Nieuwe methodiek geeft collectief en individueel advies De detailhandel is onder invloed van de economische recessie sterk in beweging. De consument is prijsbewuster geworden en - met name voor de levensmiddelenaankopen - naar goedkopere winkels gaan zoeken. Van ondernemerszijde is hierop gereageerd met een verlaging van de brutowinstmarges in samenhang met kosten besparingen. Het marktaandeel van het grootwinkelbedrijf neemt toe, het fenomeen franchising breidt zich sterk uit onder ondernemers in het midden- en kleinbedrijf en in de levensmiddelendistributie volgen in het vrijwillige filiaalbedrijf de nieuwe formules elkaar in hoog tempo op. ft Y CIMK senior adviseur Planologie In Rabobank 84/9 is aandacht besteed aan het perspectief voor de winkels in de kleine kernen. Drs. H. H. F. Wijffels heeft in zijn bijdrage 'Winkels in kleine kernen ook in toe komst levensvatbaar', aangegeven, dat dit perspectief in gro te mate wordt beïnvloed door het consumentengedrag en de veranderingen daarbinnen. In de volgende pagina's zal een beeld worden geschetst van de ervaringen die het Cen traal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf recent heeft opgedaan met een nieuwe vorm van onderzoek voor kleine kernen, waarmee ook elke afzonderlijke winkelier wordt voorzien van actuele informatie over zijn marktgebied. Onderzoek winkels in kleine kernen innen het beperkte marktge bied van een kleine kern zijn vele van de nieuw onstane win kelformules niet voldoende rendabel te exploiteren. De na bijgelegen grotere plaatsen bieden daarentegen meer mo gelijkheden voor nieuwe ont wikkelingen zodat de concurrentiepositie van de winkels in de kleine kernen ver slechtert. Voor de winkeliers in deze ker nen leidt ook de van overheidswege ge stelde beperking aan de woningbouw tot een belangrijke verandering in het markt gebied: een vergrijzende bevolking impli ceert andere behoeften, een ander koop gedrag. Voor de winkeliers in de kleine ker nen zijn er dus voldoende redenen om zich nader te bezinnen op de mogelijkheden die de zich wijzigende markt hen (nog) biedt. Voor vele winkeliersverenigingen is dit in de afgelopen jaren dan ook aanleiding ge weest het CIMKeen studie te laten verrich ten naar de wensen van de consument en de mogelijkheden voor de ondernemers hun bedrijfsvoering (collectief en indivi dueel) hierop af te stemmen. Tot voor kort beperkte dit onderzoek zich y i directeur afdeling Planologie Drs. J. E. E. de Smit Drs. W. G. M. Westerhof CIMK tot de marktpositie van de gezamenlijke winkeliers in een kleine kern. Zo'n onder zoek omvat veelal twee elementen. Het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 20