m De internationale zeescheepvaart bevindt zich in een zware economische crisis. Oorzaak van deze crisis is het steeds verder uit elkaar groeien van vraag naar en aanbod van scheepsruimte. De omvang van het goederenverkeer over zee is momenteel even groot als in 1974. De omvang van de vloot zeeschepen is echter met 50 procent toegenomen. ♦i.' i' 3 -4. ff: r zijn verschillende redenen waar om vraag en aanbod zo ver uit el kaar zijn gegroeid. In heel veel landen met scheepsbouw ver strekt de overheid subsidie aan scheepswerven en/of reders om de werkgelegenheid in stand te houden. Nieuw gebouwde sche pen zijn daardoor vaak goedkoper dan ge bruikte schepen. Zeker wanneer ook de ge bruikskosten in ogenschouw worden ge nomen. Daarbij komt nog dat verschillende ontwikkelingslanden uit prestige-overwe- gingen een eigen vloot opgebouwd heb ben. Tegenover deze factoren, die hebben bijgedragen tot een groei van het aanbod van scheepsruimte, stond een daling van de vraag naar scheepsruimte vanwege de zwakke internationale economische ont wikkeling. Het is daarom van belang een onderscheid te maken in een structurele en een conjuncturele overcapaciteit. Bo- Drs. A. G. M. Broeksteeg hoofd Bedrijfstakonderzoek vendien zijn niet alle schepen ingericht voor hetzelfde soort vervoer, waardoor het ook noodzakelijk is een onderscheid te maken naar de verschillende deelmarkten. In het onderstaande zal allereerst een schets worden gegeven van de totale zee-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 16