A chter de terminal zit een cliënt Automatisering bij Japanse banken Bancaire bedrijvigheid Informatievoorziening eel mensen worden nog steeds onzeker, als ze met automati sering of computers te maken krijgen. Anderen voelen zich daarmee echter letterlijk 'bui tengewoon' in hun element. Beide situaties zouden eigen lijk niet moeten voorkomen, omdat ze ongewenste mythes in stand houden. Toch zijn ze realiteit. Hoe komt dat? Is er wat aan te doen? Kan het ook an ders? Onlangs was ik in de gelegenheid weer eens in Japan te mogen rondkijken. Uiter aard in de eerste plaats geïnteresseerd in de vraag: hoe gaan de banken met auto matisering om? Opnieuw werd ik getroffen door het feit, dat de oplossingen die ze daar gekozen hebben, zo duidelijk worden bepaald door cultuur, sociale geografie en inrichting van de bancaire bedrijvigheid. Wat geeft het ons te denken? Het Japanse bankbedrijf wordt sterk gere guleerd door de overheid. De renteniveaus voor vele spaarvormen liggen vast. Ze wor den voorgeschreven door de Bank van Ja pan. Anderzijds treft men veel lange ter mijnleningen aan ten behoeve van de grote zakelijke cliënten. Daardoor maakt de ban caire bedrijvigheid in Japan een gefixeerde indruk. Het ligt dan ook voor de hand, dat Japanse banken belangstellen in het on derbrengen van hun liquiditeitssurplus en in internationale leningen, omdat hun vrij heid zich daarop concentreert. Dit stelsel staat onder druk. Men wil vooral meer vrijheid bij het vaststellen van de ta rieven in de spaarsector. Het huidige stel sel van gefixeerde tarieven en lange-ter- mijncontracten zou echter wel eens struc tureel in onbalans kunnen zijn, hetgeen zou blijken als te grote stappen op het pad van de liberalisatie zouden worden gezet. Daarom moet men niet teveel verwachten van een spoedige liberalisatie. Het gevolg van een en ander is, dat grote Japanse banken, via vestigingen in het bui tenland, actief bezig zijn te leren omgaan met balansmanagement en leningen op basis van wisselende rentetarieven. Rigide voorschriften komen we ook tegen in het betalingsverkeer. De heersende ge dachte is daar: chartaal geld is zo slecht nog niet. Op grond daarvan wordt niet bij voorbaat gekeken naar giralisering van geldstromen, ten einde daarmee het mid delenvolume te vergroten. Er is een strate gie gekozen die het gemakkelijk maakt cash geld via automaten, veelal in onbe mande bankkantoren, te betrekken. Daar bij is men zover gegaan bankbiljetten te ontwerpen die gemakkelijk mechanisch en elektronisch gelezen kunnen worden, zo dat het storten van geld vergezeld gaat van een stortingsbewijs, waarop het door de automaat gelezen en geaccepteerde be drag is aangegeven. Andere vormen van regulering in Japan hebben betrekking op de restricties voor het openen, of sluiten van vestigingen, of op consumptief krediet en dergelijke. De Japanners zijn het meest spaarlustige volk in de geïndustrialiseerde wereld. Door de gefixeerde rente op tal van spaarvormen is Ir. W. F. van Dinten Voorzitter Management Team Automatisering een grote markt ontstaan voor hoger ren tende obligaties dan bankdeposito's (3,5 procent op 3-maands-deposito's). Op de ze markt zijn ook verzekeraars actief, waar door de competitie in de spaarsector onge kende vormen heeft aangenomen. Ook leeft nog sterk het gevoel te moeten groeien in balanstotaal. Dat dit gepaard gaat met marginale bijdragen aan het be drijfsresultaat is in de jaarcijfers terug te vinden. Daar Japanse banken al tien jaar van net werken gebruikmaken, ligt het voor de hand dat intussen ruime aandacht is be steed aan het vervolmaken van de wijze waarop deze systemen informatie aanbie den. Bovendien is de presentatie van de in formatie één van de onderdelen waarop de concurrentie zich toespitst. Het gebruik maken van staafdiagrammen, rijkelijk voorzien van kleur; het inschakelen van stemmen om automatisch mondelinge in formatie te geven; het op elk moment van de openingsuren kunnen verschaffen van saldo-informatie: alles is gebaseerd op het extensief gebruik van netwerken. Veelvuldig treft men ook onbemande kan toren aan. Daarin is apparatuur geplaatst die gekoppeld is aan het eigen net van de bank, of aan een interbancair netwerk. Voor alles moet worden betaald: 100 yen (ongeveer f 1,20) voor een kasopname, 400 tot 800 yen voor een giro-overschrij ving. Doordat het bancaire stelsel zo geregu leerd is, de bevolking zo geconcentreerd is op een beperkt gebied en kastransacties zo'n groot deel uitmaken van het totaal, zijn de verschillen in oplossingen zeer be perkt. Deze concentreerden zich vijf jaar geleden nog op het kiezen van een archi tectuur voor het eigen netwerk, het al of niet inrichten van onbemande kantoren, het al of niet overgaan op audio-informatie aan cliënten en de mate waarin banken met elkaar moesten samenwerken. Alle ge noemde problemen lijken stabiel te zijn op gelost, op de netwerkarchitectuur na. Door de groeiende vraag naar communicatie service moeten de banken keuzen maken, waarbij computerverwerking en communi catie als twee onafhankelijke technische stelsels worden opgezet. De Japanse PTT, NTT geheten, levert in de loop van de komende jaren nieuwe netwer ken op, die het mogelijk moeten maken al lerlei netten te integreren en vrijwel elke denkbare communicatieservice tussen bank en klant in principe te realiseren. Dan moeten nog wel afspraken worden ge maakt over de vraag welke gegevens per toepassing moeten worden uitgewisseld en over de manier waarop dat moet gebeu ren. Dat is een taak voor de financile instellin gen zelf. De afgelopen jaren is daarover tussen de banken overeenstemming be reikt. Een gevolg is, dat in snel tempo klan ten met hun systeem kunnen communice ren met hun bank. Opmerkelijk is, dat alle partijen die in het Japanse bancaire stelsel opereren, deze standaards hebben geac cepteerd. Opmerkelijk is ook, dat de cliën ten geen saldi van hun rekening mogen V

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 12