Reproduktie Roerige periode Adel Reactionair schreven door Peter van den Eisen. Tot mijn verbazing en verrassing zag ik hierin een bladzijde uit het boek van Wladimir Sabler afgedrukt. Het was een foto van Pater Van den Eisen in Russische tekst ge vat. Ik meende mijn verloren gewaande boek weer te hebben teruggevonden. Maar ik vergiste mij. De reproduktie was afkomstig uit een exemplaar dat zich inde bibliotheek van de Abdij van Berne te Heeswijk be vindt. Ik wist daar niets van, maar behalve Berkvens had ook Pater Van den Eisen in dertijd van de schrijver een exemplaar van het boek gekregen. Dat heeft al die jaren in Heeswijk op de planken gestaan. De op dracht in dat boek luidde: 'Den Zeer Eer waarden Heer van den Eisen 7/20 Maart 1908'. Op vriendelijke uitnodiging van Pater Stok man ben ik onlangs naar Heeswijk gereisd om daar - op verzoek van de redactie van dit maandblad - het boek opnieuw te be studeren. Nu, na meer dan twintig jaar het boek weer te hebben doorgenomen, moet ik de onbekende historicus, die indertijd negatief over een integrale Nederlandse vertaling adviseerde gelijk geven. Sabler schreef zijn verhaal zeer netjes en waar heidsgetrouw op. Maar de felheid, soms zelfs onbeschoftheid waarmee de voor- en tegenstanders van boerenleenbanken en coöperaties elkaar in overgrootvaders tijd te lijf gingen, heeft de historie een bepaal de levendigheid gegeven, die een be schaafde aristocraat als de Rus Sabler nooit zou hebben kunnen verwoorden. Wie was Wladimir Sabler en wat kwam hij hier in Nederland doen? Bij het Oost-Euro pa instituut van de Universiteit van Am sterdam heeft men voor mij de naam Sabler opgezocht. In een Duits boek over de geschiedenis van de Russische kerk stond iets over hem te lezen. Wladimir Sabler leefde van 1847 tot 1 929. In de meest roerige periode van het Tsaristische Rusland derhalve. In 1883 werd hij hoofd van de kanselarij van de Heilige Synode. Sabler maakte carrière en was van 1892 tot 1905 assistent van de Procureur-Generaal, de beroemde en be ruchte Podjedonostsev. Deze Pobjedo- nostsev, een reactionair en traditionalist in hart en nieren, werd in 1 905 gedwongen af te treden, nadat hij overigens al eerder aan een aanslag was ontsnapt. Het offeren van deze door het volk gehate Procureur-Generaal was een poging van Tsaar Nicolaas II om de gemoederen in zijn land weer tot bedaren te brengen. Want die waren tot het kookpunt verhit. Het rom melde al vele jaren in het rijk van de Tsaar. Maar in januari 1 905 kwam het tot een ware revolutie. Een arbeidersbijeen komst wilde de Tsaar een petitie aanbie den waarin ze hervormingen eiste. De de monstranten werden voor het Winterpa leis in Petersburg genadeloos door kanon vuur uiteen gejaagd. Dat was het startsein van een opstand, waarvan Lenin later zou zeggen dat het een 'generale repetitie' was van de revolutie in 1917. Ook op het platteland, waar schrijnende wantoestanden heersten beloofde de Tsaar verbeteringen. In een poging de boe ren voor zich te winnen proclameerde Tsaar Nicolaas II de onteigening van grote landgoederen ten behoeve van de kleine boer. Dat mislukte echter vanwege het fel le verzet van de grootgrondbezitters. Daarnaast werden tien miljoen hectaren kroonland ter beschikking van de boeren gesteld. Hiervoor werd de bemiddeling van boerenleenbanken ingeroepen, die werden beheerd door edelen en ambtena ren. Dat zegt op zich zelf niets. Ook in Rabobankbesturen zit adel, maar daarom hoeft het nog niet fout te gaan. In Rusland echter wel. Door de zogenaamde boeren- banken werd veel land opgekocht tegen veel te hoge prijzen. Zo hoog, dat de gewo ne boeren het niet konden kopen. Grond werd dus een geldbelegging voor vermo genden. Binnen korte tijd ontstond een landelijk proletariaat van miljoenen en mil joenen. Een andere poging van deTsaarom de rust in zijn land te laten terugkeren was het in stellen van een nieuw parlement, dat be stond uit een Doema en een Rijksraad. De Doema werd door het Russische volk ge kozen volgens een ongelijk en indirect kiesrecht. De Rijksraad bestond voor de helft uit door de Tsaar benoemde leden, terwijl de andere helft gekozen werd door adel, zemstwo's en universiteiten. In deze Rijksraad vinden we Sabler in 1 905 I terug. Vanuit de Heilige Synode heeft hij de stap naar de politiek gemaakt. Vreemd doet het wel aan om Sabler in die Rijksraad terug te zien. Dat college wordt immers in het algemeen afgeschilderd als zeer reac tionair. Was Sabler dan een loffelijke uit zondering? Hij betoonde zich toch vol be grip voor de strijd tegen het kapitalisme, zoals die door mannen als Berkvens en Van den Eisen werd gestreden. In zijn hoedanigheid van lid van de Rijks raad bezocht onze Rus Nederland, dat hij overigens steevast Holland noemt. Ook als het over Brabant gaat. Dat was dus in 1906. Zijn levensloop komt ietwat grillig over, want in 1911 wordt Wladimir Sabler, de voormalige assistent, zelf de hoogste baas van de Heilige Synode, het gemengd amb- telijk-kerkelijk college dat toezicht hield op de Russische staatskerk. Het tijdperk Sabler loopt van 2 mei 1911 tot 4 juli 1915. 'De tijden van Pobjedonostsev zijn weer teruggekeerd', zo staat in het Duitse boek over de Russische kerkgeschiedenis te lezen. Ik vind dat vreemd. Want als ik de toon van het boek, dat Sabler heeft geschreven, op mij laat inwerken en de man in mijn geest probeer op te roepen, dan zie ik voor mij een eerlijk, traditionalistisch mens met een overtuigde christelijke instelling. Maar hij heeft een dodelijke angst voor het godloochenende socialisme van zijn da gen, dat alle grondslagen van zijn wereld beschouwing zal verwoesten. Afgaande op de titel van zijn boek komt hij bij ons onder zoeken hoe in een boerensamenleving het socialisme vanuit de basis bestreden kan worden, door ook de boeren de rechten te geven die hen toekomen. In het eerste hoofdstuk van zijn boek gaat hij diep op het socialisme in. Met reden denk ik, want hij kan de woelingen in zijn eigen Rusland niet los zien van de agi taties die door de sociaal-revolutionairen worden veroorzaakt. Aan het eind van het betreffende hoofdstuk over het socia lisme haalt hij onheilspellend de woorden aan van Herbert Spencer: 'Collectivisatie en communisme zullen ons terugvoeren in de vroegere barbarij. Het so cialisme zal verschrikkelijke schokken te-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 23