it onze historie
Den Bommel,
een plaats
van stand
QLIViSRlB.'feOt'il-iSl
26
Anno 1984 is het beslist geen uitdaging meer om ons, op
welke wijze dan ook, naar de Zuidhollandse of Zeeuwse eilan
den te begeven. Er leiden uitmuntende wegen naar toe. Men
behoeft geen oponthoud te vrezen door veerponten of andere
verkeersobstakels. Enorme bruggen en tunnels kruisen de bre
de waterwegen. Daar waar auto's anders te grote omwegen
zouden moeten maken, zijn 'doodeenvoudig' in honderden
meters brede rivierarmen dammen aangelegd of verkeers
knooppunten opgeworpen, zoals het Hellegatsplein. Het snelle
wegverkeer wordt door niets meer gehinderd. Kortom: de
eilanden zijn 'opengelegd', mede als gevolg van de waters
noodramp van februari 1953. Het Deltaplan, de constructie
van bewonderenswaardige kunstwerken werd uitgevoerd om
de eilanden voor nieuwe rampen te behoeden.
Den Bommel, een plaats van stand, waar
Heer Ollvier gaarne vertoeft (foto boven).
Maar ook een plaats waar de watersnood
ramp in 1953 veel verdriet en schade heeft
berokkend. Ter herinnering aan de gevolgen
van de zware zuidwesterstorm is in Den
Bommel een teken opgericht foto rechts).