Containervaart
Schepen voor de offshore
en zware ladingschepen
Conclusies
waargenomen. In de kleine handelsvaart is
Als zodanig zijn ook op deze deelmarkt de
laatste jaren slechte resultaten geboekt.
De verbetering van de wereldeconomie zal
echter waarschijnlijk ook tot een verbete
ring op deze deelmarkt leiden. Toename
van de interregionale handel is vooral gun
stig voor de kleine handelsvaart. Een nega
tieve ontwikkeling voor de traditionele
vrachtschepen is, dat steeds meer lading
verloren gaat aan de gespecialiseerde
schepen als containerschepen, koelsche-
pen en dergelijke.
Het vervoer van containers over zee groei
de in 1983 met bijna 11 procent. Voor
1984 wordt uitgegaan van een groei van
1 3 procent. De sterkste groei van het ver
keer vindt plaats op de Stille Oceaan. Op de
Atlantische Oceaan groeide vooral het ver
keer naar de Verenigde Staten. De retour
vrachten leveren grote problemen op.
De overcapaciteit in deze markt wordt ge
schat op zo'n 20 procent. Enkele grote re
derijen hebben echter vergevorderde plan
nen om nieuwe lijndiensten rond de wereld
te openen of uit te breiden. Ondanks de
hoge groei zal de overcapaciteit daarom
niet snel verdwijnen. Containerschepen
varen meestal in lijndienst tegen vaste ta
rieven. De opbrengsten zijn daardoor rede
lijk op peil gebleven. Op de Atlantische
route - waar de concurrentie het laagst is -
verbeterden deze zelfs nog iets.
De twintig grootste rederijen ter wereld
hebben een aandeel van 40 procent in het
containervervoer. Een aandeel dat de
komende jaren waarschijnlijk nog toe zal
nemen.
Schepen die ten dienste staan aan allerlei
offshore-activiteiten zijn de AHTS-sche-
pen (Anchor Handling Tug Supply), be
voorradingsschepen, duikwerkschepen en
pontons. Ook sleepboten worden (ten de
le) op deze deelmarkt ingezet.
De schepen voor de offshore hebben te
maken gehad met een krimpende markt in
het Noordzeegebied. Voor 1 984 en vooral
1 985 zijn de vooruitzichten gunstig, door
dat dan de toewijzingen voor de nieuwe
concessieronde verleend zijn. Voor de
Amerikaanse oostkust is de laatste jaren
sprake van verhoogde offshore-activitei
ten. De zware-ladingvaart is een van de
weinige takken van scheepvaart die ver
schoond is gebleven voor de gevolgen van
de economische recessie. Opvallend is, dat
Nederland een vooraanstaande positie (60
procent) op deze markt heeft opgebouwd.
De zware economische crisis in de zee
scheepvaart wordt in hoofdzaak verklaard
door een structurele overcapaciteit in de
tank- en buikvaart. Voor de deelmarkten
buiten de tankvaart is in het algemeen
sprake van grote conjunctuurgevoeligheid.
De problemen op de kleine handelsvaart
worden dan ook vooral veroorzaakt door
de slechte conjuncturele situatie van dit
moment. Verwacht mag worden, dat bij
een voortgaand herstel van de wereldhan
del de kleine handelsvaart uit de proble
men zal komen. Het begin van een herstel
kon in 1984 reeds hier en daar worden
in toenemende mate sprake van speciali
satie; bijvoorbeeld koelschepen en contai
nerschepen in plaats van traditionele
motorvrachtschepen. Gespecialiseerde
schepen zijn wel kwetsbaarder voor veran
deringen in de markt. Om alsfinancier in de
toekomst succesvol op deze markt te kun
nen opereren is dan ook steeds meer spe
cialistische kennis nodig.