Beroepsonderwijs ter discussie De een noemt het een historische doorbraak in sinds jaar en dag verstarde verhoudingen en kwalificeert de resultaten a/s miraculeus. De ander betitelt het als een ordinaire uitruil, waarbij de ene partij een groot deel van haar vrijheid heeft verkwanseld voor vage be loften van de tegenpartij. Zowel de een a/s de ander spreken over hetzelfde: de afloop van het zogeheten 'open overleg', dat werkgevers, werknemers en onderwijswereld een jaar lang met elkaar hebben gevoerd over het beroepsonderwijs. Hoe het ook zij, de uitkomsten van deze discussie, die vorige maand wereldkundig werden gemaakt zullen van wezenlijke invloed zijn op de CA O-onderhandelingen welke binnen afzienbare tijd weer van start gaan. De aanbevelingen die uit dat 'open overleg' naar voren zijn gekomen zullen on getwijfeld ook ter sprake komen in de besprekingen over de arbeidsvoorwaarden voor het bankpersoneel. Kentering Drs. P. M. Burghouts Historische doorbraak Het beroepsonderwijs sluit niet lekker aan op het bedrijfsleven. Integendeel zelfs. Er bestaat een diepe kloof tussen onder wijs en praktijk. Daarover is ie dereen het wel eens. Tot voor kort leek deze constatering echter het enige punt waarover overeenstemming bestond. Voor het ove rige trokken de partijen - de overheid, de organisaties in het onderwijsveld, de werk gevers en werknemers - zich terug in hun bastions om elkaar hevig met Zwarte Pie ten te bestoken. Natuurlijk werd door alle betrokkenen driftig nagedacht over de vraag hoe een betere afstemming tussen onderwijs en beroepspraktijk bereikt zou kunnen worden. De stapel nota's en rap porten, die de neerslag vormt van dat hevi ge nadenken, liegt er niet om. Maar van veel gecoördineerd overleg, laat staan van overeenstemming, was geen sprake. Daarin lijkt nu een kentering te zijn geko men. Vorige maand werden de resultaten bekend gemaakt van het zogeheten 'open overleg' tussen overheid, onderwijs en so ciale partners. Na een jaar van dikwijls moeizaam onderhandelen is er een ak koord uit de bus komen rollen, waarin alle partijen zich min of meer kunnen vinden. Insiders verklaren dat doorbraken zijn be reikt op terreinen, waarop de standpunten jarenlang onwrikbaar vast hebben geze ten. Kort samengevat komt het erop neer dat het bedrijfsleven betrokken wordt in het reguliere onderwijsoverleg. Door een plaatsje aan de tafel waar onderwijsorga nisaties met elkaar confereren, krijgen de werkgevers een stem in het kapittel bij de inrichting van het reguliere beroepsonder-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 8