Gemengde gevoelens Open markt van grootste belang 'Minder fouten' rentestanden vanwege omvangrijke be grotingstekorten, die in toenemende mate een structureel, permanent karakter krij gen. De omvangrijke begrotingstekorten waren gedeeltelijk verantwoordelijk voor de scherpe stijging van de dollarkoers over de afgelopen twee jaren en het tot enorme omvang toegenomen tekort op de Amerikaanse handelsbalans. De koersstij ging en het handelstekort vormden overi gens ook een afspiegeling van de relatief snelle Amerikaanse economische groei, de gunstige lange-termijnvooruitzichten voor de Amerikaanse economie en de waarde ring van beleggers voor de status van Amerika als politiek stabiele supermo gendheid. De combinatie van een zeer expansief be grotingsbeleid, een betrekkelijk gematigd doch sterk veranderlijk monetair beleid, hoge rentestanden, sterke dollar, matige inflatie en omvangrijke importen van bui tenlandse goederen en buitenlands kapi taal, wordt door de rest van de wereld met gemengde gevoelens bezien. De sterke dollar, de recessie van 1 981 en 1 982 en de hoge reële rentestanden veroorzaakten een aanzienlijke lastenverzwaring voor lan den met een in dollars luidende buiten landse schuld, met name voor Latijnsame- rikaanse landen. Deze landen, waarvan sommige met een zeer lage. levensstan daard, werden verplicht tot een ingrijpen de, veelal reeds te lang uitgestelde sane ring van hun economieën. De sterke stij ging van de Amerikaanse importen van buitenlandse goederen daarentegen gaf een welkome impuls aan de exportindu strieën in de rest van de wereld en stimu leerde de groei van de wereldhandel. Het Amerikaanse economische beleid veroor zaakte daarnaast echter via de internatio nale kapitaalmarkten een sterke opwaartse druk op de rentetarieven in andere landen, waarvan de binnenlandse economische sectoren veelal toch al stagneerden. De sterke koersstijging van de dollar en het re sulterende - vaak overdreven - verlies aan buitenlandse concurrentiekracht werden door een aantal, vaak in verval zijnde Ame rikaanse bedrijfstakken, aangegrepen om te pleiten voor handelsbelemmerende maatregelen. Protectionisme dreigt duide lijk één van de belangrijkste debetpunten van het onevenwichtige Amerikaanse be grotingsbeleid te worden. President Rea- gan is in principe voorstander van vrijhan del, doch heeft niet kunnen verhinderen dat geleidelijk een aantal belangrijke han delsrestricties werden uitgevaardigd (staal, textiel, motorfietsen, video's, suiker, automobielen, tabak, enz.), die vaak het misplaatste etiket van 'vrijwillige zelfbe perking door de exporteur' kregen opge plakt. Nieuwe conflicten, bijvoorbeeld met de ook zelf niet brandschone Europese Ge meenschap over agrarische exporten en subsidies, liggen in het verschiet. Diverse wrijvingen met de EG maken deel uit van een proces van tanende belangstelling voor het in vele Amerikaanse ogen nogal verstarde en verdeelde Europa en groeien de belangstelling voor het gebied rond de Stille Oceaan, in overeenstemming met de verschuiving van het centrum van politieke en economische macht naar het zuiden en westen van de Verenigde Staten. Voort gaande internationale economische voor spoed en verlichting van de schuldenlast van ontwikkelingslanden vereisen echter een voortgaande liberalisatie en groei van de wereldhandel en voldoende bereidheid tot aanpassing aan gewijzigde economi sche verhoudingen zowel in westerse als in met-westerse landen. Handelsbelemme ringen of concurrentievervalsende maatre gelen verhinderen die aanpassing, veroor zaken een inefficiënte economische struc tuur, verlagen de economische groei en de koopkracht van consumenten en hebben in de geschiedenis meerdere malen bijge dragen tot sociale en politieke instabiliteit. De Grote Depressie van de jaren dertig en de