Zwakke schakels in de verzorgingsstructuur ondermijnen het geheel Individuele bedrijfsadviezen op basis van specifieke marktinformatie eerste betreft een inventarisatie van de aanwezige winkels naar branche (hoofd branche en nevenbranches) en situering, waarbij per bedrijf tevens de verkoopruim te wordt opgemeten. Daarnaast is een en quête onder huishoudens opgenomen die inzicht verschaft in de kooporiëntatie per branche (koopkrachtbinding en -af vloeiing), de wijzigingen in het koopgedrag ten koste of ten gunste van de betreffende kern, de beoordeling door het publiek van de activiteiten van de winkeliersvereniging, de openstelling van de winkels, ontbreken de branches enzovoorts. Door gebruik te maken van kengetallen als verkoopruimte en koopkrachtbinding per branche per inwoner in vergelijkbare plaat sen en door het uitvoeren van een aanbod/ vraag-analyse worden dan conclusies ge trokken die van belang zijn voor het beleid van de winkeliersvereniging en/of voor het gemeentelijke beleid. Voor het gemeente lijk beleid worden richtlijnen gegeven met betrekking tot de invulling van bestem mingsplannen, parkeeroplossingen, in richting van straten enzovoorts. Adviezen aan de winkeliersvereniging hebben dan bijvoorbeeld betrekking op promotieactivi teiten en uniforme sluitingstijden. Voor de individuele winkelier zijn er in deze opzet echter (te) weinig concrete aanknopings punten om de bedrijfsvoering te optimali seren. Een kenmerk van de kleine kernen is dat niet alle assortimentsgroepen zijn verte genwoordigd en dat doublures binnen één bedrijfstak weinig voorkomen. In het arti kel van drs. H. H. F. Wijffels staat vermeld dat de woonkernen met minder dan 3000 inwoners gemiddeld over 4,6 detailhan delsvoorzieningen in de levensmiddelen sector en 3,5 in de overige categorieën beschikken. Bij zijn aankopen heeft de con sument in de kleine kern dan ook weinig keus wat betreft de winkel als er maar één bakker of één slager is gevestigd. Wanneer de gezamenlijke winkeliers uit een kleine kern zich nader wensen te beraden op de mogelijkheden die de markt hen biedt, dan zal ook nadrukkelijk aan dacht besteed dienen te worden aan de kwaliteit van de afzonderlijke winkels. In dien één van deze winkels het immers laat afweten in de ogen van de consument zal deze consument zich voor het betreffende assortiment sneller oriënteren op winkels elders, dus buiten de eigen kern. Aange zien aankopen vaak in combinatie worden gedaan, beperkt dit ook de omzetmogelijk- heden van de overige winkels in de kern. Collectieve maatregelen als promotie-acti viteiten (Sinterklaasactie, braderieën) zul len in dat geval ook maar een beperkt ef fect hebben op de klantenbinding. Bij een beperkt aantal winkels is het dus wezenlijk centra in grotere plaatsen) is toegepast. In de huishoudensenquête wordt dan aanvul lend op de algemene vragenlijst elke win kel afzonderlijk onder de loep genomen. Aan bod komen onder meer de herkenning van de winkel door de consument aan de hand van een foto van de winkel, de be langrijkste concurrerende winkels en een om eerst de kwaliteit van de afzonderlijke winkels op niveau te brengen, door deze zoveel mogelijk aan te passen aan de wen sen van de consument. Vandaar dat in een winkelonderzoek in kleine kernen ook de winkeliers afzonderlijk concrete aankno pingspunten geboden moeten worden om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Pas wanneer de winkels - elk afzonderlijk - in voldoende mate aan redelijke wensen van de consument tegemoet komen, kunnen collectieve adviezen echt succesvol wor den opgevolgd. Recent heeft het CIMK een onderzoek- methodiek ontwikkeld die hierop aansluit en die in het afgelopen jaar in meerdere kleine(re) kernen (maarook in buurtwinkel- beoordeling van de winkel op diverse aspecten (prijs, kwaliteit, service, bedie ning, assortiment, openingstijden, par- keermogelijkheden in de directe omgeving van de winkel enzovoorts). Aan de winkeliers afzonderlijk wordt na afloop van het onderzoek een zogenaamd individueel bedrijfsrapport ter beschikking gesteld. In dit rapport staan naast de uit komsten van de individuele bedrijfsbeoor- deling enkele relevante gegevens uit het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 22