it onze historie Den Bommel, een plaats van stand QLIViSRlB.'feOt'il-iSl 26 Anno 1984 is het beslist geen uitdaging meer om ons, op welke wijze dan ook, naar de Zuidhollandse of Zeeuwse eilan den te begeven. Er leiden uitmuntende wegen naar toe. Men behoeft geen oponthoud te vrezen door veerponten of andere verkeersobstakels. Enorme bruggen en tunnels kruisen de bre de waterwegen. Daar waar auto's anders te grote omwegen zouden moeten maken, zijn 'doodeenvoudig' in honderden meters brede rivierarmen dammen aangelegd of verkeers knooppunten opgeworpen, zoals het Hellegatsplein. Het snelle wegverkeer wordt door niets meer gehinderd. Kortom: de eilanden zijn 'opengelegd', mede als gevolg van de waters noodramp van februari 1953. Het Deltaplan, de constructie van bewonderenswaardige kunstwerken werd uitgevoerd om de eilanden voor nieuwe rampen te behoeden. Den Bommel, een plaats van stand, waar Heer Ollvier gaarne vertoeft (foto boven). Maar ook een plaats waar de watersnood ramp in 1953 veel verdriet en schade heeft berokkend. Ter herinnering aan de gevolgen van de zware zuidwesterstorm is in Den Bommel een teken opgericht foto rechts).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 26