Het OTW-project is officieel beëindigd, maar het zal ons nog lang heugen! Methode met eigen karakter De golven rollen niet zomaar 1 OTW-Eenheden 2 OTW-Personeel 3 OTW-Commercie 4 OTW-Organisatie Toen onder het personeel werd gevraagd of het veranderingen wilde en, zo ja, welke, dienden zich vanzelf de terreinen aan, die voor verbetering in aanmerking kwa men. efficiency, de mobiliteit, opleiding en kennis van het personeel, het duidelijker formuleren van het com merciële beleid, het opheffen van organisatorische knel punten. Die terreinen vinden we terug in de vier deelprojecten, waarin de OTW is opge splitst. Opmerkelijk is, dat de kostenfactor een minder belangrijke rol in het OTW- project speelt, dan velen denken. Die factor was incidenteel natuurlijk wel van gewicht, maar het eigenlijke motief kwam uit een andere hoek. Rintel zegt het zo: 'We verkeerden als het ware in een periode van windstilte en dat riep de behoefte op aan nieuwe lijnen voor de toekomst. Een uitdaging, waarop je gezamenlijk een antwoord moet geven. De door ons gevolgde methodiek is niet helemaal nieuw, maar onze werkwijze heeft toch ook ontegenzeglijk iets eigens gehad. We hebben ons van te voren goed bij ande re bedrijven georiënteerd. In Opvoering Toegevoegde Waarde herken je de ver wantschap met de Overhead Value Analy- sis van het bureau McKinsey. Dat is een goede techniek. Wij hebben hem in ons eerste deelproject toegepast. Maar er zijn in het geheel van de OTW een paar opval lende karakteristieken aan te wijzen die het project typisch Rabo maken.' Een belangrijk onderscheid met wat elders vaak (gedwongen) gebeurt, is volgens Rin tel dat ons project er niet op gericht was overtollige mensen af te stoten. Van te voren is gezegd: Dat is niet onze bedoeling. De mensen, die uit het project vrijkomen, willen wij elders inschakelen, we willen hun mobiliteit vergroten, hun kennisniveau opvoeren. Tegelijk zullen we hun de toe komstige lijnen duidelijker aangeven. Er is vierde deelproject de organisatie het logi sche sluitstuk van de voorafgaande drie deelprojecten. 'Met 'organisatie' bedoel ik dan', zegt Rin tel, 'onze interne organisatorische taakver deling binnen Rabobank Nederland. Dat moet even gezegd, want het gaat dan om iets anders dan om de grote coöperatieve structuur van onze Rabobankorganisatie. ledereen onder ons is ervan overtuigd, dat die structuur op zichzelf al een succesfor mule is.' Zo'n omvangrijk project, uitgevoerd in een grote onderneming, kan alleen slagen als Engagement van de top is onmisbaar: het was er in ons geval! Maar ook de medewerkers wilden. Dat kwam al uit het vooronderzoek duidelijk aan de dag. Zonder geloof in resultaten bij het personeel lukt het niet. Dat vereist tevens dat zo'n project uitgevoerd moet worden door medewerkers en manage ment gezamenlijk. Actieve inschakeling van het personeel! Bereidheid tot samen werking is een onmisbare voorwaarde, al leen reeds omdat van her en der uit het be drijf de deskundigheid te hulp geroepen moet worden voor het goed uitvoeren van de vaak ingewikkelde onderzoeken. Je hebt een zeer goed functionerende pro- Ruim twee jaar lang heeft het project Opvoering Toegevoegde Waarde (kortom het OTW-project) de gemoederen binnen Rabobank Nederland bezig gehouden. In die tijd zijn die letters een begrip geworden. Ook in de breedte van onze organisatie, want het pro ject kreeg een uitstralend effect naar de aangesloten banken. Zelfs buiten onze kring trok die OTW-operatie de aandacht: bij grote bank is enorme schuifpartij gaande. Natuurlijk, geen schuiven in het wilde weg. Het ging om een uitgekiende manoeuvre, die uit vier deel projecten bestond. Van elk van die vier geven wij hier de kern weer. Hier is het werk voorwerp van onderzoek: het functioneren van alle directoraten en afdelingen. Zijn de huidige taken nodig, zijn lagere kosten mogelijk en zijn er nieuwe taken uit te voeren? Dit richt zich op mensen. Het inzetten van medewerkers op de juiste plaats in de voor hun meest passende plaatsen. Vergroting van de mobiliteit en kwaliteit van de me dewerkers. Grote aandacht voor opleiding en speciaal voor het begeleiden van de overgang van de ene taak naar de andere op een zo constructief mogelijke manier. Dit onderdeel dient een verdiept inzicht te verschaffen in het hele complex van com merciële en technologische ontwikkelingen, waarmee de moderne bank wordt ge confronteerd. Hoe vergroten we door ons beleid de rentabiliteit van onze bedrijfs activiteiten? Hoe kan de voor zo'n beleid noodzakelijke informatievoorziening wor den verbeterd? Welke maatregelen zijn nodig om de doelmatigheid van de interne organisatie in haar onderlinge contacten en besluitvormingsprocessen te verhogen? nog iets bijzonders in onze methode. Dat is de volgorde van de deelprojecten. Je ziet vaak dat ondernemingen alle problemen door reorganisatie willen oplossen. Maar daarmee kom je er niet! Wij hebben het anders gedaan. Eerst de deelprojecten 12 en 3 en dan pas reorganiseren. Als de taak verdeling duidelijk is, de taken van afdelin gen en personeel vaststaan, is er al zoveel inzicht verkregen dat de structuurkeuze bijna vanzelfsprekend is. Voor ons is het aan een stel essentiële voorwaarden is voldaan. Rintel heeft dat ervaren en noemt zonder aarzelen een reeks van voorwaar den op, die - als ze niet vervuld waren - de OTW-operatie in gevaar hadden gebracht. De top van het bedrijf moet er achter staan! Deze moet niet alleen willen, ze moet er zich ook geëngageerd voor inzetten. De stuurgroep, waarin de hoofddirectie ruim vertegenwoordigd was, heeft in ruim een half jaar tijd meer dan 100 uur vergaderd. jectorganisatie nodig. Wij hebben bewust gekozen voor het zelf uitvoeren van het project, met behulp van McKinsey op on derdelen. Dat stelde hoge eisen aan de leden van het projectteam, maar het was een goede greep, want vrijwel iedereen werd er op de een of andere wijze bij betrokken. Dat slaat in Rabokring aan! Voorwaarde is ook, dat zo'n project 'goed gebracht' wordt naar de direct betrokkenen, het personeel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 9