Wob Wob Nederlandse Scheepshypotheekbank NV Rotterdam Lening met lange looptijd H. J. J. Reintjes t aanleiding voor de discussiedag - heeft de ABC zich ingespannen voor een onderne mingsvorm, die de weg opent tot werkne merszelfbestuur. Het is de niet geringe ver dienste van de ABC dat de produktiecoö- peratie, waarbij de werk(nem)ers uiteinde lijk het beleid bepalen, in maatschappelijk Nederland en ook bij de overheid heden ten dage serieuze aandacht trekt. Naar onze mening terecht. Een produktie- coöperatie is weliswaar iets anders dan de producentencoöperatie waarmee wij als Rabobanken zijn opgegroeid, maar beide zijn ontsproten aan een typische coöpera tieve samenwerkingsformule. Wanneer een groep werkers hun lot in eigen handen neemt en bereid is risico's en verant woordelijkheden te dragen, kan dat gezien worden als een nieuwe, moderne vorm van coöperatief ondernemen. In principe heb ben wij er geen moeite mee een dergelijke onderneming met werknemerszelfbestuur net als iedere andere onderneming in ban cair opzicht als volwaardig te aanvaarden. Ondertussen is wel gebleken, dat er zich in praktisch opzicht nog heel wat vragen kun nen voordoen rond het functioneren van dergelijke produktiecoöperaties. Ten dele is dit het gevolg van de nog betrekkelijk smalle ervaring, die tot nu toe met deze zelfbestuurbedrijven is opgedaan. Voor een ander deel hangt het o.i. samen met het feit, dat het zelfbestuur in ons land formeel en materieel nog te weinig een geijkte vaste vorm heeft aangenomen. Wij menen dat dit laatste ook door de ABC wordt onderkend en dat deze zich inspant passende kaders voor de produktiecoöpe raties te ontwerpen. Mogelijk kan daarbij van de ervaring van de'traditionele' coöpe raties gebruik worden gemaakt. De werk- nernerscoöperatie is het o.i. waard een eigen plaats in te nemen naast de bekende andere ondernemingsvormen. In de achterliggende maanden hebben wij gesprekken gevoerd met de Nederlandse Scheepshypotheekbank NV (NSH) te Rot terdam over een nauwere samenwerking. De NSH zocht uitbreiding van haar aan sprakelijk vermogen ten einde ook in deze, wat woelige jaren over een zeer stevige vermogenspositie te kunnen blijven be schikken. Wij waren geïnteresseerd van wege het aanvullende karakter dat de NSH voor Rabobank Nederland en onze aange sloten banken kan hebben. Daarbij is haar specialistische kennis op het gebied van de scheepsfinanciering en alles wat daarmee samenhangt, van grote waarde. Het be houden van de eigen identiteit, het eigen gezicht, was één van de uitgangspunten in onze besprekingen. Zoals inmiddels bekend, wordt de samen werking gedragen door het verstrekken van een 15-jarige achtergestelde lening van f 35 miljoen. Aan deze lening is een optie verbonden, die ons gedurende de ko mende 5 jaar het recht geeft om ca. 35% van het geplaatste kapitaal te verwerven. Eind november plaatste de Nederlandse Staat een 7,5 %-lening op de openbare ka pitaalmarkt. Met deze lening, die 2 miljard gulden opbracht, beoogde de Staat een eerste aanzet te geven voor de dekking van haar financieringsbehoefte van 1985, die omstreeks 35 miljard gulden bedraagt. De lening droeg een couponrente die een pro cent lager was dan die, waarmee in augus tus jl. een bedrag van 6,5 miljard gulden uit de markt werd genomen. Het meest opvallende van de laatste lening was de lange looptijd: maximaal 1 5 jaar (gemiddeld 10,5 jaar), waarbij in de laatste vijf jaar de Staat vervroegd kan aflossen. Dat betekende de langste looptijd sinds 3,5 jaar. In de tussenliggende tijd werden leningen uitgeschreven van niet meer dan 10 jaar, vaak zelfs van ten hoogste 7 jaar. Een en ander heeft de restant gemiddelde looptijd van de huidige vaste staatsschuld tot onder de 6 jaar gedrukt. Ter vergelij king: in 1 980 was dat 8,25 jaar en in 1979 nog 9,5 jaar. Herhaaldelijk hebben wij uitgesproken niet gelukkig te zijn met de wijze waarop de Staat in haar financieringsbehoefte voor ziet. Wij doelden op de korte looptijden van de leningen. Deze korte-termijnpolitiek leidt tot een ons inziens onverantwoorde opeenstapeling van (her)financieringsbe- hoeften aan het einde van de jaren tachtig. Zo zal in 1 989 een bedrag van 24 miljard gulden nodig zijn uitsluitend voor de her financiering van de op dit moment be staande staatsschuld. Daarom zijn wij verheugd over de lange looptijd van de laatste lening. Met name omdat zo een begin kan worden gemaakt met een evenwichtiger vervalkalender van de staatsschuld in de komende jaren. Wel licht het begin ook van een ander beleid. Overigens had een aanzet tot deze wijzi ging in het beleid al in een veel eerder sta dium kunnen plaatsvinden. In de afgelopen jaren is de rente met vele procentpunten gedaald (in 1 981 was de hoogste rente bij voorbeeld nog 1 2,7 5 De Staat had eer der op die dalende tendens moeten inspe len met langere looptijden. Immers, hoe lager de rente, hoe minder de geldgever geneigd zal zijn zich voor een zeer lange periode vast te leggen, zeker als ook nog het risico van vervroegde aflos- Op 10 november is op 59-jarige leef tijd de heer Reintjes overleden. De zeer velen in onze organisatie, die hem gekend hebben, verliezen een trouwe vriend, die tegelijk een goed voorbeeld van 'de Raboman' was. Met als basis de Rabobank Leunen, die hij 30 jaar als directeur heeft gediend, heeft Reintjes decennia lang zijn krachten aan onze brede organisatie ter be schikking gesteld. In onze Centrale Kringvergadering laat zijn overlijden een lege plaats achter en met name de Vereniging van Directeuren Raboban ken, evenals Rabobank Nederland, zal niet vergeten wat Reintjes als be stuurslid en later als voorzitter van de VDR in wijde Rabokring betekend heeft. Meningsverschil heeft Reintjes nooit geschuwd, maar zijn gave was, dat de onderlinge verhoudingen, ook de persoonlijke, daaronder nooit le den. 'Het is altijd de zaak van de organisatie waarom het gaat', zo zei hij het vier jaar geleden in ons blad. Wij hopen, dat zijn echtgenote en ver dere familie de sterkte mogen ontvan gen om dit verlies te dragen. sing aanwezig blijft. Vandaar ook dat de markt wat terughoudend heeft gereageerd op de laatste Staatslening. Natuurlijk kan ook de Staat - die in 1 985 wederom als belangrijkste geldnemer zal verschijnen - zich niet onttrekken aan dat wat de kapitaalmarkt dicteert. Ongetwij feld zal zij in sommige gevallen de huik naar de wind moeten laten hangen. Desalniettemin is het een goede zaak dat de Staat het nu gewaagd heeft een lening met een lange looptijd uit te schrijven. Meer dan dat. Het is een 'nood'zaak, wil zij in de komende 10 jaar weer een draaglijke herfinancieringskalender van haar schul denlast op poten zetten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 7