Japan bestaat uit een aantal eilanden, waarvan Honshu het belangrijkste is. Hierop liggen steden als Tokio, Osaka, Kyoto, Nagoya en Yokohama. Het land bestaat voor 85 procent uit bergen. Japan telt 115 miljoen inwoners, bijna uitsluitend autochtonen. Het komt gemeten in bevolkingsgrootte op de zevende plaats na China, India, de Sovjet Unie, de USA, Indonesië en Pakistan. Een groot deel van de Japanners, 68 procent, leeft in de steden. In het gebied tussen Tokio en Osaka, 500 kilometer Osaka Yokohama lang, leeft meer dan de helft van de Japanners. Doordat zoals gezegd een groot deel van het land uit bergen bestaat, wordt slechts 20 procent van de oppervlakte bewoond. Daar waar de bevolking zich heeft geconcentreerd, is de dichtheid aanzienlijk groter dan die in ons land. Wat geeft het ons te denken? O overboeken naar die van een ander met be hulp van een eigen terminal. Hiervoor wer den twee redenen aangereikt. De eerste betreft de beveiliging. De tweede de vrees, dat anders de concurrentie teveel zou ver scherpen. Op het terrein van de kantoorautomatise ring worstelen de Japanners met hun be roemde karakters. Zes jaar geleden schreef men alles nog met de hand. Thans is dit on derdeel ook voer voor automaten. Volgens deskundige westerse zegslieden is de kan- toorefficiency in Japan een kwart van die in Europa. Als dat waar is, zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid in Japan de ko mende tien jaren niet te overzien. Dat dit gegeven ook in Japan zelf sterk leeft, blijkt uit de discussies in de kranten. Het toe komstperspectief voor de jeugd, de zo ge roemde arbeidsgarantie voor het leven, verruiming van ontslagmogelijkheden, en zovoorts, zijn volop in discussie. Met enig wantrouwen heb ik het verhaal van de westerse deskundigen over de lage kantoorefficiency aangehoord. Het klopt echter niet. De grote aantallen mensen die in dienst zijn van hotels, winkels, recepties van bedrijven, voorlichtingsinstanties en dergelijke lijken weliswaar in schril con trast met de mate, waarin produktiepro- cessen zijn geautomatiseerd, maar er is iets anders aan de hand. Men is er op ge richt cliënten een maximum aan service te bieden en men is bereid daarvoor overca paciteit in te zetten. Als men dan al met au tomaten aan de gang gaat, staat opnieuw de wens van de klant centraal. Het is op merkelijk hoeveel jongeren in dit soort ba nen zijn te vinden. De plezierige manier waarop je in Japan als klant wordt benaderd, mis je maar al te

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 13