A/s de breister een steek laat 4 L Wat doet een onderneming of instel ling, wanneer blijkt dat er nogai wat klachten of grieven tegen haar in om loop zijn? Ik denk, dat er dan onverschillig of het nu om een ziekenhuis, een autofabrikant of een bank gaat, gewoonlijk twee verschil lende manieren van reageren denkbaar zijn. De eerste is de koel-logische. Je inventari seert de klachten naar hoeveelheid en ge halte en gaat in abstracto na in hoeverre ze gegrond zijn. Afhankelijk van die bevindingen besluit je er 'wat aan te doenbijv. betere verwerking van de klachten en maatregelen om verde re klachten te voorkomen. Bij de tweede benadering richt je je meer op de denkwij ze van de klager dan op je eigen positie a/s beklaagde. Natuurlijk de klacht zelf, gehalte en gegrondheid, blijft belangrijk, maar be langrijker is, het enkele feit, dat een van je cliënten, patiënten of kopers reden tot kla gen meent te hebben. Die overweging is dan op zichzelf al voldoende om zulke klachten eens extra goed te bekijken. In het bankwezen zullen beide benaderings wijzen momenteel extra aandacht hebben. De ene hoeft de andere immers niet uit te sluiten. De 'oogst', die de speciale telefoni sche klachtenlijn van de Consumentenbond lijkt te hebben opgeleverd, heeft in ieder ge val nog eens onderstreept, dat er op bancair terrein toch wel een soort k/achtenvraag- stuk bestaat. Dit was trouwens al onderkend en binnen het bankwezen was al beraad gaande over de vraag hoe daarop moest worden gereageerd. Min of meer dus de eer ste methode, die ik hierboven aangaf, hoe wel er naar mijn informatie ook elementen van de tweede benadering in meespelen. Maar de bevindingen van de Consumenten bond met haar klachtenlijn zullen natuurlijk in geanalyseerde vorm een rol kunnen gaan spelen bij een zo objectief mogelijke, logi sche benadering van een klachtenvraag- stuk. Ondertussen is dat objectieve nog niet zo gemakkelijk. Als 7500 men sen in een week van de geboden ge legenheid tot klagen gebruik maken, is dat inderdaad vee! te noemen. Een gigantisch

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 4