Marketingdeskundige De afnemende economische groei heeft veel bedrijven gestimuleerd in het streven naar een verbetering van de produktiviteit. Ook in de dienstverlenende sector. Daar vinden methoden van massaproduktie steeds meer ingang, ten einde marktverbreding en marktpositieverbetering te verschenen als no. 19 van de NIBE- reeks) heeft dr. Aders een belangrijke plaats ingeruimd voor een weten schappelijke beschouwing van actuele concurrentieverschijnselen, om een in zicht te verkrijgen in de kansen en be dreigingen voor het traditionele afzet kanaal van bankdiensten: de bankves- tiging. Bijgaand artikel is een bewer king van het laatste hoofdstuk uit het proefschrift Evolutie of involutie. Dr. Aders geeft daarin een afgerond beeld van ontwikkelingen die vanuit de optiek van een marketingdeskun dige invloed kunnen hebben op de wijze van aanbieden en gebruik van fi nanciële diensten in de komende jaren. 'Gezins Dr. J. H. J. Aders werd tijdens de verdedi ging van zijn proefschrift geflankeerd door de paranimfen B. F. Jelgerhuis Swildens Ilinksen J. J. P. Bakker. In de loop van de jaren zestig hebben fi nanciële diensten zich ontwikkeld tot massaconsumptie-artikel. Het aanbod van deze diensten aan het grote pu bliek wordt in belangrijke mate ver zorgd door netbanken, dat wil zeggen banken met een uitgebreid kantoren net, of zoals de Rabobankorganisatie met een groot aantal aangesloten ban ken, die samen weer een zeer uitge breid vestigingennet hebben. De 'generalistische netbank' zal de ko mende jaren geconfronteerd worden met nieuwe vormen van concurrentie, waardoor de marges onder druk ko men te staan en de dwang tot kosten bewaking en opbrengstvermeerdering toeneemt. De rol die de bankvestiging speelt bij de afzet van financiële dien sten, zal aan wijzigingen onderhevig zijn. Dit is de kern van de probleemstelling die ten grondslag heeft gelegen aan het proefschrift van dr. J. H J. Aders, hoofd van het directoraat Marketing van Rabobank Nederland. Vorige maand promoveerde hij daarmee tot doctor in de Economische We tenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn dissertatie 'Marketing van bank diensten' f onlangs

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 30