'Handel met China /<westie van lange adem' 'Aan de deur wordt niet gekocht' Slechte infrastructuur Ambitieus en pragmatisch Financiering middelde inkomen per hoofd bedraagt niet meer dan 300 dollar. Er bestaat een uiterst bescheiden welvaartsniveau, dat alleen ruimte laat voor voeding en kleding. 'Ik heb', zegt Wijffels, 'maar een klein deel van het land bezocht. We werden bovendien ook in officiële kanalen gehouden. Maar in de grote steden heb ik toch veel mensen ge zien. En ik heb de indruk dat ze goed gevoed en gekleed rondlopen. De basisvoorzienin gen zijn wel gerealiseerd. Alleen de huisves ting is nog onder de maat. Vandaar dat er in Peking en elders enorm wordt gebouwd. Maar ik moet eraan toevoegen, dat naar mijn mening de Chinezen aan comfortabele huisvesting niet de hoogste prioriteit toe kennen. is een vrij wezenlijke inbreuk te maken op het communistische systeem. In dat op zicht zijn ze beslist niet dogmatisch. Je merkt het aan de mensen, die wij ontmoet hebben. En dat zijn toch Heden van een be hoorlijk niveau, ministers en zo. De 'nieu we' generatie - dat zijn de vijftigers en naar Chinese verhoudingen relatief jonge men sen - maakt op mij een hele pragmatische indruk. President Deng laoping geeft hen ook volop kansen. Een mooie kreet van hem, die kenmerkend is voor de situatie van dit moment, is: 'het kan mij niet schelen of een kat wit of zwart is, a/s ie maar muizen vangt. Het type pragmatici, dat nu aan het bewind is, is bovendien bijzonder ambitieus. Dat Maar als ze inderdaad de komende jaren een groeitempo gaan realiseren van een procent of 15, dan gaat het wel hard. De belangrijkste prioriteiten liggen de ko mende jaren bij transport en energie, land bouw en technologie. De ontwikkeling van de sectoren transport en energie wordt steeds in één adem genoemd. Men ziet het ontwikkelen van deze basisvoorzieningen in sterke onderlinge samenhang. Op deze terreinen bestaan, zeker op langere ter mijn, grote plannen. China beschikt vooral in het noorden over zeer omvangrijke ener giereserves, die men zo snel mogelijk tot De indruk die Wijffels van de economische groei heeft gekregen, wordt bevestigd door 'China-experts', waarmee hij in Hong Kong uitgebreid heeft gesproken. 'De huidige ontwikkeling is wellicht te ver klaren als een reactie op de culturele revolu tie. Ik heb gemerkt - en de mensen hebben mij dat ook persoonlijk verteld - dat ze ge weldig genoeg hadden van dat eindeloze gedoe van ideologie en heropvoeden. Er ontstond een sfeer van: laten we gewoon weer aan het werk gaan en zorgen dat de mensen het beter krijgen. In dit streven worden belangrijke politieke vernieuwingen niet geschuwd. Zo is er een proces van decentralisatie van bevoegdhe den naar regionale en plaatselijke besturen op gang gebracht. Maar ook ondernemin gen worden zelfstandiger en het verbete ren van managementtechnieken wordt sterk gepropageerd. 'Er is een soort liberalisatie van economi sche krachten aan de gang, die heel duide lijk effect sorteert. Dat komt sterk tot uiting in kleine bedrijvigheid en in de agrarische sector. Het komt erop neer, dat boeren en kleine ambachtslieden in overwegende ma te voor zichzelf mogen gaan werken. De in voering van het zogenaamde responsibility- systemgeeft met name een enorme impuls aan het platteland. Met succes kennelijk, want de landbouwproduktie neemt de laat ste jaren in snel tempo toe en daarmee de welvaart van de boeren,' aldus Wijffels. 'Wat mij het meest overtuigd heeft en wat de huidige ontwikkeling ook zo geloofwaar dig maakt, is dat ook de leiding bereid blijkt wel uit de doelstellingen die men zich heeft gesteld. In twintig jaar (van 1 980 tot 2000) willen de leiders middels vijf-jaren plannen het Bruto Nationaal Produkt ver viervoudigen. Dat is een groei van 700 tot 2800 miljard yuan (één yuan is ongeveer f 1,50). De periode 1980-1990 wordt vooral gezien als een van aanpassing en hervorming. Daarin moet de basis gelegd worden voor een zeer fors groeitempo dat in de jaren negentig méet worden gereali seerd. Het lopende vijf-jarenplan mikt nog op een groei van 4 a 5 procent. Men wil duidelijk niets overhaasten. In 1983 nam overigens zowel de industriële als de graanproduktie met ruim 7 procent toe. Toch is er nog een lange weg te gaan. 'Maar', zegt Wijffels, 'voor ik naar China ging was mijn opvatting over Azië, dat daar al een aantal belangrijke polen van econo mische ontwikkeling aanwezig waren, zoals Japan, Taiwan, Singapore en Hong Kong. China zag ik daarin nog niet als een factor van betekenis. Maar als ik zie wat ze op dit moment aan het klaarstomen zijn, dan be gin ik steeds sterker te geloven in het Verre Oosten als de belangrijkste economische groeipool in de wereldeconomie. Als inder daad de uitgestippelde beleidslijnen 5 a 10 jaar worden voortgezet, dan wordt China een economische macht van betekenis. 'Dat versterkt de ontwikkelingen die in dat deel van de wereld aan de gang zijn en dat doet mij zeggen, dat het zaak is voor Neder land daar goede stekken uit te zetten. Het betekent hoe dan ook, dat er nieuwe mark ten ontstaan. Nu is China's rol in de wereld economie nog bescheiden. In 1983 be droeg hun buitenlandse handel 44 miljard dollar, nog altijd minder dan van Nederland. exploitatie wil brengen; primair voor bin nenlands gebruik, maar ook voor export. Ontwikkeling van een adequaat transport systeem is daarvoor een absolute vereiste. Men spreekt in dat verband over het (uit)- bouwen van havens, het beter bevaarbaar maken van rivieren en het uitbreiden en elektrificeren van het spoorwegnet. Dat daar nog heel veel aan moet gebeuren maakte vice-premier Li Peng, belast met energie en infrastructuur, tijdens een bij eenkomst in Peking duidelijk. 'Onze han delsexpansie wordt gehinderd door de toestand waarin onze havens zich bevin den. In Chinese havens moeten schepen vaak te lang wachten op laden en lossen', aldus Peng. Wijffels daarover: 'Wij hebben Kanton be zocht, een haven 120 kilometer landin waarts aan de Peartriver, een forse rivier waar ook containerschepen op kunnen va ren. Als je dan kijkt naar de wegen waarover de containers moeten worden afgevoerd, dat is ondoenlijk. Wat er nu gebeurt is, dat die containers in de haven worden uitgela den waarna de lading op kleine gammele vrachtauto's het achterland worden inge voerd'. Hij geeft nog een ander voorbeeld van de slechte infrastructuur: de weg tussen Pe king en Sjanghai, beide miljoenensteden. 'Dat is nog een tweebaansweg, soms nog een karrespoor, waarover alle soorten ver keer rijden tot geitenkarren toe. Om al die geweldig ambitieuze plannen te kunnen realiseren moet China wel een be roep doen op het buitenland. Wijffels heeft

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 9