Containervaart Schepen voor de offshore en zware ladingschepen Conclusies waargenomen. In de kleine handelsvaart is Als zodanig zijn ook op deze deelmarkt de laatste jaren slechte resultaten geboekt. De verbetering van de wereldeconomie zal echter waarschijnlijk ook tot een verbete ring op deze deelmarkt leiden. Toename van de interregionale handel is vooral gun stig voor de kleine handelsvaart. Een nega tieve ontwikkeling voor de traditionele vrachtschepen is, dat steeds meer lading verloren gaat aan de gespecialiseerde schepen als containerschepen, koelsche- pen en dergelijke. Het vervoer van containers over zee groei de in 1983 met bijna 11 procent. Voor 1984 wordt uitgegaan van een groei van 1 3 procent. De sterkste groei van het ver keer vindt plaats op de Stille Oceaan. Op de Atlantische Oceaan groeide vooral het ver keer naar de Verenigde Staten. De retour vrachten leveren grote problemen op. De overcapaciteit in deze markt wordt ge schat op zo'n 20 procent. Enkele grote re derijen hebben echter vergevorderde plan nen om nieuwe lijndiensten rond de wereld te openen of uit te breiden. Ondanks de hoge groei zal de overcapaciteit daarom niet snel verdwijnen. Containerschepen varen meestal in lijndienst tegen vaste ta rieven. De opbrengsten zijn daardoor rede lijk op peil gebleven. Op de Atlantische route - waar de concurrentie het laagst is - verbeterden deze zelfs nog iets. De twintig grootste rederijen ter wereld hebben een aandeel van 40 procent in het containervervoer. Een aandeel dat de komende jaren waarschijnlijk nog toe zal nemen. Schepen die ten dienste staan aan allerlei offshore-activiteiten zijn de AHTS-sche- pen (Anchor Handling Tug Supply), be voorradingsschepen, duikwerkschepen en pontons. Ook sleepboten worden (ten de le) op deze deelmarkt ingezet. De schepen voor de offshore hebben te maken gehad met een krimpende markt in het Noordzeegebied. Voor 1 984 en vooral 1 985 zijn de vooruitzichten gunstig, door dat dan de toewijzingen voor de nieuwe concessieronde verleend zijn. Voor de Amerikaanse oostkust is de laatste jaren sprake van verhoogde offshore-activitei ten. De zware-ladingvaart is een van de weinige takken van scheepvaart die ver schoond is gebleven voor de gevolgen van de economische recessie. Opvallend is, dat Nederland een vooraanstaande positie (60 procent) op deze markt heeft opgebouwd. De zware economische crisis in de zee scheepvaart wordt in hoofdzaak verklaard door een structurele overcapaciteit in de tank- en buikvaart. Voor de deelmarkten buiten de tankvaart is in het algemeen sprake van grote conjunctuurgevoeligheid. De problemen op de kleine handelsvaart worden dan ook vooral veroorzaakt door de slechte conjuncturele situatie van dit moment. Verwacht mag worden, dat bij een voortgaand herstel van de wereldhan del de kleine handelsvaart uit de proble men zal komen. Het begin van een herstel kon in 1984 reeds hier en daar worden in toenemende mate sprake van speciali satie; bijvoorbeeld koelschepen en contai nerschepen in plaats van traditionele motorvrachtschepen. Gespecialiseerde schepen zijn wel kwetsbaarder voor veran deringen in de markt. Om alsfinancier in de toekomst succesvol op deze markt te kun nen opereren is dan ook steeds meer spe cialistische kennis nodig.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 19