Energiebesparing en inkom ensspreiding Bedrijfsregistratie Investeren en efficiency Nieuwe uitdagingen glastuinbouw. Het rapport verscheen me dio 1982. Ongetwijfeld heeft het rapport 'Concurrentiepositie van de Nederlandse glastuinbouw' bijgedragen aan het nood zakelijke behoud van zelfvertrouwen bij de glastuinders en hun adviseurs. Toen im mers luidde de conclusie dat de concur rentiepositie ook ten opzichte van de Me diterrane wereld sterk was. Nu, twee jaar later, kunnen we constateren dat dit nog steeds het geval is. Hoewel bijvoorbeeld de tuinbouw in Spanje in betekenis is toege nomen, blijken klimaat, afzet en manage ment daar toch belangrijk beperkende fac toren te zijn. Van een aantal belangrijke produkten is het marktaandeel van Nederland binnen Europa nog verder toegenomen. Deze toe name is ten koste gegaan van de leveran ciers buiten Europa. Door deze toename van het marktaandeel is een aanzienlijke groei van de export mogelijk geweest. Die groei is van groot belang, omdat de pro- duktiviteit in Nederland nog steeds blijft toenemen. Overigens bij een gelijkblijvend produktie-areaal. Sinds het begin van de jaren tachtig is de gasprijs gestegen van 20 tot 45 cent/m3. Op grote schaal zijn door de ondernemers energiebesparende diepte-investeringen gedaan. Rookgascondensors, dubbele gevels, energieschermen en meer van dergelijke attributen zijn in de glastuinbouw inmid dels gemeengoed. Hiertoe is ruim f 1 mil jard geïnvesteerd, waarin de overheid heeft bijgedragen met f 270 miljoen in het kader van het sectorbeleid voor de glas tuinbouw. Dit heeft tot gevolg gehad, dat in een paar jaar tijd gemiddeld tussen de 40% en de 50% energie is bespaard per eenheid produkt. De inkomens in de glastuinbouw verschil len sterk van jaar tot jaar, onder meer als gevolg van de sterk variërende veilingprij- zen. Dit is inherent aan de structuur van de glastuinbouw. De meeste tuinbouwpro- dukten zijn immers niet lang houdbaar. Ze moeten daarom direct na de oogst ver kocht worden. De tuinder moet derhalve die prijs accepteren, die de markt op dat moment brengt. Deze prijs hangt onder meer af van de weersomstandigheden. Bij een lang, koud en nat voorjaar heeft de glastuinder relatief meer voordeel van zijn kas. Bij deze weersomstandigheden zal het vollegrondsprodukt in West-Europa later op de markt komen, waardoor in die perio de het aanbod lager zal zijn. Hierdoor zal de prijs van de kasprodukten hoger liggen. Dat is onder andere in 1983 en deels in 1 984 voorgekomen. Ook tussen tuinders, die dezelfde produk ten telen, kunnen per jaar grote inkomens verschillen voorkomen. Zelfs in slechte jaren zijn er grote groepen tuinders met zeer goede inkomens en omgekeerd. Uit onderzoek is gebleken, dat de inkomens verschillen voor een belangrijk deel wor den verklaard door de opbrengsten, die de ondernemers op hun bedrijf weten te be halen. Het niveau van de opbrengsten wordt op zijn beurt weer bepaald door de beslissingen, die de ondernemer neemt. Dit betekent, dat ondernemers met een ge middelde opbrengst hun inkomen moeten kunnen verbeteren door het nemen van nog betere beslissingen. Met andere woor den, voor het perspectief van het individu ele bedrijf en van de bedrijfstak is het van belang, dat de ondernemer instrumenten krijgt, waarmee hij betere beslissingen kan nemen. Bedrijfsregistratie is hierbij een zeer belangrijk hulpmiddel. De afgelopen jaren hebben de onderne mers in de glastuinbouw zowel individueel als in kleine groepjes, aspecten van hun bedrijfsvoering geregistreerd (opbreng sten, gasverbruik, arbeid). Voor de indivi duele ondernemer geeft dit een beter in zicht in de ontwikkeling op zijn bedrijf. Dat registreren gebeurde vaak in een los schrift, op formulieren van Onderzoek en Voorlichting, of van de Rabobank. In 1983 is door Onderzoek en Voorlich ting, tuinbouwstudieclubs (NTS) en de Rabobank een grote landelijke bedrijfsre- gistratieset uitgebracht. Daarvan zijn er via de Rabobanken gedurende het afgelopen seizoen ruim 6 000 mappen onder onder nemers in de glastuinbouw verspreid. Het heeft een aantal grote voordelen om op uit gebreide schaal landelijk, uniform te gaan registreren. Alle ondernemers kunnen nu zonder misverstanden met elkaar en