A utomatisering wordt snel verleden tijd Binnenkort kruipt de technologie uit haar schulp. Dan is niet meer de vraag aan de orde of dit of dat proces kan worden geautomatiseerd, maar of de technologie kan worden gebruikt om nieuwe vormen van dienstverlening te ontwikkelen. De technologie schrijdt over de grenzen van de beslotenheid heen, kruipt verder in de produktontwikkeling en de contacten met de cliënten. Die contacten lopen nu via een uitgebreid kantorennet. Maar met behulp van de modernste technieken is het in principe weldra mogelijk met de cliënten thuis te communiceren. Wat betekent dat? Leidt dit tot aanpassing van het kantorennet? Zal het hele bancaire handelen een wijziging ondergaan? Kan de Rabo bankorganisatie ook in de toekomst nog met de huidige principes van bankieren uit de voeten of zullen er andere, nieuwe methodes moeten worden ontwikkeld? 'Automatisering wordt in het algemeen te zeer geassocieerd met uitsluitend de doorvoering van arbeidsbesparende technieken. In de dienstverlenende sec tor is evenwel sprake van een ruimer toepassingsgebied van deze technolo gie. Naast automatisering van routine- arbeid wordt automatisering veelvuldig toegepast ter versterking van de advies kracht van de dienstverlener.' Zo luidt de eerste stelling bij het proef schrift 'Marketing van bankdiensten', waarop J. H. J. Aders, hoofd marketing van Rabobank Nederland onlangs pro moveerde tot doctor in de economische wetenschappen. Voor de Rabobankorganisatie gaat deze stelling in steeds sterkere mate gelden. De ontwikkeling van KTS- en KIK-syste- men in de afgelopen jaren is zelfs kinder achtig in vergelijking met wat er binnen afzienbare tijd op ons af komt. Dit jaar nog start de proef met het Rabo bank Terminal Network (RTN). De cen traal opgestelde computersystemen worden gekoppeld waardoor uitwisse ling en overdracht van informatie moge lijk wordt. De ontwikkeling van nieuwe informatieprodukten ten behoeve van de cliënten ligt in het verschiet. Een enorme uitdaging voor de Rabobankor ganisatie, maar ook een mogelijke bron van spanningen en problemen. Daar over gaat dit derde artikel in de serie De Rabobank en de automatisering. Ir. W. L. van Dinten blijven anticiperen Het zijn boeiende en intrigerende vragen, die de komende jaren actueel worden en passende antwoorden behoeven. Ir. W. L. van Dinten, voorzitter van het Management Team Automati sering (MTA) zegt dan ook met grote stelligheid: 'De technolo gie leidt tot een nieuw strategisch plan voor de onderneming. Ik bedoel dan geen strategie, waarbij het doel alle middelen heiligt. Nee, we moeten streven naar glo bale doelstellingen en richtinggevende planningsprocessen, die helpen te antici peren op de omstandigheden en die gelei delijk leiden tot volgende stappen.' Cliëntenservice in de jaren veertig: klassieke houten loketten. De cliënten zijn gescheiden van elkaar. De jaren vijftig: de baliemedewerker achter 'tralies', vaak met mooie krullen versierd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1984 | | pagina 27