Banken in geaccidenteerd terrein Wat is anno 1985 het beeld van het bankwezen? Is dat de glanzende li mousine, die zich moeiteloos voort spoedt over brede, geëffende baan? Of denk je eerder aan een voertuig, dat hoe dan ook in moeilijk terrein is terechtgekomen en zich met inzet van heel zijn motorvermogen een spoor baant naar beter berijdbare wegen? Wie kijkt naar het bankwezen in het alge meen, zoals dat zich hier en buiten onze grenzen openbaart, zal ongetwijfeld het tweede beeld het meest treffende vinden. Waarom? Omdat het bankleren in deze tijd te kampen heeft met de na- en doorwerking van allerlei invloeden. Juist door die samen loop komt aan het licht dat er heel andere, veel zwaardere eisen aan stuurmanskunst en apparaat moeten worden gesteld. De huidige recessie heeft de onstuimige groei periode van jaren terug al bijna doen verge ten, ware het niet dat nu nog wrange vruchten van verliesposten uit die tijd moe ten worden geplukt en.verwerkt. Dat mag je dan een 'normaal' bancair risico noe men, maar het wordt toch even anders, wanneer duidelijk blijkt dat het manage ment van de bank in zijn ongebreidelde zucht naar groei te kort geschoten is of wan neer deskundigheid en de omvang en sterk te van het apparaat de groei niet hebben kunnen bijhouden. Dan gaat de hand ook naar eigen boezem, vooral als gaat blijken, dat een ander, minder gunstig bankklimaat toch reeds harde aanpassingen nodig maakt. Voldoende om de banken de handen vol te geven. Maar er is nog veel meer: de maat schappij en de technologie. Als er één ding is, dat deze tijd aan het bankbedrijf - niet zelden langs de kwade weg - heeft geleerd, dan is het wel dat de ivoren toren niet meer bestaat. Een bank is gewoon een onderdeel van de samenleving als geheel. Zij kan niet straffeloos negeren wat er in haar omgeving aan de hand is. Zelfs de bank die daar oog voor heeft en zich er tijdig op instelt, merkt dat de hindernissen op haar weg moeilijker en veelvuldiger worden. De automatisering is weliswaar al lang een vertrouwde huisge note, maar die heeft a/s Madame Informati ca inmiddels zo'n standing gekregen, dat zij de leefwijze in het bankhuis in belangrijke mate bepaalt. Datervaren ook de cliënten en de banken merken, dat naarmate het pu bliek intensiever in aanraking met bank diensten komt, ook de kritische geluiden toenemen. Merkwaardig is dat ook de grenzen van het dienstverleningsterrein van de banken niet meer zo vast liggen als vroeger. Dat komt omdat enerzijds de banken meer mogelijk heden zien om de kennis die zij toch in huis hebben om te zetten in gespecialiseerde ac-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1985 | | pagina 4