Wob Leuke dingen n die tijd bewaar ik de ;te herinneringen: aan team, aan de opgedane inis en ervaring, en aan gegroeide besef dat het r toch wel een bijzonde- organisatie betreft. Dat ondere trekt mij ook nu er aan. Om me vanuit 1 andere plaats te verdie- in de vraagstukken die imenteel spelen en ook de vraagstukken van irgen. Welke specifieke •gelijkheden biedt de jperatieve organisatie- m de komende tijd ten ïzien van de concurren ten aanzien van het lid- atschap en ten aanzien 1 het personeel, om maar paar kernpunten te srnen. feite kan men het func- neren van de Rabobank- ol. dr. P. W. Moerland organisatie beschouwen als een samenspel van dui zenden betrokkenen. In be drijf en vereniging, een sa menspel dat is geënt op een gemeenschappelijke noemer: het behoud en de versterking van een levens krachtige coöperatieve banksector ten dienste van velen. Ik beschouw het als een voorrecht in dat sa menspel een - zij het uiter aard bescheiden - rol te kunnen meespelen. Ik ben de Algemene Vergadering erkentelijk voor deze be noeming en wil trachten het mij daarmee geschon ken vertrouwen waardig te zijn. Prof. dr. P. W. Moerland wel theoretisch als praktisch uitvoerig aan de orde. Deze cursus wordt georganiseerd voor kader van plattelandsbanken in ont wikkelingslanden. De ervaring in eigen kring heeft geleerd dat de plaatselijke self-help-aanpak hand in hand gaat met een ondersteunend, contro lerend en adviserend centraal orgaan om de kwetsbaarheid van de individuele plaat selijke coöperaties om te zetten in een gemeenschappelijke organisatie van weerbaarheid en goede belangenbeharti ging Zodra het woord computer valt, reageren nog heel wat mensen alsof er een dominee voorbij gaat. Ze hebben ongelijk. Want het automatiseringsgebied is beslist niet zo'n vreemd en dreigend land, waar je alleen maar met dikke technische stempels in je paspoort toegang krijgt. Je kunt het nl. ook vrij en frank als toerist bezoeken. Met een verwonderd oog voor wat er aan verras sends is te ontwaren. Een van die aardige dingen is de hypo theekinformatie per computer! Het is nog vrij recent, maar we kennen het al van onze eigen Mira-tv. Zo'n informatiesy steem, dat onlangs in een nog verbeterde versie ter beschikking is gekomen, moet iedereen aanspreken, omdat je onmiddel lijk begrijpt, dat het in de praktijk prachtig van pas komt. Immers, wie een huis gaat kopen, zet zich eerst neer om de kosten te berekenen. Welk een gemak, wanneer de computer je, op het Mira-scherm of op een papiertje, precies laat zien hoe de lasten en de duur van een bepaalde hypothecaire fi nanciering zich tot je eigen draagkracht verhouden. Nog mooier wordt het als je de uitkomsten van verschillende financie- ringsvormen kunt vergelijken, doordat de computer ze al op een rijtje heeft gezet. Je kunt zelfs zeggen, dat door zo'n geauto matiseerde informatie twee 'menselijke' effecten worden bereikt. Het helpt de bankadviseur zijn taak.zo te vervullen, dat de persoonlijke gegevens van zijn cliënt onmiddellijk centraal staan. Daarnaast zal het een grote steun zijn voor de cliënt bij het nemen van zijn beslissing. De financië le consequenties van de alternatieve finan cieringsmogelijkheden heeft hij onmiddel lijk bij de hand of voor ogen. Toegegeven, met handberekeningen kon dat vroeger ook, maar zo'n computer doet het toch wat vlugger, efficiënter en vermoedelijk ook accurater. Wie denkt, dat de computer alleen maar cijfermatige uitkomsten geeft, zal zich bin nenkort voor ons Mira-scherm kunnen ver bazen. Wie had ooit kunnen denken, dat de computer nog eens een rol zou kunnen spelen bij het vinden van de weg in juridi sche aangelegenheden? Toch blijkt dat - tot op zekere hoogte - mogelijk. De Juri- disch-Fiscale Dienst van Rabobank Neder land, van ouds vertrouwd met zijn speciale adviseringstaak, is er naar ons weten als eerste in ons land in geslaagd, een compu terprogramma te ontwerpen, dat op be paalde, veel voorkomende juridische vra gen een helder antwoord geeft. Het is nl. gebleken, dat door een uitgekiend vraag en antwoord spel de computer een goede gids kan worden door een juridisch in kaart gebracht, doch voor niet-juristen vaak in gewikkeld, terrein. Een eerste ontworpen systeem wordt thans uitgetest en zal vermoedelijk dit na jaar worden ingevoerd. Dan zullen onze banken zelf in de Mira de meeste juridi sche antwoorden kunnen krijgen, zodra zij met het 'incasseren van kleine vorderin gen' te maken hebben. Opmerkelijk is, dat op deze manier de computer iets van een redenerende gesprekspartner krijgt, die blijkbaar ook heel goed weet, dat hij het soms niet bij algemene aanwijzingen moet laten, maar b.v. heel concreet de tekst van een te verzenden brief moet 'aanreiken'. Natuurlijk, de computer beslist niet, maar een 'gesprek' met hem zal voor de beslis sing nemende bank (-functionaris) een hele steun betekenen. Rondweg, een ple zierig voorbeeldje, van wat wij in onze or ganisatie met de computer (ook) kunnen doen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 7