m
De internationale
zeescheepvaart bevindt
zich in een zware
economische crisis.
Oorzaak van deze crisis is
het steeds verder uit elkaar
groeien van vraag naar en
aanbod van scheepsruimte.
De omvang van het
goederenverkeer over zee
is momenteel even groot
als in 1974. De omvang
van de vloot
zeeschepen is echter met
50 procent toegenomen.
♦i.'
i' 3
-4.
ff:
r zijn verschillende redenen waar
om vraag en aanbod zo ver uit el
kaar zijn gegroeid. In heel veel
landen met scheepsbouw ver
strekt de overheid subsidie aan
scheepswerven en/of reders om
de werkgelegenheid in stand te
houden. Nieuw gebouwde sche
pen zijn daardoor vaak goedkoper dan ge
bruikte schepen. Zeker wanneer ook de ge
bruikskosten in ogenschouw worden ge
nomen. Daarbij komt nog dat verschillende
ontwikkelingslanden uit prestige-overwe-
gingen een eigen vloot opgebouwd heb
ben. Tegenover deze factoren, die hebben
bijgedragen tot een groei van het aanbod
van scheepsruimte, stond een daling van
de vraag naar scheepsruimte vanwege de
zwakke internationale economische ont
wikkeling. Het is daarom van belang een
onderscheid te maken in een structurele
en een conjuncturele overcapaciteit. Bo-
Drs. A. G. M.
Broeksteeg
hoofd
Bedrijfstakonderzoek
vendien zijn niet alle schepen ingericht
voor hetzelfde soort vervoer, waardoor het
ook noodzakelijk is een onderscheid te
maken naar de verschillende deelmarkten.
In het onderstaande zal allereerst een
schets worden gegeven van de totale zee-