daaropvolgende wereldoorlog onder strepen het gevaarlijk karakter van econo misch en politiek nationalisme. Een open Amerikaanse markt is van het allergrootste belang voor de door corrup tie, armoede en linkse of rechtse dictato riale onderdrukking getroffen Centraal- Amerikaanse landen. Politieke stabiliteit, individuele politieke vrijheid en betere so ciale omstandigheden in Amerika's 'ach tertuin' kunnen op langere termijn alleen bereikt worden, wanneer in die landen een brede commercieel georiënteerde mid denklasse ontstaat. Dit zal onmogelijk zijn zonder een effectief, grondwettelijk vast gelegd systeem van persoonlijke vrijheden naar Westeuropees en Amerikaans model en een daarop gefundeerd systeem van in dividuele, op de markt vrij verhandelbare eigendomsrechten die verspreid zijn onder alle lagen van de bevolking. De geschiede nis geeft talloze voorbeelden van politieke en economische repressie door een kleine elite die de beschikking heeft zowel over het overgrote deel van de economische hulpbronnen als over de machtsinstru menten van de staat. De geschiedenis illu streert echter ook dat dergelijke machts kartels op den duur niet zijn opgewassen tegen de dynamiek van marktprocessen wanneer deze ruim baan krijgen. De Ver enigde Staten dienen hun economische en diplomatieke middelen in te zetten voor de bevordering van marktprocessen en poli tieke vrijheden in Centraal-Amerika; on getwijfeld een proces van zeer lange adem. De Amerikaanse buitenlandse politiek voor Centraal-Amerika is tot op heden teveel geconcentreerd op de politieke, economi sche en militaire status quo in dit gebied. Een voortzetting van dit beleid heeft tot gevolg dat Centraal-Amerika zich niet zal kunnen onttrekken aan de vicieuze cirkel van armoede, geweld en toenemende con frontatie tussen Oost en West. De steun van Amerika aan de gematigde president van El Salvador, Napoleon Duarte en aan de Mexicaanse regering tijdens het diepte punt van de schuldcrisis in 1982 en het Caribean Basin Plan hebben een stabilise rende invloed uitgeoefend in dit gebied. De beste hulp op lange termijn voor deze en andere onderontwikkelde regio's bestaat echter onmiskenbaar uit de verschaffing van onbelemmerde toegang tot de Ameri kaanse (en Europese) markt. De komende vier jaren zal de kunst van de Amerikaanse buitenlandse politiek uit een werkbaar compromis moeten bestaan. Zo wel Amerika als de rest van de wereld zijn gebaat bij een compromis, dat berust op evenwichtigheid, stabiliteit en bestendig heid. Sanering van het begrotingsbeleid onder een door de Democraten gedomi neerd Huis van Afgevaardigden maakt, naast verhoogde belastinginkomsten, een verlaging van de voorgenomen groei van de defensieuitgaven onvermijdelijk. Een vergelijk met de Sowjet-Unie op het terrein van bewapening is daarom in economisch opzicht aantrekkelijk voor Amerika, zij het dat Reagan ongetwijfeld zal vasthouden aan zijn eis dat wederkerigheid, pariteit en controleerbaarheid integrale bestandde len van een akkoord zullen vormen. De Democraat James Schlesinger, voor malig defensieminister onder president Ford en energieminister onder president Carter, gaf het volgende oordeel over Rea- gans buitenlandse politiek: 'minder resul taten, maar ook minder fouten'. Maar de populist Reagan heeft al vaker voor verrassingen gezorgd en blijk gege ven van grote politieke intuïtie en een voor uitziende blik. Zeker is dat Reagan graag de geschiedenis in wil gaan als groot en geliefd staatsman en beseft dat economi sche voorspoed en politieke stabiliteit aan elkaar gekoppeld zijn. Succes is zeker niet bij voorbaat verzekerd, maar het is niet uitgesloten dat James Schlesinger in 1988 moet concluderen: 'Meer resultaten dan verwacht en niet al te veel fouten'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 20