Beroepsonderwijs
ter discussie
De een noemt het een
historische doorbraak in
sinds jaar en dag verstarde
verhoudingen en
kwalificeert de resultaten
a/s miraculeus. De ander
betitelt het als een
ordinaire uitruil, waarbij de
ene partij een groot deel
van haar vrijheid heeft
verkwanseld voor vage be
loften van de tegenpartij.
Zowel de een a/s de ander
spreken over hetzelfde: de
afloop van het zogeheten
'open overleg', dat
werkgevers, werknemers
en onderwijswereld een
jaar lang met elkaar
hebben gevoerd over het
beroepsonderwijs. Hoe het
ook zij, de uitkomsten van
deze discussie, die vorige
maand wereldkundig
werden gemaakt zullen van
wezenlijke invloed zijn op
de CA O-onderhandelingen
welke binnen afzienbare
tijd weer van start gaan. De
aanbevelingen die uit dat
'open overleg' naar voren
zijn gekomen zullen on
getwijfeld ook ter sprake
komen in de besprekingen
over de
arbeidsvoorwaarden voor
het bankpersoneel.
Kentering
Drs. P. M. Burghouts
Historische doorbraak
Het beroepsonderwijs sluit niet
lekker aan op het bedrijfsleven.
Integendeel zelfs. Er bestaat
een diepe kloof tussen onder
wijs en praktijk. Daarover is ie
dereen het wel eens. Tot voor
kort leek deze constatering
echter het enige punt waarover
overeenstemming bestond. Voor het ove
rige trokken de partijen - de overheid, de
organisaties in het onderwijsveld, de werk
gevers en werknemers - zich terug in hun
bastions om elkaar hevig met Zwarte Pie
ten te bestoken. Natuurlijk werd door alle
betrokkenen driftig nagedacht over de
vraag hoe een betere afstemming tussen
onderwijs en beroepspraktijk bereikt zou
kunnen worden. De stapel nota's en rap
porten, die de neerslag vormt van dat hevi
ge nadenken, liegt er niet om. Maar van
veel gecoördineerd overleg, laat staan van
overeenstemming, was geen sprake.
Daarin lijkt nu een kentering te zijn geko
men. Vorige maand werden de resultaten
bekend gemaakt van het zogeheten 'open
overleg' tussen overheid, onderwijs en so
ciale partners. Na een jaar van dikwijls
moeizaam onderhandelen is er een ak
koord uit de bus komen rollen, waarin alle
partijen zich min of meer kunnen vinden.
Insiders verklaren dat doorbraken zijn be
reikt op terreinen, waarop de standpunten
jarenlang onwrikbaar vast hebben geze
ten. Kort samengevat komt het erop neer
dat het bedrijfsleven betrokken wordt in
het reguliere onderwijsoverleg. Door een
plaatsje aan de tafel waar onderwijsorga
nisaties met elkaar confereren, krijgen de
werkgevers een stem in het kapittel bij de
inrichting van het reguliere beroepsonder-