dient te zijn en te blijven. Eerder in dit artikel werd reeds gewezen op de concurrentiestrijd tussen de banken en de noodzaak om inventiviteit en flexibiliteit als wapen in deze strijd in te zetten. Derhal ve niet het wapen van de tarieven, ook al zouden wij als grootste 'guldensbank' in Nederland daar fors mee kunnen scoren. Bij de vaststelling van tarieven baseert 'Grote Bedrijven' zich op de externe verkrij- gingsprijs van de voor de uitzetting beno digde middelen, waartoe zij in nauw over leg werkt met het directoraat Geldbeheer. Ook hier geldt derhalve dat aanvullend wordt gewerkt en gebruik wordt gemaakt van de eigen fundingkracht van Rabobank Nederland. Op dezelfde wijze wordt ge opereerd in het internationale deel van de kredietverlening, waarbij de tarieven wor den afgestemd op de voor de betreffende valuta geldende verkrijgingsprijs in de Euro-depositomarkt. De gehanteerde technieken in de markt van vandaag ver schillen aanzienlijk met die van zo'n tien jaar geleden toen krediet in rekening-cou rant en een vast rentende lening de meest voorkomende en soms uitsluitende moge lijkheden waren die het bankwezen een cliënt kon bieden. Sinds die tijd is mede onder invloed van in Nederland opererende buitenlandse banken, de roll-over lening, al of niet met consolidatie-optie, een veel gehanteerde techniek geworden zowel voor leningen in vreemde valuta als voor leningen in gul dens. De rente-swap, soms gecombineerd met een valuta-swap, zijn daar sinds kort aan toegevoegd als methode ter afdekking van renterisico's of valutarisico's uit hoof de van investeringen in activa gelegen bui ten Nederland. Ook de nafinanciering van exporten van consumptie- c.q. kapitaalgoederen be hoort tot het werkterrein van 'Grote Bedrij ven'. Daar dit veelal gepaard gaat met 'lan- denrisico's' worden deze financieringsza ken in nauw overleg met de betrokken area-manager van het Directoraat Buiten land behandeld. Ten aanzien van de in het buitenland ge vestigde Grote Bedrijven, maar zeker ook daar waar het gaat om buitenlandse doch ters van Nederlandse bedrijven, wordt zo veel mogelijk samengewerkt met de eigen vestigingen van Rabobank Nederland, of met de partners in de Unico-groep in die landen waar onze organisatie niet over een eigen vestiging beschikt. Bij dit alles dient bedacht te worden dat Rabobank Nederland een betrekkelijke nieuwkomer is op het terrein van 'corpora- te finance' zoals de grote-bedrijvenmarkt wel wordt aangeduid. Een actieve benade ring van deze markt wordt nagestreefd, niet alleen vanuit Utrecht maar ook vanuit de kantoren Rotterdam, Den Haag en onze buitenlandse vestigingen, ten einde ons marktaandeel te vergroten. De nadruk daarbij zal echter steeds liggen op de kwaliteit van de dienstverlening van Rabobank Nederland en die van de gehele Rabobankorganisatie en handhaving van de geformuleerde uitgangspunten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 27