Het inwendige nader bekeken Een blik op de bouwput waaruit ons nieuwe gebouw zou oprijzen. een lijst van eisen en wensen van de op drachtgeefster. Daarnaast zijn er nog an deren die een verlanglijstje hebben, zoals de gemeente, die bepaalde stedebouw- kundige eisen stelt. Bijvoorbeeld met be trekking tot de verkeersafwikkeling, de hoogte en afmetingen van het gebouw. Zo was het niet mogelijk hoger te bouwen dan we nu hebben gedaan. Het uitzicht op de Domtoren mocht niet verstoord wor den. Dan is er nog een omgeving, die spe cifieke eisen stelt. Wel, dan zijn de proble men wel geschetst.' Aan Elseviers Weekblad (14-1 -84) beken de hij, dat voor hem bij voorbaat vaststond, dat niet de constructie en de installaties het uiterlijk van het gebouw moesten be palen, maar de vorm van het geheel:'Ik heb gestreefd naar een 'af gebouw'. En met deze intentie zat hij op dezelfde lijn als Maters. Mei 1 980 werd 'de eerste paal geslagen'. Bij wijze van spreken dan, want er is geen heimachine aan te pas gekomen. Het CVI, het centrum voor informatieverwerking van de Nederlandse Spoorwegen had daar grote bezwaren tegen. Detrillingen zouden schade kunnen berokkenen aan de compu terapparatuur in het gebouw. Daarom werd besloten te werken volgens de diep- wandconstructie, volgens vakbladen als 'Bouw' en 'Stedenbouw' het grootste diep- wandproject ooit in Nederland uitgevoerd. Grote grijpers groeven sleuven van 40 meter diep. Hierin werd vervolgens beton gestort, dat stevig werd verankerd. Uit de zo gevormde bouwput werd de grond gegraven en de zware waterkerende vloer gestort. Nu is het de parkeerplaats voor 800 auto's. Het werk omvatte 740 strek kende meter diepwand. Door bronbema ling diende het grondwater voor het uitgra ven van de 100 000 kubieke meter grond te worden verlaagd. De provincie gaf hier voor precies 1 6 weken toestemming. Lan ger zou onverantwoord zijn in verband met de begroeiing van de omgeving. Binnen die tijdslimiet moest ook de betonnen vloer zijn aangelegd voor de parkeergarage voor 800 auto's. In de vier jaar dat er door gemiddeld dage lijks 550 man aan het gebouw werd ge werkt, was de berichtgeving in de landelij ke pers summier. Alleen het personeels blad van de centrale bank Coopij besteed de steeds weer in de rubriek 'Ba(n)kstenen' aandacht aan de voortgang van het werk. Werk dat overigens werd uitgevoerd door de bouwcombinatie Racom (de afkorting staat voor Rabobouwcombinatie), een sa menwerkingsverband van de NV Bataafse Aannemingsmaatschappij (onderdeel van de BAM Holding), De Nederlandse Aanne mersmaatschappij BV (een onderdeel van Ballast Nedam Groep) en de NV Strukton. Eind november 1 983 werd het gebouw opgeleverd. Het leek de afdeling Public Re lations de moeite waard de pers uitte nodi gen bij deze gelegenheid. Dat werd een groot succes. Het archief van deze afdeling telt meer dan 20 knipsels uit landelijke- en regionale dagbladen met de vermelding van dit nieuwsfeit. Van het Limburgs Dag blad tot de Winschoter Courant werd het bekendgemaakt. Natuurlijk is de buitengevel het meest op merkelijke. Dat werd ook veelvuldig in de persberichten benadrukt. Het inwendige kwam nauwelijks aan bod. Toch zijn het niet de minsten die voor het inwendige tekenden: de binnenhuisarchi tecten Mieke Poot en Jan Vonk van Archi- tectenburo Premsela Vonk uit Amster dam. Gekozen werd voor een standaard pakket, waardoor weinig ontwerpvrijheid bestond. Maar met middelen die geba seerd zijn op de 'sobere luxe' is geprobeerd zoveel mogelijk variatie aan te brengen. Voor het gehele gebouw werd een speciaal tapijt ontwikkeld in vier kleuren, groen, rood, blauw en grijs. Deze kleuren zijn ver tikaal gebruikt in het gebouw. Dat wil zeg gen dat op elke etage deze vier kleuren zijn gebruikt. Dezelfde kleuren zijn ook ge bruikt voor de deuren, maar dan in een donkerder tint. De kleuren van de deuren zijn horizontaal (één kleur per verdieping) aangebracht, zodat met de kleuren van het tapijt 9 kombinaties zijn ontstaan. Voor de bewegwijzering door het gebouw zijn 5 kleuren gebruikt, één per vleugel, die zoda nig zijn gekozen dat ook iemand die kleu renblind is nog enig onderscheid kan ma ken. In de representatie- en recreatieruim ten, zoals bijvoorbeeld in de restaurants, hadden de binnenhuisarchitecten meer vrijheid om hun creativiteit te uiten. Deze inrichting te zamen met het inwendi ge van het gebouw maakte dat Maarten Kloos in de Volkskrant enigszins lyrisch werd en neerschreef: 'Aardig is, dat in het hart van het personeelsrestaurant iets als de gewijde sfeer van een kerk aanwezig is, doordat het dak in een punt omhoogge trokken is om een driehoekig dakraam mo gelijk te maken. De royale trap tussen personeels- en gastenrestaurant is één van de mooiste, die de laatste jaren gemaakt zijn. En over het algemeen is het gebouw schitterend afgewerkt.' Een mooi gebouw derhalve, een Gebouw. 'Een mooi eng Gebouw', volgens het week blad De Tijd. 'Honderdduizend schateren de lachspiegels'. 'Tussen het Gebouw en de Jaarbeurs valt een lullig gewone-men sen bouwseltje op, dat daar het duurbe taalde Rabopanorama staat te bederven. Maar dat mag van het Gebouw, tenminste voorlopig, het gebouw heeft geduld. Glan zend van macht en geld en schoonheid blijft het voorlopig vanachter het beder- vertje oprijzen. Maar op 'n goede dag, als de zon heel mooi in de spiegels staat, zal het Gebouw het bedervertje in één hap opeten en dan komt er een doordacht ga zon met een fantastische fontein.' Dat laatste wordt door Van Eldik ontkend: 'Het is waar dat de Generaal Knoopkazerne binnenkort wordt gesloopt. Het ministerie van Defensie gaat er een nieuw gebouw neerzetten. Wél hebben we in goed over leg met het ministerie en de gemeente Utrecht voor het ontwerp enkele randvoor waarden afgesproken, waardoor rekening wordt gehouden met ons gebouw. Het nieuwe gebouw wordt niet met de gevel strak langs de weg neergezet, maar gekan teld. Daardoor ontstaat er in zijn totaliteit een soort voorplein, waarbij ook de Kruis vaart een wezenlijk ruimtelijk element kan worden. Zo ontstaat binnen afzienbare tijd aan de Croeselaan een collage van zeldzame ge bouwen in een alledaagse omgeving. CdZ

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 23