met voorlichters van gedachten wisselen over de bedrijfsvoering. Dit betekent onder meer, dat een ondernemer zijn geregi streerde gegevens kan vergelijken met die van collega's. Bedrijfsvergelijking is zeer belangrijk om goede beslissingen te kun nen nemen. Dit is een opmerkelijke ontwik keling: een grote groep zelfstandige on dernemers besluit om uniform aspecten van de bedrijfsvoering te registreren, met de mogelijkheid om dit in onderling over leg met elkaar te bediscussiëren, waardoor de individuele ondernemer zijn positie nog verder kan versterken. Dit betekent niet al leen, dat elke ondernemer zich kan spiege len aan de beslissingen die zijn genomen door de collega-ondernemers, maar ook dat er in principe een makkelijker uitwisse ling van gegevens mogelijk is tussen de verschillende tuinbouwgebieden. Dit kan ook de positie van kleinere produktiecentra verder versterken. Het doel van de bedrijfsregistratie is de on dernemer een beter inzicht te geven in zijn eigen bedrijfsvoering. De Rabobankorga- nisatie heeft deze ontwikkeling onder steund door het verzorgen van voorlich tingsavonden en de distributie van de registratiemappen, daar het 't perspectief van de bedrijven (haar leden) in positieve zin kan beïnvloeden. Het is echter niet de bedoeling van de bank de bedrijfsregistra tie verplicht te stellen bij financieringsaan- vragen. Bedrijfsregistratie is en blijft een instrument van en voor de tuinder. Een volgende stap in deze ontwikkeling is het geautomatiseerde verwerken van de geregistreerde gegevens. Op korte termijn mogen hiervan echter geen wonderen ver wacht worden. Het is toch de ondernemer die zelf met de hand zal moeten registreren en ervaring opdoen met het verwerken en interpreteren van deze geregistreerde ge gevens. Dit opdoen van ervaring is exact de ontwikkeling, die op het ogenblik gaande In het bovenstaande is ingegaan op een aantal belangrijke investeringsontwikke lingen, die een verdere vergroting van de efficiency tot gevolg kunnen hebben. Ge noemd worden nogmaals de investeringen in staand en verwarmd glas (teelt-, arbeid en energie-intensivering), schaalvergro ting (arbeidsefficiency), diepte-investerin gen (energie-efficiency). Het is een goede zaak, dat de tuinbouwon- dernemers zich op het ogenblik niet alleen beperken tot een grote energie-efficiency, maar dat zij ook steeds meer streven naar bedrijfsefficiency, waarbij zowel aan de kosten- als de opbrengstenkant bewust en planmatig gewerkt wordt aan een optimale bedrijfsvoering. Het is duidelijk, dat het investeringsgedrag van de afgelopen jaren zich heeft vertaald in investeringsbedragen. De uitbreidings investeringen in de jaren zestig en zeven tig hebben een groot beroep gedaan op bancaire financieringen. In het topjaar van 1979 werd voor f 1,2 miljard in de glas tuinbouw geïnvesteerd, waarvan ruim f 800 miljoen in glasopstanden en installa ties. Omdat de uitbreidingsinvesteringen daarna plaats maakten voor diepte-inves teringen is dit investeringsbedrag onge veer gehalveerd. De huidige investering in management kost vooralsnog relatief veel tijd. Deze investering zal echter voor veel bedrijven zeer rendabel blijken te zijn. De glastuinbouw heeft gedurende de afge lopen jaren een aantal belangrijke ontwik kelingen te zien gegeven. Ontwikkelingen, die een grote invloed hebben gehad op de ondernemer en zijn bedrijf. Verwacht mag worden dat ook voor de volgende jaren de ondernemers voor nieuwe uitdagingen ko men te staan. Zelfs na de grote energiebe sparing van de afgelopen jaren blijft door de gasprijspolitiek een zware druk op de rentabiliteit bestaan. Daarbij moet bedacht worden, dat het gezinsbedrijf centraal blijft staan. De glastuinbouw bestaat uit 1 0 000 kleinere bedrijven, waarbij ondernemers zelfstandig beslissingen moeten nemen over zaken, waarvoor in andere bedrijfstak ken een raad van commissarissen bijeen komt. Overigens weet de ondernemer zich wel gesteund door een aantal adviseurs. In toenemende mate zal een beroep worden gedaan op de kwaliteit van het onderne merschap. De bedrijfsregistratie is hierbij een belangrijk hulpmiddel voor de onder nemer om ook in de toekomst optimaal te beslissen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 17