15 Bloemkwekerijprodukten c,w 7 7 onder de loep Ir. C. J. M. de Bekker, hoofd Commerciële en Algemene Zaken Bedrijven (rechts) overhandigt een exemplaar van de bedrijfstakstudie 'Exporterende groothandel in Bloemkwekerijprodukten' aan mr. P. P. A. Tennissen, voorzitter van de Ver. De Nederlandse Bloemisterij (links). Deze maand zijn wier be drijfstakstudies versche nen. Daarmee is het to taal aantal studies naar het wel en wee van speci fieke branches gekomen op 20. Met een ijzeren regel maat publiceert de staf- groep Economisch On derzoek van Rabobank Nederland sinds oktober 1981 deze bedrijfstakstu dies. De totale oplage wordt geschat op ruim 150 000. De absolute topper bleek de studie te zijn naar de melkveehouderij met een oplage van 30000. De eerste bedrijfstakstu die die dit najaar ver scheen, is de studie naar de ontwikkelingen in de legpluimvee- en slacht- pluimveesector. Ook de eierhandel en de pluim veeslachterijen worden onder de loep genomen. De presentatie vond eind oktober plaats bij de ope ning van de Vakbeurs In tensieve Veehouderij, de VIV, in de Jaarbeurs te Utrecht. De tweede studie zag be gin november het licht en handelt over de kampeer en bungalowbedrijven. Naast een overzicht van de branchestructuur en exploitatiegegevens wordt aandacht besteed aan de verwachte gang van zaken in deze bran che in de eerstkomende jaren. De bedrijfstakstudie 'Ex porterende Groothandel in Bloemkwekerijproduk ten' werd op 7 november gepresenteerd op de Bloemenvaktentoonstel- ling te Aalsmeer. De stu die gaat uitgebreid in op de financiële resultaten van de branche en geeft een heldere visie op de toekomstige ontwikke lingen. De vierde bedrijfstakstu die die verscheen is de geactualiseerde uitgave van een eerder vorig jaar gepubliceerde verhande ling over de intramurale gezondheidszorg. Hierin wordt veel aandacht be steed aan het overheids beleid, dat gericht is op capaciteitsreductie en aan het nieuwe systeem van budgetfinanciering. Daarnaast zijn exploita tiegegevens opgenomen en wordt stelling geno men ten aanzien van de garantieproblematiek. In dit artikel worden be knopt de belangrijkste punten uit de bedrijfstak studies behandeld. De brochures zelf zijn bij de Rabobanken te verkrij gen. ontwikkelen van een goed marketingcon cept is echter niet voor iedere individuele ondernemer weggelegd. Willen - met na me kleinere - bedrijven rendabel blijven voortbestaan, dan zullen zij zeker moeten gaan samenwerken. Bijvoorbeeld via ke tenvorming. Ook de overheid is druk bezig met het creë ren van een goed kader, waarin Nederland als toeristisch produkt in binnen- en bui tenland beter verkoopbaar wordt. Wan neer de ondernemer op deze activiteiten inhaakt door individueel of samen met een of meerdere collega's via een goede mar ketingstrategie het eigen bedrijf goed te positioneren, dan kan het merendeel van de recreatieondernemers in de kampeer en bungalowsector de toekomst positief tegemoet zien. De exporterende groothandel in bloemkwekerijprodukten maakt deel uit van een hecht georganiseerde, effi ciënt werkende bedrijfskolom. Daar door zijn de exporteurs in staat een kwalitatief goed en volledig assorti ment te verhandelen. Het efficiënt functioneren van alle schakels i h

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 15