f Aders in proefschrift: d 'Mjl T ealiseren. In het toerisme, de fast-food-sector, het onderwijs, maar ook in het bankwezen vinden we hiervan duidelijke voorbeelden. De industrialisering van het enstverleningsproces gaat in de richting van verdere standaardisering, automatisering en zelfbediening. V Kansen of bedreigingen voor netbanken Consequenties 27 t w De huidige wijze van bancaire dienstverle ning aan particulieren wordt getypeerd door relatiegerichtheid, serviceconcurren- tie en gedecentraliseerde, gespecialiseer de distributie. Deze wijze van dienstverle ning wordt toegepast door de banken met grote vestigingsnetten. Wij willen hier stil staan bij enkele consequenties van de ko mende innovaties voor de netbanken. Cliënten betreden dikwijls alleen een bank om contant geld van de betaalrekening op te nemen. Door dit 'gedwongen' bezoek voor louter routinezaken worden zij even wel ook geconfronteerd met andere dien sten die de bank hen kan leveren. Het op nemen van geld zal echter in toenemende bankieren moet nog beginnen De industrialisering van de dienstverlening zal diep ingrij pen op de wijze van verlening van financiële diensten, die momenteel uitermate kostbaar is, met name door de hoge kos ten van het kantorennet. Het 'ambachtelijke' produktiepro- ces van bankdiensten sluit echter nog steeds aan bij de eisen van de markt op dit ogenblik. Gevoelsmatig heeft de bank im mers voor haar cliënten nog iets van 'de sok in de linnenkast'. Men kiest een bank om de hoek, zodat men weliswaar het spaargeld niet meer kan zien, maar ten minste nog de piekwaar het geld ligt. Maar nu de automatisering steeds meer in de sa menleving raakt ingeburgerd verwachten wij dat de cliënt langzamerhand de bereid heid gaat tonen fysiek meer afstand te ne men van zijn geldelijke bezittingen. Door toepassing van telecommunicatie technieken komen meer mogelijkheden in beeld om aanbiedingen van financiële diensten te vergelijken, terwijl het routine matige bankbezoek kan afnemen. Het is duidelijk dat daardoor de binding tussen een bank en haar cliënten minder hecht zou kunnen worden. Voor de periode tot 1990 - en daarna - wordt rekening gehouden met een groot schalige toepassing van micro-elektronica in het bankwezen en de opkomst van het 'zelf bankieren'. Het 'zelf bankieren' zal vergaande consequenties hebben voor de organisatie van het vestigings- net. Er zullen natuurlijk altijd cliënten blij ven, die prijs stellen op de persoonlijke dienstverlening vanuit het kantoor. Daar naast zullen er ook grote groepen mensen zijn die de prijs van een produkt belangrij ker vinden dan de persoonlijke service en daarom kiezen voor goedkope zelfbe diening. Tussen deze twee uitersten zijn talloze mengvormen mogelijk. De omvang van de verschillende cliënten- groepen zal in de komende periode blijken, als de meest aansprekende prijs/kwali teitsverhouding binnen het aanbod van fi nanciële diensten na een intensieve con currentiestrijd zal zijn uitgekristalliseerd. mate via geldautomaten gaan plaatsvin den, hetzij contant, hetzij in de toekomst in elektronische vorm door middel van het opladen van chip-kaarten. De voornaam ste reden hiervoor is dat een geldautomaat gemakkelijk is voor het publiek. Geldauto maten behoeven niet in een bankgebouw te staan. Cliëntenconcentraties, zoals winkelcentra, vormen een zeer geschikte omgeving. Wanneer geldautomaten buiten bank- vestigingen worden geïnstalleerd, verliest de betaalrekening een deel van zijn func tie van een verkeer oproepende dienst, de zogenaamde 'traffic dienst', die bezoe kers aantrekt en daardoor de afzet van an dere diensten bevordert. Geldautomaten in de buitenmuur van een bankvestiging blijven wel verkeer naar de vestiging aantrekken. Bouwtechnisch kan het automatengedeelte van een bankvesti ging (met onbeperkte openstellingstijden) worden geïntegreerd met het bedienings gedeelte van de baliehal (met beperkte openstellingstijden). Deze integratie verdient uit het oogpunt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 31