Bescheiden omvang Behoedzame vestigingsstrategie Aard van de activiteiten naar sectors van de bij het onderzoek betrokken Japanse bedrijven in 1981 naast worden distributiecentra opgezet. De bedoeling is nu de produkten via Ne derland over Europa te verspreiden. Deze distributiecentra blijken in bepaalde geval len echter slechts een tijdelijke functie bin nen de strategie te hebben. Want, het is niet ondenkbaar dat op een bepaalde Euro pese markt een voldoende afzet wordt ge realiseerd, dat distributie vanuit Nederland niet meer aantrekkelijk is. Het is dan voor deliger om complete jumbojets met de be trokken produkten naar de betrokken markt te sturen. Een ontwikkeling welke vanzelfsprekend het sterkst haar opgeld zal doen in de massaconsumptiegoede- rensfeer, als audio-, video- en foto-appara- tuur. In de praktijk heeft dit in Nederland al tot enkele sluitingen van distributiecentra geleid. Voor de vestiging van industriële produk- tielijnen in Europa hanteert de Japanse fa brikant in sterke mate de omvang van het gerealiseerde marktaandeel als lokatiecri- terium. Daar waar de grootste Europese af zetmarkten zijn voor het Japanse bedrijfs leven, zoals Engeland en Duitsland, komen dan ook relatief de meeste produktievesti- gingen van Japanse bedrijven in Europa voor. zware machine voert ind. (lichte) elektronika/ opt. foto techn. ind. semi Jap. overh. inst handelsond. scheepvaart mij. expeditie bedrijf chemische ind. De hierboven geschetste strategie brengt met zich mee dat het merendeel van de ac tiviteiten van de Japanse bedrijven in Ne derland zich in de administratieve en distri butieve sfeer afspeelt. De laatste activiteit is daarbij dikwijls meer ruimte- dan ar beidsintensief (zie figuur 2). Dat er in Nederland bij Japanse bedrijven op bescheiden schaal enige produktie in de chemische, arbeidsextensieve sector plaatsvindt, zal te maken hebben met het niet consumentgerichte karakter van het produkt. Al met al is het werkgelegenheidseffect van de Japanse bedrijven in Nederland zeer bescheiden. De bijna vijftig bij het on derzoek betrokken bedrijven hadden ge middeld iets meer dan 20 personen in dienst, op een totaal van circa 1 500 perso neelsleden. Opmerkelijk is het relatief gro te aandeel van de Japanse werknemers op het totale personeelsbestand. Deze vervul len niet alleen staffuncties, doch zijn dik wijls ook in administratieve en technische sfeer werkzaam. Derhalve is het niet ver wonderlijk dat zich in en rondom Amster dam een Japanse kolonie heeft ontwikkeld welke momenteel circa 2 000 man telt. Deze kolonie heeft ook de stichting van een Japanse school weten te bewerkstelligen. zich sterk uit vooral in het midden van de jaren zeventig. Ondanks een zekere stag natie is Nederland ook de afgelopen jaren attractief gebleken als vestigingspunt voor het Japanse bedrijfsleven, getuige de al eerdergenoemde Nissan-vestiging en de medio november van dit jaar te openen vestiging van Fuji Film in Tilburg. Naast vestigingen van de bekende Japanse han delshuizen als C. Itoh en Mitsui, heeft zich ook een groot aantal Japanse bedrijven uit de bekende massaconsumptiegoederen sector in Nederland gevestigd. Een vestiging in Nederland past binnen de uiterst behoedzame strategie welke het Japanse bedrijfsleven ten aanzien van Europa hanteert. Immers vanuit Nederland kunnen gemakkelijk de belangrijkste Euro pese markten verkend worden en op be scheiden wijze van produkten voorzien, dank zij de centrale geografische positie. Daartoe worden tevens alle benodigde fa ciliteiten op infrastructureel en transport gebied geboden. Uit het onderzoek bleek dat men over het algemeen in Nederland begint met een vertegenwoordiging. Afhankelijk van het feit of men voldoende marktpotentie voor het betrokken produkt aanwezig acht, zal men al of niet dit produkt op de Nederland se markt uitproberen. Deze markt blijkt daar vooral geschikt voor, omdat ze welis waar klein is, maar daardoor des te over zichtelijker. Tevens is de Nederlandse con sument bepaald niet chauvinistisch en der halve eerder geneigd overte gaan op nieu we produkten. Het bleek dat als een pro dukt in Nederland eenmaal is aangeslagen, de kansen op succes elders in Europa ook groot zijn. Als voorbeeld in deze werd wel het grote succes van de Honda Civic ge noemd, welk succes wat Europa betreft, voor deze Japanse fabrikant in Nederland begon. Als men in Nederland slaagt, zal men van uit hier trachten de veel grotere Europese deelmarkten te bestrijken. Daartoe wordt de Nederlandse vestiging al gauw tot Euro- oese hoofdvestiging gepromoveerd. Daar- 1 100% kleding verwante ind. 50 Europees p hoofdkantoor Europees distributie centr. Nederlands distr. centr. Produktie Overig

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 20