PC-markt Keerzijde Gebrekkige voorlichting Ook de Rabobank meer nodig een uitgebreide automatise ringsafdeling in huis te hebben. Veel stan daard automatiseringsprodukten zijn op de markt verkrijgbaar en de te plegen in vestering is haalbaar. Het voorgaande is vooral een verhaal over de ontwikkeling van het aanbod van micro computers en de mogelijkheden die hieruit ontstonden voor het gebruik. Het is zinvol verder in te gaan op de markt van de afne mers. De tijd van de grote computers was een tijd voor een kleine elite van automatiserings specialisten. Naast deze inmiddels wat grotere en tegelijk minder elitaire groep is een grote groep gebruikers ontstaan die in staat is zelf met microcomputers om te gaan. Kenmerkend is, dat zij met enthou siasme, doorzettingsvermogen en gezond verstand reeds aan de primaire criteria vol doen om de eerste stappen te kunnen zet ten naar een goed gebruik van de doorsnee microcomputer. Voor optimaal gebruik van de zwaardere microcomputer en de moeilijkere pakketten is enige opleiding vooraf wel degelijk vereist. Inmiddels begint de PC-markt te lijken op de consumentenmarkt, zoals we die aan treffen voor boeken, geluids- en video-ap- paratuur: een moordende concurrentie tussen uitgevers en tussen auteurs. Een vaak brede keuze in ieder genre en voor ieder PC-genre programmapakketten en een top-tien die de positie op de markt aangeeft. Verkoop en distributie van programmatuur en PC's voor deze doelgroep vindt wegens de geringe marge ook niet meer plaats door middel van persoonlijk bezoek van een vertegenwoordiger, maar via de vele verkooppunten, waar de klant zelf naartoe komt. Dit betekent uitbreiding van de ver kooppunten, zoals boekwinkels, kranten kiosken, en geluids- en videozaken met een zodanige produktenassortiment, dat zij ook computertijdschriften, programma tuur en PC's zelf gaan verkopen. Grote af nemers, zoals bijv. de banken, kopen om dezelfde reden centraal in en zetten een eigen interne distributie en ondersteuning op. Tevens ontwikkelen diverse computer leveranciers ook zelf een net van ver kooppunten. Wie weieens in een tijdschrif tenkiosk of bij zaken als V&D en Capilux komt, kent het beeld van de verkoper die wanhopige pogingen doet om kinderen weg te jagen bij computerbladen of PC's. Deze kinderen waren vroeger niet weg te slaan bij stripboeken en -platen. Er zit aan dit optimistisch klinkende ver haal echter ook een keerzijde. Om te voor komen dat de lezer van dit blad nu blinde lings een PC gaat kopen en dat sommigen zich achteraf teleurgesteld zullen voelen, is het realistisch om ook enkele minpunten te bespreken, speciaal op het gebied van on derwijs, voorlichting en beheersbaarheid. De PC op de werkplek. Terwijl de gemiddelde Nederlander op school leert lezen en schrijven is het onder wijs in ons land nog niet zover, dat dezelfde gemiddelde Nederlander eenvoudige han delingen kan verrichten met een micro computer. Hierdoor is het voor de gemid delde Nederlander onmogelijk zich enigs zins te oriënteren op dit produkt dat reeds en masse de huiskamers binnenstroomt. In nog mindere mate is die gemiddelde Ne derlander opgeleid om deze automatise ringshulpmiddelen in het bedrijfsleven te kunnen gebruiken. Dit betekent in de prak tijk een gigantische opleidingsinspanning voor ieder bedrijf, dat kiest voor het werken met microcomputers. Hier ligt een taak voor het onderwijs. Veel typen scholen doen thans dan ook pogingen om het in- formatica-onderwijs van de grond te krij gen. De resultaten worden echter nog te veel beperkt door schaarse overheidsgel den en apparatuur die soms welwillend door het bedrijfsleven beschikbaar wordt gesteld. Toch zullen veel bedrijven uiteindelijk werknemers nodig hebben die niet zo zeer automatiseringsspecialisten zijn dan wel ervaren deskundige gebruikers van au tomatiseringshulpmiddelen. De voorlichting voor de koper staat nog in de kinderschoenen. Er zijn tientallen PC's, duizenden programmapakketten en tien tallen tijdschriften. Maar de doorsnee PC- koper is bijna gedwongen blind te varen op een hem bekend in de oren klinkende naam. De voorlichting van de computerle veranciers zelf bevat soms meer beloften dan concreet leverbare produkten. Van veel computertijdschriften is nog niet dui delijk of zij zullen overleven en of zij zich voldoende breed en kritisch opstellen. Te vens moet nog blijken welke tijdschriften zich blijven richten op de hobby-markt en welke zich gaan richten op een professio nele markt. Zolang van deze gebrekkige voorlichting sprake is, moet zowel de parti culiere, als de zakelijke koper zelf proberen de nodige kennis in huis te krijgen ten ein de de ongestructureerde overvloed aan in formatie te kunnen doorgronden. Beheersbaarheid van het gebruik van de PC's is iets wat in eerste instantie wellicht, juist bij hulpmiddelen die de gebruikers een grotere vrijheid geven, vreemd in de oren klinkt. Met name voor toepassing in het bedrijfsleven is dit echter een wezenlijk aspect. Het gebruik van een PC is niet vrijblijvend. Een werkelijk gebruik betekent dat een or ganisatie zich erop instelt en rekent op continuïteit. Continuïteit in de zin dat er bij storingen een goede service beschikbaar is en continuïteit in de zin dat een leverancier blijft bestaan en haar programma's en PC's blijft ondersteunen. In een wat groter bedrijf is het om beheers matige en efficiency-redenen van belang dat bewust wordt gekozen voor niet meer dan één of twee soorten microcomputers, die passen bij het automatiseringsbeleid en bij de infrastructuur van dat bedrijf. Te vaak is het de afgelopen jaren reeds voor gekomen, dat een bedrijfsleiding te laat ontdekte dat reeds meerdere typen micro computers binnen het bedrijf aanwezig waren. Een dergelijke situatie levert gega randeerd als nadeel op dat bijvoorbeeld de communicatie tussen de computers niet of moeilijk is te realiseren, dat een goe de en betaalbare ondersteuning binnen het bedrijf niet iste bieden en dat een beleid op het gebied van programmatuur bij voor baat is gedoemd te mislukken. Juist om deze redenen van beheersbaarheid is het voor ieder bedrijf dat aanschaf van PC's overweegt, essentieel dat zij de keuze van het aantal typen microcomputers beperkt houdt en dat deze keuze past in het auto matiseringsbeleid en ook intern door een goede ondersteuning kan worden waarge maakt. Ook de Rabobank heeft thans gekozen voor invoering van een PC. In 1983 heeft daartoe een onderzoek plaatsgevonden. Daarbij is allereerst zeer nadrukkelijk geke ken naar de plaats die een dergelijke com-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 16