I O 50 KM Gunstig Nederlands vestigingsklimaat Vooralsnog weinig spectaculaire ontwikkelingen Geografische spreiding van de bij het onderzoek betrokken bedrijven over Nederland, 1981 '-'-s Tijdens het onderzoek werd de bedrijfslei ding van de betrokken Japanse bedrijven gevraagd hoe men de eigenschappen van het Nederlandse vestigingsklimaat waar deerde, na eenmaal in Nederland geves tigd te zijn. Dat de Nederlandse markt als zodanig door de meeste informanten als te klein werd aangemerkt, wekt, ook gezien het voorafgaande, weinig verwondering. In dit kader valt ook de gunstige beoordeling van het brede pakket infrastructurele voorzie ningen en de doelmatigheid van de admi nistratieve systemen in Nederland niet uit de toon. Tevens heeft men veel waardering voor de belastingfaciliteiten welke Neder land het buitenlandse bedrijfsleven kan bieden, dank zij een groot aantal belasting verdragen met de diverse naties. Opmerkelijker was dat men ten aanzien van de arbeidsmarkt, zowel op het punt van de kwaliteit als de kosten/produktivi- teitsverhouding lang niet die sombere uit spraken liet horen, als welke men over het algemeen in Nederlands ondernemersland placht te horen. Als zeer positief werd ook de grote mate van internationale oriëntatie van de Nederlandse bevolking ervaren. De internationale opmars van het Japanse bedrijfsleven heeft dus ook in Nederland een aantal vestigingen opgeleverd. Binnen de uiterst behoedzame internationale ves tigingsstrategie fungeert Nederland als opstapje voor de Europese markt. Dat brengt met zich mee dat de vestigingen re latief kleinschalig zijn. Men profiteert opti maal van Nederlands geografische positie en faciliteiten op transportgebied. Daar men zeertevreden is over het functio neren van deze faciliteiten, lijkt het waar schijnlijk dat er zich nog een gestage groei van het aantal Japanse bedrijven in Neder land zal voordoen. Wanneer de Japanse economie zich volgens het huidige stra mien blijft ontwikkelen en protectionisti sche maatregelen van Europese zijde niet al te rigoreuze vormen gaan aannemen, zullen de nieuwe vestigingen qua karakter evenwel weinig verschillen van de huidige. De Japanse aarzeling om echte produktie- vestigingen in ons land op te zetten, welke het gevolg is van de bescheiden omvang van onze binnenlandse markt, zou in Ne derlands voordeel om kunnen slaan, als er meer vooruitgang zou worden geboekt met een verdere integratie van de markten binnen de Europese Gemeenschap. Positief voor ons land is, dat in ieder geval geconcludeerd kan worden dat Nederland zeer aantrekkelijke vestigingsmogelijkhe den voor het buitenlandse bedrijfsleven biedt. De Japanse bedrijven maken daar van op dit moment echter wel op zeer uit gekiende wijze gebruik.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 21