Aanbevelingen Inventarisatie het aantal binnenlandse vakanties bleef uit. Er had een stabilisatie op 4,5 miljoen plaats. De vakantieparticipatie en -fre quentie liepen in 1 983 zelfs terug, evenals de gemiddelde vakantieduur. Het vanuit het buitenland inkomende toerisme ver toonde een eveneens niet verwachte da ling. Als gevolg van een en ander verslech terde de reis- en verkeersbalans in 1 983 weer verder. Het economisch belang van detoeristisch- recreatieve markt blijkt uit de totale beste- beidsbestel' dan ook naar voren gebracht, dat met het stimuleren van het binnen lands toerisme en het afremmen van het uitgaande toerisme de werkgelegenheid kan worden bevorderd. Een bijdrage van de toeristisch-recreatieve sector aan de werkgelegenheid in de orde van grootte van enkele tienduizenden mensjaren acht de WRR zeer wel haalbaar. De grote economische betekenis van deze sector en de gesignaleerde groeimogelijk heden zijn voor de overheid al vele jaren VAKANTIES PER SEIZOEN NAAR BESTEMMING: Winter Zomer 1970 1981 1982 1983 1970 1981 1982 1983 Nederland 0,2 00 o" 00 O 0,8 3,7 4,0 4,5 4,5 Buitenland 0,4 1,5 1,5 1,5 2,9 5,3 5,0 4,5 Totaal 0,6 2,3 2.4" 2,3 6,6 9,3 9,5 9,0 in miljoenen afrondingsverschil Bron: CBS uitgangspunt om tot stimulerende maatre gelen overtegaan. De constatering van het destijds sterk oplopende tekort op de reis- en verkeersbalans en de voor Nederland achterblijvende groei ten opzichte van het totale internationale toerisme, waren di recte aanleiding voor het opstellen van een nota 'Toeristisch Beleid 1 980-1 985' door het ministerie van Economische Zaken. In deze nota zijn maatregelen opgenomen, welke zijn gericht op de verbetering van het toeristische produkt, de intensivering van de toeristische dienstverlening en de uitbreiding van de promotie in binnen- en buitenland. Wat het toeristische produkt betreft kwam de Adviescommissie Toeristisch Produkt enige tijd geleden al tot de volgende aan bevelingen. Er valt een veranderende vraag bij het publiek te constateren. Pas dus het assortiment aan deze veranderingen aan; zorg voor weersonafhankelijk aanbod voor alle seizoenen en vergroot het aanbod, dat op het inactieve deel van de bevolking is afgestemd. Bevorder de ontsluiting van toeristisch minder ontwikkelde gebieden, maak met name de waterrecreatie beter toegankelijk en stimuleer de seizoensver lenging. Zorg verder dat het toeristische recreatieve beleid bij de afweging in het totale overheidsbeleid een grotere rol gaat spelen. En breng ten slotte een betere af stemming tot stand tussen landelijke, pro vinciale en gemeentelijke overheid voor het voeren van een actief ontwikkelingsbe leid. Met deze beide laatste aanbevelingen zit- dingen van buitenlanders en Nederlanders in ons land. In die sector wordt naar raming bijna 20 miljard gulden besteed. Er is een werkgelegenheid van rond 200 000 per sonen mee gemoeid. De werkgelegenheid is een belangrijk aspect bij het bevorderen van toerisme en recreatie, aangezien de er varing leert dat het toerisme een omvang rijke indirecte werkgelegenheid met zich meebrengt. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) heeft in zijn rapport 'Vernieuwingen in het Ar- ten wij midden in de uitwerking van de eer der genoemde nota Toeristisch Beleid 1980-1985'. Een goede uitwerking kan alleen maar plaatshebben in eendrachtige samenwer king tussen Rijksoverheid, provincies en gemeenten. Daarbij is aan de provincies een sleutelpositie toegedacht, die als volgt is geconstrueerd. Ter bevordering van een provinciaal toeris tisch beleid dat ook op gemeentelijk niveau uitwerking zal kunnen vinden, zijn alle provincies door middel van subsidieverle ning door het ministerie van Economische Zaken gestimuleerd tot het opstellen van toeristisch-recreatieve ontwikkelingsplan nen, zogenaamde Trop's. De situatie is thans zo, dat alle provincies, alsmede de Flevopolders, over een Trop beschikken of met de opstelling daarvan bezig zijn. De Trop's worden samengesteld door een extern deskundig bureau onder begeleiding van een stuurgroep. Nadat ge meenten en bedrijfsleven in de gelegen heid zijn geweest om commentaar te leve ren, wordt een toeristich-recreatief be leidsplan op basis van de Trop door het College van Gedeputeerde Staten aan Pro vinciale Staten ter vaststelling aangebo den. Wat is nu in grote lijnen de inhoud van een Trop? Kort gezegd bevat zij een inventari satie van de toeristisch sterke punten van een provincie en geeft ze vervolgens ont wikkelingsmogelijkheden aan ten behoeve van de doelgroepen, waarvoor de desbe treffende provincie zich bij uitstek leent. Een en ander wordt vervolgens vertaald in een planning gericht op de totstandko ming van concreet beschreven, econo misch en financieel haalbare projecten. Daarbij wordt een indicatie gegeven van de kosten, die met deze concrete projecten zullen zijn gemoeid, de effecten voor de werkgelegenheid en de mogelijkheden die deze projecten bieden voor de desbetref fende gemeenten en het bedrijfsleven. Po sitieve aspecten van de Trop's zijn, dat er een duidelijk overheidsbeleid wordt aan gegeven en dat er concreet vermelde pro jecten voor bedrijfsleven en investeerders ontstaan om in te haken op de geboden mogelijkheden. Vanzelfsprekend zal de overheid zich hebben te realiseren, dat het ambtelijke apparaat, wil van een succesvol beleid sprake zijn, snel en soepel zal moe ten inspelen op naar voren komende parti culiere initiatieven. De lagere overheid kan via de Trop's voor haar beleid tot betere afweging en besluitvorming komen inzake

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 29